SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Noul Testament
achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia

Apocalipsul Sfântului Apostol Ioan


Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22


Către Biserica din Efes

21 Îngerului Bisericiia din Efes scrie-i:
    Așab spune cel care ține cele șapte stele în mâna lui dreaptă, cel care umblă în mijlocul celor șapte candelabre de aur: 2 Cunosc faptele tale, străduințac și statorniciad ta și că nu-i poți suporta pe cei răi, că i-ai pus la încercare pe cei care se pretind apostoli și nu sunt și i-ai descoperit mincinoși. 3 [Știu] că ai răbdare și că ai suferit pentru numele meu și n-ai obosit.
    4 Însă am [ceva] împotriva ta: ai părăsit iubirea ta cea de la început. 5 Adu-ți aminte deci de unde ai căzut și fă faptele tale dintâi; dacă nu te vei converti, voi veni la tine și voi schimba candelabrul tău de la locul luie.
    6 Totuși ai ceva: urăști faptele nicolaiților, pe care le urăsc și eu.
    7 Cine are urechi să audă ceea ce Duhul spune Bisericilor: celui care învinge îi voi da să mănânce din pomul vieții, care este în paradisul lui Dumnezeu.

Către Biserica din Smirna
    8 Iar îngerului Bisericii din Smirnaf scrie-i:
    Așa spune cel care este cel dintâi și cel de pe urmă, cel care a fost mort și este viu. 9 Cunosc încercarea și sărăcia ta - dar ești bogat - și batjocura din partea celor care spun că sunt iudei, dar nu sunt, ci sunt o sinagogă a Satanei. 10 Nu te teme de ceea ce vei avea de suferit! Iată că diavolul este gata să arunce pe unii dintre voi în închisoare ca să vă pună la încercare și veți avea o încercare de zece zileg. Fii credincios până la moarte și-ți voi da cununa vieții.
    11 Cine are urechi să audă ceea ce Duhul spune Bisericilor: cel care învinge nu va fi deloc vătămat de moartea cea de-a doua.

Către Biserica din Pergam
    12 Îngerului Bisericii din Pergamh scrie-i:
    Așa spune cel care are sabia cea ascuțită, cu două tăișuri: 13 Știu unde locuiești: acolo unde este tronul Sataneii. Tu ții cu tărie numele meu și nu ai renegat credința mea nici în zilele când Antipa, martorul meu cel credincios, a fost ucis la voi, acolo unde locuiește Satana.
    14 Însă am câteva lucruri împotriva ta, că ai acolo pe unii care țin învățătura lui Balaamj, care l-a învățat pe Balac să arunce o piatră de poticnire înaintea fiilor lui Israel ca să mănânce cărnuri jertfite idolilor și să se dedea la desfrânare. 15 Astfel, ai și tu pe unii care în mod asemănător țin învățătura nicolaițilork. 16 Convertește-te, deci! Dacă nu, voi veni îndată la tine și voi face război împotriva lor cu sabia gurii mele.
    17 Cine are urechi să audă ceea ce Duhul spune Bisericilor: celui care învinge îi voi da din mana cea ascunsăl și îi voi da o pietricică albăm, iar pe pietricică este scris un nume nou pe care nu-l cunoaște nimeni decât cel care-l primește.

Către Biserica din Tiatira
    18 Îngerului Bisericii din Tiatiran scrie-i:
    Așa spune Fiul lui Dumnezeu, cel care are ochii ca flacăra focului și picioarele asemenea bronzului strălucitor: 19 Cunosc faptele tale, iubirea, credința, slujirea și statornicia ta, și că faptele tale din urmă le întrec pe cele dintâi. 20 Dar am [ceva] împotriva ta: că o lași pe femeia aceea, Isabelao, care se pretinde profetesă, să-i învețe și să-i înșele pe slujitorii mei, seducându-i la desfrânare și la consumarea cărnurilor jertfite idolilor. 21 I-am dat timp să se convertească, dar ea nu vrea să se întoarcă de la desfrânarea ei. 22 Iată, o voi arunca [bolnavă] la pat, iar pe cei ce se dedau cu ea la adulter, într-o mare suferință, dacă nu se întorc de la faptele lor. 23 Pe copiii ei îi voi lovi cu moartea și vor ști toate Bisericile că eu sunt cel care cercetează rinichii și inimilep și voi da fiecăruia dintre voi după faptele voastre.
    24 Însă vouă, celorlalți din Tiatira, care nu țin această învățătură și care nu au cunoscut "profunzimile Satanei"q, așa cum le numesc ei, vă spun că nu pun peste voi altă greutate. 25 Țineți numai cu tărie ceea ce aveți până când voi veni.
    26 Celui care învinge și celui care păstrează până la sfârșit faptele mele
    îi voi da putere asupra națiunilor
27    și le va conduce cu un toiag de fier
    și ca pe niște vase de lut le va zdrobi
28 așa cum am primit și eu de la Tatăl meu și îi voi da steaua cea de dimineațăr.
    29 Cine are urechi să audă ceea ce Duhul spune Bisericilor.

Note de subsol


a Expresia enigmatică are o capacitate de evocare multiplă: 1) "Îngerul Bisericii" poate fi episcopul. În timpul scrierii Apocalipsului, Biserica din Asia Mică are o ierarhie și o structură bine definită. În acest cadru, episcopului, persoană care are un raport special și direct cu Dumnezeu, i se poate atribui și acest apelativ; 2) "Îngerii Bisericii" pot fi și îngerii, adevărații colaboratori ai lui Cristos înviat. Ei au un rol activ în viața Bisericii, ajutând-o să realizeze dimensiunea transcendentală; 3) mesajul adresat "îngerului" este îndreptat către Biserică în totalitatea ei. Ca atare, "înger" și "Biserică", sub acest aspect, coincid.
b Lit.: acestea.
c Unele manuscrise adaugă: ta; altele au pluralul: străduințele tale.
d Termenul grec hypomoné este un cuvânt tipic Apocalipsului și are sensul de "capacitate de a rezista" în timpul persecuției, "de a suporta" persecuția, rămânând statornic. Această virtute se obține numai în contact cu Cristos înviat, contact realizat în adunarea liturgică.
e Ținând cont de semnificația cuvântului "candelabru" din 1,20, amenințarea înseamnă dispariția comunității. Cine vizitează astăzi Efesul de odinioară nu poate să nu-și aducă aminte de această amenințare. Este suficient să privești ruinele Bisericii Duble (88/33 m) și ale bazilicii "Sfântul Ioan" (110/40 m).
f Smirna, oraș port la Marea Egee, situat pe țărmul vestic al Asiei Mici, la 74 km nord de Efes. Despre comunitatea creștină din Smirna nu avem alte informații. Astăzi se numește Izmir și este unul dintre cele mai mari orașe ale Turciei.
g Expresia nu se referă la un timp real. Numărul 10 indică o durată limitată a persecuției, în ciuda violenței ei.
h Pergam, oraș situat în partea de vest a Turciei de azi, la 100 km nord de Smirna. Era renumit în antichitate pentru "Asclepeion", centru cultual și terapeutic, și pentru templul lui Zeus Soter, care se afla pe colina ce domina orașul (lungime 36 m, lățime 34 m și înălțime 12 m). Săpăturile arheologice din 1886 au scos la lumină măreția construcțiilor, iar multe dintre operele de artă se află la Pergamon Museum din Berlin.
i Tronul Satanei este considerat de mulți a fi tronul lui Zeus Soter, păstrat în prezent la Pergamon Museum din Berlin.
j Referirea la Balaam, ca figură negativă, se bazează pe textele din Num 31,15-16; 25,1-3, interpretate deja de tradiția iudaică. Balaam, prezicătorul de la curtea regelui din Moab, Balac, după ce sub presiunea inspirației divine profetizase victoria Israelului, ar fi îndemnat femeile moabite să-i seducă pe israeliți și să-i conducă astfel la idolatrie. Aplicarea figurii lui Balaam la situația din Pergam nu presupune numaidecât aceleași păcate, dar este o atenționare împotriva pericolului sincretismului pentru comunitatea creștină.
k După sfinții părinți, nicolaiții sunt o sectă creștină de proveniență elenistică, cu tendințe gnostice, antinomiste, negând divinitatea lui Cristos. Este nefondată teza că ar fi discipolii diaconului Nicolae (Fap 6,5). Din context se pare că ar fi vorba de o criptogramă: niko-laos = Baal-am = stăpânesc, înving poporul - indicând pe creștinii sincretiști care, asemenea lui Balaam, amestecă religia adevărată cu idolatria și imoralitatea.
l În expresia mana ascunsă, autorul reia figura manei ca aliment dat de Dumnezeu în timpul peregrinării Israelului prin pustiu, dar mana din arca alianței este interpretată de tradiția iudaică "ascunsă în ceruri" și dar al epocii mesianice. Autorul adaugă și interpretarea comună că mana este Euharistia. În acest caz, "mana ascunsă" este Euharistia - dar al lui Cristos înviat către Biserica sa - așa cum este ea trăită de comunitatea creștină, dar ascuns, adică mereu de descoperit și de aprofundat, ca o relație personală cu Cristos, pregătind plinătatea vieții care va avea loc în escatologie.
m Pornind de la o tradiție iudaică (Mishna, sota 9,12) despre piatra Shamir (creată în amurgul ultimei zile a creației, de mărimea unui bob de orz, cu o greutate mare, ar fi fost folosită la înscrierea numelor celor douăsprezece triburi ale lui Israel pe efodul marelui preot și la tăierea blocurilor de piatră la construirea templului lui Solomon), autorul, adăugând calificativul "albă", indică posibilitatea intrării în dimensiunea transcendentală, supranaturală, proprie lui Cristos cel înviat, pietricica albă fiind astfel o "legitimație" pentru intrarea în glorie.
n Thyatira era un important centru strategic între Pergam și Smirna. Singurele informații despre comunitatea din Tiatira le avem numai din acest text.
o Isabela este aici un nume care reprezintă o persoană reală, poate chiar din comunitatea creștină, care promova sincretismul religios în Tiatira. În același timp, acest nume face aluzie la prințesa din Sidon, devenită soția regelui Ahab, care a introdus în Israel cultul păgân al lui Baal (1Rg 16-21).
p După mentalitatea ebraică, rinichii sunt sediul sentimentelor, în timp ce inima este centrul gândirii (Ier 11,20; 17,10; Ps 7,10).
q Expresia profunzimile Satanei este cunoscută în ambientul gnostic și se referă la cei inițiați care pretindeau că pot ajunge la cunoașterea "profunzimilor lui Dumnezeu", pretenție care, pentru autorul Apocalipsului, este o blasfemie.
r Reluând expresia mesianică din Num 24,17 despre "Steaua lui Iacob", autorul se referă aici la acea dimensiune transcendentală care este proprie lui Cristos înviat și care va fi comunicată pe deplin Bisericii în ziua escatologică. Promisiunea lui Cristos provoacă Biserica la o tensiune spre acest moment.

 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire