|
Noul Testament achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia Evanghelia după Sfântul Luca Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 VII. PĂTIMIREA ȘI MOARTEA LUI ISUS 3 Atunci Satana a intrat în Iuda, numit Iscarioteanul, care era din numărul celor doisprezece. 4 El a mers și s-a înțeles cu arhiereii și comandanții gărzilor Pregătirea cinei pascale (Mt 26,17-19; Mc 14,12-16; In 13,21-30) 7 A sosit, deci, ziua Azimelor în care trebuia jertfit Paștele Cina de Paști 14 Când a venit ceasul, s-a așezat la masă împreună cu apostolii. 15 Și le-a spus: "Atât de mult am dorit să mănânc Paștele acesta cu voi înainte de pătimirea mea. 16 Căci vă spun că nu-l voi mai mânca până când nu se va împlini în împărăția lui Dumnezeu". 17 Și, luând potirul, a mulțumit și a spus: "Luați acesta și împărțiți între voi! 18 Căci vă spun că nu voi mai bea de acum din rodul viței până când va veni împărăția lui Dumnezeu". Instituirea Euharistiei (Mt 26,26-28; Mc 14,22-24; 1Cor 11,23-25) 19 Și, luând pâinea, a mulțumit, a frânt-o și le-a dat-o, spunând: "Acesta este trupul meu dăruit pentru voi. Faceți aceasta în amintirea mea". 20 La fel a făcut cu potirul, după cină, zicând: "Acest potir este noua alianță în sângele meu, vărsat pentru voi Anunțarea trădării lui Iuda (Mt 26,20-25; Mc 14,17-21; In 13,21-30) 21 Dar iată, mâna celui care mă va vinde este cu mine pe masă, 22 căci Fiul Omului merge după cum a fost hotărât, dar vai acelui om prin care este trădat!" 23 Atunci ei au început să se întrebe unii pe alții, care dintre ei ar fi cel ce o va face. Cine este mai mare trebuie să slujească (Mt 20,25-28; Mc 10,42-45) 24 S-a iscat între ei o neînțegere: care dintre ei ar putea fi socotit cel mai mare. 25 Dar el le-a zis: "Regii popoarelor domină peste ele, iar cei care-și exercită autoritatea asupra lor sunt numiți binefăcători. 26 Însă voi nu faceți așa, dar cel mai mare dintre voi să devină ca cel mai tânăr, iar cel care conduce, ca cel care slujește. 27 Căci cine este mai mare: cel care stă la masă sau cel care servește? Oare nu cel care stă la masă? Însă eu sunt în mijlocul vostru ca unul care slujește. Răsplata promisă apostolilor 28 Voi sunteți cei care ați rămas cu mine în încercările mele. 29 Și eu rânduiesc pentru voi o împărăție, așa cum Tatăl a rânduit pentru mine; 30 ca să mâncați și să beți la masă cu mine în împărăția mea și să vă așezați pe tronuri ca să judecați cele douăsprezece triburi ale lui Israel. Prezicerea renegării lui Petru (Mt 26,31-35; Mc 14,27-31; In 13,36-38) 31 Simon, Simon, iată, Satana a pretins ca să vă cearnă ca pe grâu; 32 eu însă m-am rugat pentru tine, ca să nu piară credința ta; iar tu, când te vei fi întors, întărește-i pe frații tăi". 33 El i-a spus: "Doamne, sunt gata să merg cu tine și la închisoare și la moarte". 34 Dar el i-a zis: "Îți spun ție, Petre, că astăzi nu va cânta cocoșul până când vei nega de trei ori că mă cunoști". Îndemnuri pentru timpul încercării 35 Apoi le-a spus: "Când v-am trimis fără pungă, desagă și încălțăminte, ați dus oare lipsă de ceva?" I-au răspuns: "De nimic". 36 El le-a zis: "Acum, însă, cine are pungă s-o ia; la fel și desaga, iar cine nu are sabie să-și vândă mantia și să cumpere. 37 Căci vă spun că trebuie să se împlinească în mine ceea ce este scris: A fost socotit în rândul celor nelegiuiți. Într-adevăr, ceea ce este scris despre mine este gata să se împlinească". 38 Dar ei i-au spus: "Doamne, iată aici două săbii". Iar el le-a spus: "E destul!" Isus pe Muntele Măslinilor (Mt 26,36-46; Mc 14,32-42) 39 Apoi a ieșit și a mers, ca de obicei, pe Muntele Măslinilor, iar discipolii îl urmau. 40 Ajungând în acel loc, le-a spus: "Rugați-vă, ca să nu intrați în ispită!" 41 El s-a îndepărtat de ei ca la o aruncătură de piatră și, îngenunchind, se ruga: 42 "Tată, dacă vrei, îndepărtează potirul Arestarea lui Isus (Mt 26,47-56; Mc 14,43-50; In 18,3-11) 47 Pe când mai vorbea încă, iată o mulțime, iar în fruntea ei venea cel numit Iuda, unul dintre cei doisprezece. Apropiindu-se de Isus, l-a sărutat. 