|
Noul Testament achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia Evanghelia după Sfântul Marcu Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Parabola semănătorului 10 Când a rămas singur, cei din jurul lui, împreună cu cei doisprezece, l-au întrebat despre parabole, 11 iar el le-a spus: "Vouă vă este dat misterul împărăției lui Dumnezeu; celor din afară toate li se spun de privit să privească, dar să nu vadă, de ascultat să asculte, dar să nu înțeleagă; ca nu cumva să se întoarcă și să fie iertați". 13 Apoi le-a spus: "Nu înțelegeți această parabolă? Cum veți înțelege atunci toate parabolele? 14 Semănătorul seamănă cuvântul. 15 Aceștia sunt cei care sunt de-a lungul drumului unde se seamănă cuvântul: când îl ascultă, vine imediat Satana și ia cuvântul semănat în ei. 16 Cei semănați Parabola candelei (Lc 8,16-18) 21 Și le-a spus: "Oare se aduce o candelă ca să fie pusă sub obroc 24 Apoi le-a spus: "Fiți atenți la ceea ce auziți: cu măsura cu care măsurați vi se va măsura și vi se va da în plus. 25 Căci celui care are i se va mai da, iar celui care nu are i se va lua și ceea ce are". Parabola seminței care crește 26 Și spunea: "Așa este împărăția lui Dumnezeu: ca un om care aruncă sămânța în pământ 27 și, fie că doarme, fie că se scoală, noaptea și ziua, sămânța răsare și crește, nici el nu știe cum. 28 Pământul produce de la sine mai întâi paiul, apoi spicul, apoi bobul plin în spic. 29 Iar când rodul s-a copt, trimite îndată secera pentru că a venit timpul secerișului". Parabola grăuntelui de muștar (Mt 13,31-35; Lc 13,18-19) 30 Apoi le-a spus: "Cu ce să asemănăm împărăția lui Dumnezeu sau prin ce parabolă să o reprezentăm? 31 Este ca un grăunte de muștar care, atunci când este semănat în pământ, este mai mic decât toate semințele de pe pământ, 32 dar, după ce a fost semănat, crește și devine mai mare decât toate legumele și face ramuri mari așa încât păsările cerului se pot adăposti la umbra lui". 33 Și cu multe parabole ca acestea le vestea cuvântul după cum erau în stare să înțeleagă. 34 Nu le vorbea fără parabole, dar explica totul discipolilor săi aparte. Liniștirea furtunii (Mt 8,23-27; Lc 8,22-25) 35 În aceeași zi, după ce s-a înserat, le-a spus: "Să trecem pe țărmul celălalt!" 36 Și, părăsind mulțimea, l-au luat așa cum era în barcă. Erau și alte bărci cu el. 37 Și a venit o mare furtună Note de subsol a Lit.: s-a ridicat. b Expresia amintește invitația repetată din VT: Ascultă, Israele! Invitația la ascultare se înțelege foarte bine la popoarele semite pentru care tradiția orală era mijlocul obișnuit de instruire. "A avea urechi pentru a asculta" înseamnă a fi capabil de a înțelege. c Lit.: toate le vin. d Unele manuscrise importante au: tot la fel sunt cei semănați... e Deși expresia a pune lumina sub obroc este intrată în limbajul obișnuit, "obrocul" nu este cuvântul cel mai potrivit. Termenul grec modios se referă la un vas de măsurat cereale cam de 8,75 l, din ceramică, sub care se proteja lumina pe timp nefavorabil. f Lit.: furtună de vânt. g Lit.: pernă. Ar putea fi vorba de acel scăunel așezat în partea de dinapoi a bărcii, construit din lemn și căptușit cu piele, folosit și pentru sprijinirea capului. |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|