|
Noul Testament achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia Evanghelia după Sfântul Luca Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 Ispitirea lui Isus 5 Ducându-l mai sus, i-a arătat într-o clipă toate împărățiile lumii 6 și i-a spus: "Îți voi da toată puterea și măreția lor, pentru că mie mi-a fost dată și o dau cui vreau. 7 Deci, dacă tu te vei închina înaintea mea, a ta va fi toată". 8 Și, răspunzând, Isus i-a spus: "Este scris: Pe Domnul Dumnezeul tău îl vei adora și numai lui îi vei sluji". 9 L-a dus apoi în Ierusalim și l-a așezat pe coama templului Le va porunci îngerilor săi în privința ta ca să te păzească 11 și: Te vor ține pe mâini ca nu cumva să-ți lovești piciorul de vreo piatră". 12 Însă Isus, răspunzându-i, i-a zis: "S-a spus: Nu-l vei ispiti pe Domnul Dumnezeul tău". 13 Și, după ce a terminat toată ispitirea, diavolul s-a îndepărtat de la el pentru un anumit timp. III. ACTIVITATEA LUI ISUS ÎN GALILEEA Isus la Nazaret (Mt 4,12-17; 13,53-58; Mc 1,14-15; 6,1-6) 14 Isus s-a întors în Galileea, cu puterea Duhului, și faima lui s-a răspândit în tot ținutul dimprejur. 15 Iar el învăța în sinagogile lor și era lăudat de toți. 16 A venit la Nazaret, unde fusese crescut, și a intrat în sinagogă, după obiceiul lui, în zi de sâmbătă, și s-a ridicat 18 Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis celor închiși eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; 19 să vestesc un an de îndurare 20 A închis apoi cartea, a dat-o slujitorului și s-a așezat. Ochii tuturor din sinagogă erau îndreptați spre el. 21 A început apoi să le vorbească: "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta pe care ați ascultat-o cu urechile voastre" 28 Auzind acestea, toți cei din sinagogă s-au umplut de mânie. 29 Sculându-se, l-au scos afară din cetate și l-au dus pe buza prăpastiei de pe colina pe care era construită cetatea lor ca să-l arunce de acolo. 30 Însă el, trecând prin mijlocul lor, a plecat de acolo. Isus alungă un duh necurat (Mc 1,21-28) 31 Apoi a coborât la Cafarnaum - o cetate din Galileea - și îi învăța în zilele de sâmbătă, 32 iar ei erau uimiți de învățătura lui deoarece cuvântul lui avea autoritate. 33 Era în sinagogă un om care avea duh de diavol necurat și striga în gura mare: 34 "Ei! Ce ai cu noi, Isuse din Nazaret? Ai venit să ne distrugi? Știu cine ești: sfântul lui Dumnezeu". 35 Însă Isus i-a poruncit spunându-i: "Taci și ieși din el!" Atunci diavolul l-a trântit jos, în mijloc, și a ieșit din el fără ca să-i facă vreun rău. 36 I-a cuprins teama pe toți și spuneau unii către alții: "Ce fel de învățătură este aceasta? El le poruncește duhurilor necurate cu autoritate și putere și ele se îndepărtează!" 37 Și vestea despre el s-a răspândit în tot ținutul dimprejur. Vindecări la Cafarnaum (Mt 8,14-17; Mc 1,29-34) 38 După ce a ieșit din sinagogă, a intrat în casa lui Simon. Soacra lui Simon era cuprinsă de o febră mare și l-au rugat pentru ea. 39 Aplecându-se asupra ei, a poruncit febrei și aceasta a lăsat-o. Sculându-se îndată, ea a început să-i servească. 40 La apusul soarelui, toți cei care aveau bolnavi de diferite boli îi aduceau la el, iar el, punându-și mâinile peste fiecare dintre ei, îi vindeca: 41 din mulți ieșeau diavoli care strigau și spuneau: "Tu ești Fiul lui Dumnezeu!" Dar el, mustrându-i, nu le permitea să vorbească pentru că știau că el este Cristos. Isus pleacă din Cafarnaum (Mc 1,35-39) 42 După ce s-a făcut ziuă, a ieșit și a mers într-un loc pustiu, însă mulțimile îl căutau și, ajungând până la el, voiau să-l oprească să plece de la ei. 43 Dar el le-a spus: "Trebuie să vestesc împărăția lui Dumnezeu și celorlalte cetăți pentru că de aceea am fost trimis". 44 Și predica prin sinagogile din Iudeea Note de subsol a Unele manuscrise vechi adaugă și ultima parte a versetului din Dt 8,3: ci și cu tot cuvântul lui Dumnezeu (și Mt 4,4). b Este greu de identificat poziția exactă a locului celui mai înalt al templului. Tradiția creștină a identificat acest loc cu colțul de sud-est al templului, înspre valea Cedron. c Isus citește textul în picioare, așa cum era obiceiul, din respect pentru Sfânta Scriptură. Apoi se așază, aceasta fiind poziția celui care învață (Lc 5,3; Mc 4,1). d Un grup important de manuscrise adaugă: să-i vindec pe cei cu inima zdrobită. Textul este luat din Is 61,1. e Deja în cartea alianței era prescris un an sabatic pentru pământ (Ex 23,10-11) și un an sabatic pentru iertarea datoriilor (Dt 15,1-6); Lev 25,8-19 cere, pe deasupra, la fiecare 50 de ani, un "an jubiliar", numit astfel pentru că era anunțat cu trompeta (în ebraică yobel), un an care însemna eliberarea tuturor locuitorilor țării aflați în detenție, recăpătându-și fiecare patrimoniul pierdut. Această eliberare fizică prefigura eliberarea spirituală de sub jugul păcatului și al Satanei. În acest context, înțelegem de ce Luca nu continuă citatul din Isaia care se referea la pedeapsă (o zi de răzbunare pentru Dumnezeul nostru) care nu cadrează cu contextul de mântuire și eliberare. Când se proclamă acest "an de îndurare al Domnului", el nu se limitează la o perioadă din activitatea lui Isus, ci se referă la era nouă a mântuirii care a început în Cristos. f Lit.: astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta în urechile voastre. Expresia "în urechile voastre" este folosită și în VT (Dt 5,1; 2Sam 3,19). De notat legătura subtilă între "ochi" (v. 20), "urechi" (v. 21) și "mărturie" (v. 22). g Lit.: Amen - cuvânt de origine ebraică, folosit în VT ca o confirmare a unei stări, deseori ca răspuns la o rugăciune (Dt 27,15; Ps 106,48 etc.). A fost preluat ca atare, netradus, în NT. Folosirea acestui cuvânt în greacă împreună cu un verb se află numai pe buzele lui Isus. În traducerile contemporane întâlnim două tendințe: 1) preluarea cuvântului fără a-l traduce, în special în traducerile liturgice; 2) redarea sensului în funcție de context: "adevărat", "într-adevăr", "cu siguranță" etc. h În cele mai vechi și importante manuscrise avem: sinagogile din Iudeea. Unele manuscrise se referă la sinagogile din Galileea. Este greu de înțeles, într-adevăr, activitatea lui Isus în afara Galileii, căci textul lui Luca nu vorbește despre o deplasare a lui Isus în Iudeea. Probabil trebuie să înțelegem prin Iudeea toată țara Israel, la fel ca în 7,17; Fap 10,37; 28,21. |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|