SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Noul Testament
achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia

Apocalipsul Sfântului Apostol Ioan


Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22


Deschiderea celui de-al șaptelea sigiliu

81 Iar când [Mielul] a deschis cel de-al șaptelea sigiliu, s-a făcut tăcere în cera, cam o jumătate de oră. 2 Și i-am văzut pe cei șapte îngeri care stau în picioare înaintea lui Dumnezeu și li s-au dat șapte trâmbițe.
    3 A venit atunci un alt înger și a stat în picioare înaintea altarului. El avea un vas de aur pentru tămâiereb și i s-a dat multă tămâie ca s-o aducă împreună cu rugăciunile tuturor sfinților pe altarul cel de aur care este înaintea tronului. 4 Și fumul de tămâie s-a înălțat din mâna îngerului înaintea lui Dumnezeu împreună cu rugăciunile sfinților. 5 Apoi îngerul a luat vasul pentru tămâiere și l-a umplut cu foc de pe altar și l-a aruncat pe pământ. Și au urmat tunete, glasuri, fulgere și cutremur.


2. CELE ȘAPTE TRÂMBIȚE

Primele patru trâmbițe
    6 Atunci, cei șapte îngeri care aveau cele șapte trâmbițe s-au pregătit să sune.
    7 A sunat din trâmbiță primul și a venit grindină și foc amestecat cu sângec care au fost aruncate pe pământ și o treime din pământ a fost arsă; o treime din copaci a fost arsă și toată iarba verde a fost arsă.
    8 A sunat din trâmbiță al doilea înger și ceva ca un munte mare de foc arzând a fost aruncat în mare și a treia parte din mare s-a făcut sânged 9 și o treime din creaturile care sunt în mare și care au viață au murit și o treime dintre corăbii au fost distruse.
    10 Apoi a sunat din trâmbiță al treilea înger. Și a căzut din cer o stea mare arzând ca o făclie. A căzut peste a treia parte din râuri și peste izvoarele apelor. 11 Iar numele stelei se pronunță Absinte și o treime din ape au devenit pelin și mulți oameni au murit din cauza apelor pentru că deveniseră amare.
    12 A sunat din trâmbiță și al patrulea înger și a fost lovită o treime din soare, o treime din lună și o treime din stele ca să se întunece o treime din ele, iar ziua să nu aibă lumină pentru o treime, la fel și noapteaf.
    13 Și am văzut și am auzit un vulturg zburând în partea cea mai înaltă a cerului și strigând cu glas puternic: "Vai, vai, vai de locuitorii de pe pământh din cauza sunetului trâmbiței celorlalți trei îngeri care sunt gata să sune".

Note de subsol


a Expresia este enigmatică și s-ar putea interpreta ca "tăcerea sacră" care însoțește acțiunea liturgică, atenția dată în ceruri rugăciunii sfinților. O altă interpretare ar putea fi: "Tăcerea lui Dumnezeu" în fața răului din lume, suspendarea intervenției sale, are în vedere o cooperare a oamenilor (prin rugăciuni și jertfe) la realizarea planului lui Dumnezeu asupra istoriei.
b Vasul de tămâiere se asemăna cu cădelnița folosită în liturgia creștină actuală, cu deosebirea că nu era suspendat cu lănțișoare, ci se ținea pe altar. Se umplea cu cărbuni și se puneau boabe de tămâie deasupra, fumul urcând spre ceruri.
c Autorul, pornind de la plaga a șaptea împotriva Egiptului (Ex 9,24) și inspirându-se din Il 3,3 și Ez 38,22, adaugă o nuanță nouă, focul amestecat cu sânge, pentru a da un dramatism mai mare intervenției lui Dumnezeu asupra vieții oamenilor. Nu toată zona umană este lovită, ci doar o parte, o treime.
d Preluând imaginea din Ex 7,20 a apei transformate în sânge, autorul folosește un context nou (focul, o treime din mare). Sângele, element vital, când este în afara corpului căruia îi aparține, devine un element de moarte pentru viețuitoarele din mare, ca și pentru existența umană: sunt tulburate aspecte sociale deosebit de importante cum sunt mijloacele de transport (corăbii), schimburile comerciale și mijloacele de comunicare.
e Absint este numele unei plante asemănătoare cu pelinul de la noi care crește în Palestina. Extractul, cu gust amar, nediluat, este toxic; diluat este folosit în medicină. În VT, absintul este pus în paralel cu "apele înveninate" (Ier 9,14; 23,15).
f Imaginile folosite de autor nu trebuie înțelese în sens de catastrofe reale, așa cum fac cei ce înțeleg în mod banal termenul "apocalips", "apocaliptică". În concepția biblică, lumea nu numai că a fost creată de Dumnezeu, dar ea poartă un mesaj al lui Dumnezeu pentru om. Însă pentru o parte dintre oameni lumea creată devine un sistem de viață închis care duce la autoabsolutizare, nemaitolerând prezența altor sisteme de viață ca cel creștin, ci devine agresiv. O alterare violentă a ordinii cosmice este un avertisment urgent din partea Domnului care își manifestă prezența activă în istoria omului și voința lui de schimbare pentru ca omul să iasă din sistemul său închis și consumistic, rupt de transcendență. Faptul că nu întregul sistem este lovit, ci doar o parte, sugerează că sistemul, rupt de transcendent, înainte de prăbușirea definitivă, va avea zguduituri menite să provoace convertirea. Creștinii, privind cu atenție crizele sistemului contemporan, sunt încurajați să mențină și să întărească adeziunea lor la sistemul lui Dumnezeu și al lui Cristos. Ei înțeleg că sub acțiunea lui Dumnezeu care conduce istoria mântuirii prin Cristos înviat, sistemul opus lui Dumnezeu, în ciuda resurselor, amenințărilor și a aroganței sale, este sortit prăbușirii din interior.
g În Apocalips, vulturul este văzut ca o energie ce provine din transcendent ("zboară în punctul cel mai înalt al firmamentului") și este îndreptată spre poporul lui Dumnezeu, dându-i putere să învingă răul.
h Expresia locuitorii de pe pământ indică o categorie de persoane care în Apocalips au, în general, un calificativ negativ; ei sunt cei care îi ucid pe martiri (6,10); se opun mărturiei Bisericii (11,10) etc.; ei sunt cei care își fixează casa pe pământ, își închid orizontul limitându-l la ceea ce este terestru, ajungând să aibă o mentalitate consumist-materialistă.

 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire