SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Noul Testament
achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia

Apocalipsul Sfântului Apostol Ioan


Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22


Fiara din mare

131 Și am văzut o Fiară ridicându-se din marea, având zece coarne și șapte capete; pe coarne avea zece cununi împărătești, iar pe capete, nume de blasfemie. 2 Fiara pe care am văzut-o era asemenea leopardului: labele ei erau ca ale ursului, iar gura ei era ca gura leului: Dragonul i-a dat puterea sa și tronul său și o mare autoritate. 3 Unul dintre capetele sale era rănit ca de moarte, dar rana de moarte fusese vindecatăb. Atunci, tot pământul cuprins de uimire [s-a dus] după Fiară. 4 Și au început să se închine dragonului pentru că a dat autoritate Fiarei și să se închine și Fiarei, spunând: "Cine este asemenea Fiarei și cine poate să se lupte cu ea?"
    5 I s-a dat o gură ca să rostească [vorbe pline] de trufie și blasfemie și i s-a dat putere să lucreze timp de patruzeci și două de luni. 6 Și-a deschis atunci gura cu blasfemii împotriva lui Dumnezeu și a început să profereze blasfemii împotriva numelui său și a cortului său, împotriva celor care locuiesc în ceruri. 7 Și i s-a dat [putere] să poarte război împotriva sfinților și să-i învingă; i s-a dat autoritate asupra fiecărui trib, popor, limbă și națiune. 8 I s-au închinatc toți locuitorii de pe pământ al căror nume n-a fost scris de la întemeierea lumii în cartea vieții Mielului înjunghiat.
9    Dacă cineva are urechi să audă.
10    Cine trebuie să meargă la închisoared
    la închisoare să meargă;
    cine trebuie să moară de sabie
    de sabie va muri.
    În aceasta este statornicia și credința sfinților.

Fiarele care se ridică din pământ
    11 Și am văzut o altă Fiară ridicându-se din pământ: avea două coarne ca de miel și vorbea ca dragonule. 12 Ea folosește întreaga autoritate a Fiarei celei dintâi, în fața ei, și face ca tot pământul și toți locuitorii lui să se închine Fiarei dintâi căreia i se vindecase rana de moarte. 13 Și face semne mari: face chiar să cadă foc din cer pe pământ în fața oamenilor. 14 Și-i înșală pe locuitorii pământului prin semnele pe care i-a fost dat să le facă înaintea Fiarei, îndemnându-i să facă un chip al Fiarei care avea rana [produsă] de sabie și totuși trăia. 15 Și i-a fost dat să dea un duh chipului Fiarei, așa încât și chipul Fiarei să vorbească și să facă în așa fel încât cei care nu se vor închina chipului Fiarei să fie uciși. 16 Ea a făcut ca toți: mici și mari, bogați și săraci, liberi și sclavi, să pună semn pe mâna lor dreaptă sau pe frunte, 17 astfel încât nimeni să nu poată vinde sau cumpăra decât dacă are semnul numelui Fiarei sau numărul numelui ei. 18 În aceasta este înțelepciunea: cine are minte să calculezef numărul Fiareig, căci este un număr de om. Numărul ei este șase sute șaizeci și șaseh.

Note de subsol


a Fiara stigmatizează creatura decăzută și supusă puterii Satanei. Proveniența ei din mare (abis) indică o putere de tip negativ, ostilă lui Dumnezeu, o acumulare de forțe de dominare, un pandemonism în cadrul organizațiilor multinaționale, ce dirijează conflictele după interesele "dragonului". Fiara este o reproducere fidelă a dragonului: același număr de capete, de coarne, de cununi împărătești cu aceeași semnificație (12,3), diferența constă în modul de a purta cununile: dragonul le poartă pe capete (inspiră programele de acțiune) pe când Fiara le poartă pe coarne, semnul puterii, executând programele (ascunzând capetele care le-au inspirat).
b Sub multe aspecte, Fiara este o imagine răsturnată a Mielului Cristos, o falsitate ce induce lumea în eroare. Capul "înjunghiat", dar vindecat, este o parodiere a morții și învierii lui Cristos.
c Substituind autoritatea divină cu cea a Fiarei, omul ajunge un ordonator al sistemului politic. Statul, puterea politică, impune un gen de cult idolatric, erijându-se în arbitru absolut, deasupra răului și binelui, dictând o scară eronată a valorilor.
d O variantă destul de atestată în manuscrise este: Dacă cineva duce pe altul la închisoare, va merge și el la închisoare. Dacă cineva ucide pe altcineva cu sabia, trebuie să moară și el de sabie. Probabil că se caută astfel o armonizare cu Mt 26,52. Din context reiese că venirea lui Cristos în lume nu a creat pentru credincioși o siguranță temporală. Persecuția din partea autorității statului în slujba dragonului este o ocazie de mărturie a credinței și o înfrângere a prepotenței statului demoniac.
e După părerea exegeților, Fiara a doua reprezintă aparatul de propagandă a statului laicist. Orice putere politică demoniacă se menține cu sprijinul unei ideologii și a pseudoreligiei. Statul acaparează atât tronul, cât și altarul, eliminând orice opoziție, promițând un paradis pământesc. Se propune mirajul eliberării de responsabilitatea morală, conștiința este adormită, se pierde simțul păcatului.
f Grupul liturgic poate și trebuie să identifice Fiara (lit.: să calculeze. Termenul grec indică un calcul precis, concret: pe pietricele) prezentată concret în orizontul lor istoric în societatea umană (număr de om).
g Fiecare literă (consoană) din alfabetul ebraic are o valoare numerică. Există deja din perioada postexilică o tradiție de a interpreta numele propriu prin suma valorilor numerice a literelor componente. În mod obișnuit, numărul 666 a fost interpretat ca un corespondent al lui Nero, a cărui atitudine ostilă față de creștini este legendară. Dar autorul, pentru a ușura codificarea de către comunitatea liturgică a numărului, oferă un model deja cunoscut. El vizează, de fapt, o persoană pe care orice comunitate de credință trebuie să o identifice printre contemporani.
h Câteva manuscrise au: 616 sau 646.

 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire