|
Noul Testament achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia Evanghelia după Sfântul Ioan Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 III. CARTEA GLORIEI 12 După ce le-a spălat picioarele, și-a luat hainele, s-a așezat iarăși la masă și le-a spus: "Înțelegeți ce am făcut pentru voi? 13 Voi mă numiți «Învățătorul» și «Domnul» și bine spuneți, pentru că sunt. 14 Așadar, dacă eu, Domnul și Învățătorul, v-am spălat picioarele, și voi trebuie să vă spălați picioarele unii altora. 15 Căci v-am dat exemplu ca și voi să faceți așa cum v-am făcut eu. 16 Adevăr, adevăr vă spun: nu este servitorul mai mare decât stăpânul său și nici trimisul mai mare decât cel care l-a trimis. 17 Știind acestea, fericiți sunteți dacă le faceți. 18 Nu vorbesc despre voi toți; eu știu pe cine am ales, dar trebuie să se împlinească Scriptura: Cel care mănâncă pâinea mea Dezvăluirea trădării lui Iuda (Mt 26,20-25; Mc 14,17-21; Lc 22,21-23) 21 După ce a spus acestea, Isus s-a tulburat în duh și a mărturisit: "Adevăr, adevăr vă spun: unul dintre voi mă va trăda". 22 Discipolii se uitau unii la alții, neștiind despre cine vorbește. 23 Unul dintre discipolii lui, pe care îl iubea Isus, stătea la masă la pieptul lui Isus. 24 Atunci, Simon Petru i-a făcut acestuia semn să întrebe cine ar putea să fie cel despre care vorbește Porunca cea nouă 31 După ce a ieșit el, Isus a spus: "Acum a fost glorificat Fiul Omului și Dumnezeu a fost glorificat în el, 32 iar dacă Dumnezeu a fost glorificat în el Prezicerea renegării lui Petru (Mt 26,31-35; Mc 14,27-31; Lc 22,31-34) 36 Simon Petru i-a spus: "Doamne, unde mergi?" Isus i-a răspuns: "Unde merg eu, tu nu mă poți urma acum, dar mă vei urma după aceea". 37 Petru i-a spus: "Doamne Note de subsol a Termenul grec nipter se referă la un vas anume din care se turna apă la spălarea picioarelor. Având în vedere că apostolii, în timpul cinei, erau culcați pe triclinium, sprijiniți pe partea stângă, având mâna dreaptă liberă pentru a se servi, spălarea picioarelor nu putea fi făcută decât prin turnare. În ambientul biblic, spălarea picioarelor este, în primul rând, un gest de primire a oaspeților și nu este o acțiune umilitoare sau servilă pentru cel care o face, din contra, exprimă respect, grijă, devotament (1Sam 25,41). Spălarea picioarelor este un gest caracteristic soției față de soț sau al mamei față de fiu. Există multe interpretări diferite ale gestului spălării picioarelor, dar sunt greu de susținut: referința la botez, euharistie, pocăință, preoție comună, căsătorie sau exemplu de umilință. Gestul lui Isus este un gest cu valențe multiple cristologice și morale, exprimând slujire, iubire, dăruire de sine. b Există o întreagă tradiție în ceea ce privește importanța spălării picioarelor pentru a se putea apropia de locul sfânt, de Dumnezeu (Ex 3,5; 30,17-21; 40,30-32). c Expresia: a avea parte se aseamănă cu "a avea drept la moștenire" (Gen 31,14; Dt 10,9). În NT indică soarta finală a drepților (Mt 24,51; Ap 20,6; 21,8). d Unele manuscrise vechi, importante, au: nu trebuie să se spele. e Multe manuscrise au: cu mine; probabil sub influența lui Mc 14,18. f Expresia este folosită în Ps 41,10 și se referă la un gest de dispreț, insultare, batjocură, constând dintr-o strâmbătură, scuturarea prafului contra cuiva, o lovitură cu piciorul în cel învins etc. Este în contrast cu gestul lui Isus de a spăla picioarele apostolilor. g Multe manuscrise prezintă forma directă: Spune-ne despre cine vorbește? h În unele manuscrise lipsește: a luat-o. i În multe manuscrise importante este omis: dacă Dumnezeu a fost glorificat în el. j Unele manuscrise omit: Doamne. |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|