48 Dar Isus i-a spus: "Iuda, cu un sărut îl trădezi pe Fiul Omului?" 49 Cei care erau cu el, văzând ce avea să se întâmple, au spus: "Doamne, să lovim cu sabia?" 50 Și unul dintre ei l-a lovit pe servitorul marelui preot și i-a tăiat urechea dreaptă. 51 Dar Isus a răspuns: "Încetați! Până aici!" Și, atingând urechea, l-a vindecat. 52 Apoi Isus a spus arhiereilor, gărzilor templului și bătrânilor care au venit împotriva lui: "Ați ieșit cu săbii și cu ciomege ca împotriva unui tâlhar? 53 Când eram cu voi zi de zi în templu, nu ați pus mâinile pe mine. Dar acesta este ceasul vostru și puterea întunericului". Renegarea lui Petru (Mt 26,69-75; Mc 14,66-72; In 18,15-18.25-27) 54 După ce l-au prins, l-au luat și l-au dus în casa marelui preot, iar Petru îl urma de departe. 55 Și, aprinzând un foc în mijlocul curții, s-au așezat de jur împrejur. Petru s-a așezat printre ei. 56 O servitoare, văzându-l așezat lângă foc, l-a fixat cu privirea și a spus: "Și acesta era cu el!" 57 Dar el a negat, zicând: "Femeie, nu-l cunosc". 58 După puțin timp, un altul l-a văzut și i-a zis: "Și tu ești dintre ei". Dar Petru a zis: "Omule, nu sunt". 59 După vreo oră, un altul insista, spunând: "Cu adevărat și acesta era cu el, căci este galileean". 60 Însă Petru i-a zis: "Omule, nu știu ce spui". Și îndată, pe când încă mai vorbea, a cântat cocoșul. 61 Iar Domnul, întorcându-se, l-a privit fix pe Petru. Petru și-a amintit de cuvântul Domnului, care îi spusese: "Înainte de a fi cântat astăzi cocoșul, mă vei renega de trei ori". 62 Și, ieșind afară, a plâns amar Isus este batjocorit (Mt 26,67-68; Mc 14,65) 63 Iar oamenii care-l păzeau îl batjocorau și-l loveau 64 și, legându-l la ochi, îl întrebau: "Profețește-ne cine te-a lovit?" 65 Și spuneau multe alte cuvinte de batjocură împotriva lui. Isus înaintea Sinedriului (Mt 26,57-68; Mc 14,53-65; In 18,13-24) 66 Când s-a făcut ziuă, s-au adunat bătrânii poporului, arhiereii și cărturarii și l-au adus la Sinedriul Note de subsol a Sunt, de fapt, două sărbători care se celebrează împreună. b Erau ofițeri inferiori, probabil leviți, sub comanda directă a comandantului templului. c Mielul de Paști. d Unele manuscrise omit v. 19b-20: "...dăruit pentru voi. Faceți aceasta în amintirea mea". 20 La fel a făcut cu potirul, după cină, zicând: "Acest potir este noua alianță în sângele meu, vărsat pentru voi". e Ideea unui "potir al destinului" este reflectată în "potirul morții", care se găsește în Targumul lui Ieremia referitor la Gen 4,23. Expresia aceasta arată repulsia naturală a lui Isus față de destinul care-l așteaptă. Nicăieri în tradiția evanghelică umanitatea lui Isus nu este atât de evidentă ca aici. Chinul și moartea sunt și rămân rele. Chiar și Isus, în mod spontan, le respinge. Isus nu ascunde acest sentiment, ci îl exprimă în mod deschis lui Dumnezeu. Nu este totuși învins de frică și neliniște, ci se adresează lui Dumnezeu în rugăciune. f Termenul grec agonia se găsește numai aici în NT și exprimă, în primul rând, efortul sufletului pentru a ajunge la victorie. Este cunoscut și în sensul de stare psihică, asociată cu o teamă sau neliniște, provocată de un obstacol necunoscut sau de o experiență nouă. g Unele manuscrise transferă v. 43-44 după Mt 26,39. Alte câteva manuscrise le omit. h Câteva manuscrise omit acest verset. i Lit.: synedrion - era cea mai înaltă instituție judecătorească la evrei, avându-și originea în convocarea celor 70 de bătrâni realizată de Moise în Num 11,10-24. După exil, a fost reorganizat de Esdra. Președintele Sinedriului era întotdeauna marele preot. A încetat să mai existe după distrugerea templului (70 d.C.). j Unele manuscrise adaugă: și nici nu m-ați lăsa liber. |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|