|
Noul Testament achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia Scrisoarea către Evrei Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Exemplul lui Isus Cristos 121 Prin urmare, și noi, care avem un astfel de nor de martori4 Luptând contra păcatului, voi nu v-ați împotrivit încă până la sânge 5 și ați uitat sfatul care v-a fost dat ca unor fii: Fiul meu, nu disprețui disciplina Domnului și nu te descuraja când ești mustrat de el. 6 Căci pe cel pe care-l iubește Domnul îl pedepsește și-l bate cu nuiaua pe orice fiu pe care îl primește. 7 Ceea ce îndurați este spre învățătura voastră. Dumnezeu vă tratează ca pe niște fii; căci care este fiul pe care tatăl nu-l pedepsește? 8 Dar dacă voi sunteți fără disciplina de care toți au parte, sunteți fii nelegitimi, nu fii adevărați. 9 De altfel, dacă noi îi cinstim pe părinții trupești, cu cât mai mult nu trebuie să ne supunem Tatălui duhurilor 10 Primii ne pedepseau doar pentru puține zile, după cum li se părea lor că e bine, dar el o face în interesul nostru, ca să avem parte de sfințenia lui. 11 Orice pedeapsă nu pare să fie pe moment bucurie, ci întristare; dar mai târziu aduce, în schimb, celor care au fost încercați de ea, rodul dătător de pace al dreptății. 12 De aceea, îndreptați mâinile moleșite și genunchii fără vlagă 13 și faceți drumuri drepte pentru picioarele voastre, pentru ca cel șchiop să nu se abată, ci mai degrabă să se vindece. Îndemnuri la sfințenie. Pedeapsa necredinței 14 Căutați pacea cu toți și sfințenia fără de care nimeni nu-l va vedea pe Domnul. 15 Vegheați ca nimeni să nu rămână în afara harului lui Dumnezeu, pentru ca nici o rădăcină de amărăciune să nu crească provocând tulburare și prin ea să se molipsească mulți. 16 Să nu fie nici un desfrânat sau profanator ca Esau Comparație între cele două alianțe 18 Voi nu v-ați apropiat de ceea ce poate fi atins 22 Dar voi v-ați apropiat de muntele Sion, de cetatea Dumnezeului celui viu, de Ierusalimul ceresc, de zecile de mii de îngeri în sărbătoare, 23 de comunitatea întâilor-născuți înscriși în ceruri, de Dumnezeu, judecătorul tuturor, de sufletele celor drepți duși la desăvârșire, 24 de Isus, mijlocitorul noii alianțe, și de sângele stropirii, care vorbește mai bine decât cel al lui Abel Avertisment escatologic 25 Fiți atenți, să nu-l respingeți pe cel care vorbește, căci dacă n-au scăpat cei care l-au respins când vorbea pe pământ, cu atât mai mult noi dacă ne îndepărtăm de cel care ne vorbește din ceruri, 26 al cărui glas a zguduit odinioară pământul, iar acum ne-a promis: Încă o dată voi mai zgudui nu numai pământul, ci și cerul. 27 Acest "încă o dată" înseamnă schimbarea celor zguduite, întrucât sunt create, ca să rămână cele nezguduite. 28 De aceea, noi care am primit împărăția nezdruncinată, avem harul prin care aducem cult într-un mod plăcut lui Dumnezeu, cu evlavie și teamă, 29 fiindcă Dumnezeul nostru este foc mistuitor Note de subsol a Norul de martori este format din eroii VT care atestă puterea invincibilă a credinței și a căror perseverență este încununată. Acești veterani care au triumfat odinioară îi stimulează pe tinerii soldați, înrolați de curând. b Dumnezeu este autorul vieții tuturor oamenilor, în primul rând al sufletului. Titlul de Tatăl duhurilor este folosit în iudaismul elenistic (2Mac 3,24) și subliniază aici interesul lui Dumnezeu pentru viața spirituală și, pentru a o favoriza, el trimite încercări și suferință. c Deși în Geneză Esau nu este prezentat ca un desfrânat, autorul face o asociere de cuvinte: pernenu (= a vinde) și porne (= femeia care se vinde - prostituata) pentru a arăta că gestul lui (își vinde dreptul de întâi-născut) este o profanare, o desconsiderare a prerogativelor sacre de întâi-născut (Gen 25,34). Nebunia lui Esau trebuie să-l facă pe creștin să reflecteze că, desconsiderând demnitatea sa de fiu al lui Dumnezeu și poftind o plăcere de o clipă, renunță la sfințenie. d În multe manuscrise găsim varianta: de muntele care poate fi atins. e Sângele lui Abel este o metaforă pentru sângele martirilor din VT și din NT care cere dreptatea divină împotriva persecutorilor. Dacă sângele lui Abel cere intervenția dreptății lui Dumnezeu, care închide cerul, excluzându-i pe cei vinovați, sângele lui Isus, în schimb, are o valoare mult mai mare. Nu cere răzbunare, ci iertare, deschizând cerul pentru păcătoși, spunând: "Tată, iartă-i!" f Focul mistuitor este simbolul judecății și al pedepsei divine, precum și o expresie a sfințeniei lui Dumnezeu pe care evreii au înțeles-o la Sinai. |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|