|
Noul Testament achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia Evanghelia după Sfântul Marcu Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Parabola viticultorilor ucigași 9 Ce va face oare stăpânul viei? Va veni și-i va ucide pe viticultori, iar via o va da altora. 10 N-ați citit niciodată textul acesta: Piatra pe care au aruncat-o constructorii, aceasta a devenit piatră unghiulară; 11 Domnul a făcut acest lucru și este minunat în ochii noștri?" 12 Ei căutau să-l prindă, dar se temeau de mulțime. De fapt, își dăduseră seama că spusese parabola aceasta pentru ei. Și, lăsându-l, au plecat. Tributul cuvenit cezarului (Mt 22,15-22; Lc 20,20-26) 13 Au trimis la el pe unii dintre farisei și irodieni ca să-l prindă în vorbă. 14 Au venit și i-au spus: "Învățătorule, știm că ești sincer și nu ești părtinitor cu nimeni, căci nu te uiți la fața omului, ci înveți cu adevărat calea lui Dumnezeu. Este permis sau nu a da tribut cezarului? Să dăm sau să nu dăm?" 15 Dar el, cunoscând ipocrizia lor, le-a spus: "De ce mă ispitiți? Aduceți-mi un dinar ca să-l văd". 16 I-au adus și el le-a zis: "Ale cui sunt imaginea aceasta și inscripția?" Ei i-au spus: "Ale cezarului". 17 Atunci Isus le-a zis: "Dați-i cezarului ce este al cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu". Și erau foarte uimiți de el. Saduceii și învierea (Mt 22,23-33; Lc 20,27-40) 18 Apoi au venit la el saduceii, care spun că nu este înviere, și l-au întrebat: 19 "Învățătorule, Moise a scris pentru noi: dacă cineva are un frate care moare și lasă în urmă soția fără a avea copii, să o ia fratele lui ca soție și să ridice urmași fratelui său. 20 Erau deci șapte frați. Primul și-a luat soție și, murind, nu a lăsat urmași. 21 Al doilea a luat-o și a murit fără să lase urmași. Tot la fel al treilea. 22 Și toți cei șapte nu au lăsat urmași. După ei toți, a murit și femeia. 23 La înviere, când vor învia 24 Isus le-a zis: "Oare nu vă înșelați voi tocmai pentru că nu cunoașteți Scripturile și nici puterea lui Dumnezeu? 25 Căci atunci când vor învia din morți, nici nu se vor însura, nici nu se vor mărita, ci vor fi ca îngerii în ceruri. 26 Cât despre morți, că vor învia, nu ați citit în cartea lui Moise, în textul despre rug, cum i-a spus Dumnezeu: Eu sunt Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac și Dumnezeul lui Iacob? 27 El nu este Dumnezeul celor morți, ci al celor vii. Vă înșelați amarnic!" Porunca cea mai mare (Mt 22,34-40; Lc 10,25-28) 28 Atunci, unul dintre cărturari, auzind că discută cu ei și văzând că le-a răspuns bine, a venit la el și l-a întrebat: "Care este prima dintre toate poruncile?" 29 Isus i-a răspuns: "Prima este: Ascultă Israele: Cristos, Fiul lui David (Mt 22,41-46; Lc 20,41-44) 35 Luând cuvântul, Isus a spus învățând în templu: "Cum spun cărturarii că Cristos este Fiul lui David? 36 David însuși a spus, inspirat de Duhul Sfânt: Domnul a spus Domnului meu, așază-te la dreapta mea până când voi pune pe dușmanii tăi sub picioarele tale. 37 Deci, însuși David îl numește Domn; atunci, cum îi este fiu?" Și mulțimea numeroasă îl asculta cu plăcere. Acuze împotriva cărturarilor (Mt 23,6-7; Lc 20,45-47) 38 În învățătura lui mai spunea: "Feriți-vă de cărturari, cărora le place să umble în haine lungi și să fie salutați prin piețe, 39 să ocupe primele locuri în sinagogi și locurile de onoare la ospețe. 40 Ei mănâncă avutul văduvelor și se prefac că se roagă îndelung. Ei vor primi o condamnare mai aspră". Ofranda văduvei (Lc 21,1-4) 41 Stând în fața vistieriei, privea cum punea mulțimea banii în caseta pentru ofrande. Mulți bogați puneau mult. 42 A venit și o văduvă săracă și a pus două monede mici Note de subsol a Faptul că în acțiunea lui Isus nu intervin nici gărzile templului și nici soldații romani se explică prin aceea că poporul aproba gestul său. De fapt, acțiunea lui Isus nu viza distrugerea cultului, ci înlăturarea abuzurilor. b În câteva manuscrise găsim v. 26: Însă dacă voi nu iertați, nici Tatăl vostru din ceruri nu va ierta greșelile voastre. Totuși, majoritatea manuscriselor nu menționează acest verset. c Descrierea din Marcu o amintește pe cea din Is 5,1-5. După ce plantează butașii, stăpânul viei înconjoară terenul cu un gard din pietrele adunate de pe terenul desțelenit (unde lipsea piatra, se folosea o îngrăditură de mărăcini), pentru a proteja via de animale și hoți, amenajează teascul (un bazin scobit în piatră, în care strugurii erau zdrobiți cu picioarele) și turnul de pază (din piatră, partea de jos servind drept adăpost în timpul culesului, peste care se afla un foișor de observație pentru paznic). d În multe manuscrise importante lipsește: când vor învia, probabil pentru a se acomoda cu Lc 20,33 și Mt 22,28. e Acest text, luat din Dt 6,4, este formula de introducere care dă și numele rugăciunii de dimineață și de seară, Shema Israel, pe care orice evreu trebuia s-o recite zilnic. De această obligație erau scutiți copiii, femeile și sclavii. Textul scris al acestei rugăciuni trebuia purtat tot timpul la filacterii. |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|