SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Noul Testament
achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia

Scrisoarea a doua a Sfântului Apostol Paul către Corinteni


Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13


III. COLECTA PENTRU BISERICA
DIN IERUSALIM


Generozitatea macedonenilor

81 Vă facem cunoscut, fraților, harul lui Dumnezeu care le-a fost dat Bisericilor din Macedonia, 2 pentru că bucuria lor a fost mare în mijlocul necazurilor grele și a sărăciei cumplitea și a devenit și mai mare prin bogăția generozității lor. 3 Dau mărturie că au dat de bunăvoie, după puterile lor, ba chiar peste puterile lor. 4 Mi-au cerut cu multă stăruință favorul de a participa la ajutorarea sfinților, 5 dar nu numai după cum sperasem noi, ci s-au dăruit mai întâi pe ei înșiși Domnului, apoi nouă prin voința lui Dumnezeu.

Motive pentru a fi generoși
    6 Noi l-am rugat pe Tit să ducă la bun sfârșit între voi această binefacere, așa cum a început-o. 7 Dar, așa cum sunteți mai presus în toate, în credință și în cuvânt, în cunoaștere și în orice străduință și în iubirea pe care v-am împărtășit-ob, la fel să fiți mai presus și în această binefacere.
    8 Nu spun aceasta ca o poruncă, ci, prin râvna altora, vreau să pun la încercare curăția iubirii voastre. 9 Căci voi cunoașteți harul Domnului nostru Isus Cristos, care din iubire față de voi, deși era bogat, s-a făcut sărac pentru ca, prin sărăcia lui, voi să vă îmbogățiți. 10 În această privință vă dau un sfat: [lucrarea] aceasta vă este de folos vouă care, încă de anul trecut, ați fost cei dintâi nu numai în efectuarea, ci și în finalizarea ei. 11 Acum duceți la bun sfârșit realizarea ei așa încât, după cum ați avut bunăvoința să o plănuiți, tot așa să o și înfăptuiți, din ceea ce aveți, 12 pentru că, dacă este bunăvoință, darul este bine primit, după cât are cineva, nu după cât nu are. 13 Ușurarea altora să nu devină o povară pentru voi, ci să fie în spirit de egalitate: 14 prisosul vostru din momentul de față [să umple] lipsa lor, pentru ca prisosul lor să umple lipsa voastră, așa încât să fie egalitate, 15 după cum este scris:
    Celui care a strâns mult nu i-a prisosit,
    iar celui care a strâns puțin nu i-a lipsit
.

Rolul lui Tit
    16 Mulțumire să fie adusă lui Dumnezeu, cel care pune în inima lui Tit același zel pentru voi. 17 El nu numai că a primit îndemnul nostru, dar, cuprins de un zel și mai mare, a plecat la voi de bunăvoie. 18 Împreună cu el, l-am trimis și pe fratele care, pentru evanghelie, este renumit în toate Bisericile, 19 dar nu numai atât, ci a și fost ales de Biserici ca însoțitor al nostru în această [operă de] binefacere, căreia ne-am consacrat, spre gloria Domnului și pentru [a vă arăta] străduința noastră. 20 Prin aceasta vrem să evităm ca cineva să ne vorbească de rău cu privire la această colectă bogată de care ne îngrijim, 21 căci noi ne preocupăm de cele bune nu numai înaintea Domnului, ci și înaintea oamenilor. 22 Așadar, l-am trimis împreună cu ei și pe fratele nostru pe care l-am pus de multe ori la încercare în multe situații și s-a dovedit plin de zel. Însă acum este și mai plin de zel pentru încrederea mare pe care o are în voi. 23 Astfel, fie pentru Tit, însoțitorul și colaboratorul meu la voi, fie pentru frații noștri, delegațiic Bisericilor, gloria lui Cristos, 24 arătați-le în fața Bisericilor dovada iubirii voastre și motivul mândriei noastre pentru voi.

Note de subsol


a În timpul sfântului Paul, Macedonia era o provincie cu populație în majoritate rurală, care trăia din agricultură. Pe lângă calamitățile naturale, culturile erau distruse de frecventele lupte împotriva barbarilor și luptele civile. Mai mult decât atât, August, pentru dezafectarea centrelor urbane latine supraaglomerate, a decis trimiterea veteranilor în provincii în calitate de coloni, împroprietărirea lor făcându-se din proprietățile băștinașilor. Toate aceste situații explică "necazurile grele" și "sărăcia cumplită" a macedonenilor.
b În afară de papirusul cel mai vechi și de codicele Vaticanus, toate celelalte manuscrise au: dragostea pe care ne-ați arătat-o.
c Lit.: apostolii, trimișii. Faptul că sfântul Paul insistă asupra rolului celor trimiși să ducă la Ierusalim colecta corintenilor, dar fără a le menționa numele, a provocat la comentatori o râvnă nejustificată de a-i identifica cu Luca, Barnaba, Marcu, Sila etc. Totuși este evidentă intenția Apostolului de a nu le preciza numele. Preocuparea lui este, în primul rând, semnificația creștină a întrajutorării care trebuie să reflecte unitatea, universalitatea și apostolicitatea Bisericilor. Colecta trebuie să fie un semn vizibil, tangibil, care cere un sacrificiu din partea comunității născute din Cristos, cel care "deși era bogat, s-a făcut sărac" pentru a-i îmbogăți pe oameni (v. 9).

 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire