SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Noul Testament
achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia

Scrisoarea întâi a Sfântului Apostol Paul către Tesaloniceni


Capitole: 1 2 3 4 5


II. ÎNDEMNURI ȘI ÎNVĂȚĂTURI

Sfințenie și castitate

41 În rest, fraților, vă rugăm și vă îndemnăm în Domnul Isus ca, așa cum ați învățat de la noi cum trebuie să vă comportați și să fiți plăcuți lui Dumnezeu, așa să vă și comportați ca să prisosiți tot mai mult. 2 Căci voi știți ce învățături v-am dat în numele Domnului Isus.
    3 De fapt, aceasta este voința lui Dumnezeu: sfințirea voastră. Să vă feriți de desfrânare!a 4 Fiecare să știe să-și stăpânească propriul trupb în sfințenie și cinste, 5 nu în patima poftei ca păgânii, care nu-l cunosc pe Dumnezeu. 6 Nimeni să nu-l asuprească sau să-l înșele în această privință pe fratele său, pentru că Domnul răzbună toate acestea, după cum v-am spus și v-am arătat mai înainte. 7 Căci Dumnezeu nu ne-a chemat la necurăție, ci la sfințenie. 8 De aceea, cine disprețuiește acestea nu disprețuiește un om, ci pe Dumnezeu, care vi-l dă pe Duhul său Sfânt.

Caritate și muncă
    9 Cât despre iubirea frățească, nu e nevoie să vă mai scriem, căci voi înșivă ați fost învățați de Dumnezeu să vă iubiți unii pe alții. 10 De fapt, o și faceți față de toți frații care sunt în întreaga Macedonie. Totuși, vă îndemnăm, fraților, să prisosiți și mai mult, 11 căutând să trăiți în liniște, să vă vedeți de treburile voastre și să munciți cu propriile voastre mâini, după cum v-am poruncit, 12 să vă comportați cu demnitate față de cei din afară și să nu aveți nevoie de nimenic.

Învierea morților
    13 Nu vreau, fraților, ca voi să rămâneți în neștiință cu privire la cei morțid, ca să nu vă întristați ca ceilalți, care nu au speranță. 14 Căci dacă noi credem că Isus a murit și a înviat, la fel, prin Isus, Dumnezeu îi va aduce pe cei adormiți împreună cu el.
    15 De fapt, vă spunem aceasta după cuvântul Domnului: noi, cei vii, care vom rămâne până la venirea Domnului, nu vom trece înaintea celor morți, 16 pentru că însuși Domnul, la porunca [divină], la strigătul arhanghelului și în sunetul trâmbiței lui Dumnezeue, va coborî din ceruri și cei morți în Cristos vor învia mai întâi, 17 apoi noi, cei vii, care vom fi rămas atunci, și vom fi răpiți împreună cu ei în nori ca să-l întâmpinăm pe Domnul în văzduh și astfel vom fi cu Domnul pentru totdeauna. 18 Așadar, îmbărbătați-vă unii pe alți cu aceste cuvinte.

Note de subsol


a Termenul pornéia are aici un sens mai general decât în Fap 15,20. De fapt, pentru greci, indică prostituția și adulterul, iar în traducerea greacă a VT indică orice formă de necurăție.
b Lit.: vasul. Exegeza dă două interpretări: 1) pornind de la concepția greacă a trupului ca recipient pentru suflet (1Cor 6,19; Rom 12,1) s-ar înțelege "trupul propriu"; 2) pornind de la semnificația verbului "a stăpâni" (care în forma ebraică este folosit pentru "a lua în căsătorie"), de la mai multe texte rabinice (în care expresia "a-și avea vasul" este un eufemism pentru relațiile conjugale) și de la contextul din 1Pt 3,7, s-ar înțelege "soție".
c Nu este vorba de autosuficiență, care era idealul stoicilor, ci de autonomie față de judecata lumii și străduința de a nu deveni o povară pentru alții.
d În tot paragraful, sfântul Paul folosește termenul "cei adormiți" în loc de "cei morți".
e Cele 3 simboluri: porunca divină (Prov 30,27), strigătul arhanghelului (Iuda 9) și trâmbița (Ex 19-20 și altele) fac parte din vocabularul care descrie teofania lui Dumnezeu. Aceste simboluri, mereu raportate la Dumnezeu, arată că evenimentele care au loc la sfârșitul lumii scapă de sub controlul uman. Dumnezeu este stăpânul istoriei. El a încredințat-o omului pentru ca el să o umple cu realizări. Sfârșitul istoriei este, în același timp, sfârșitul inițiativei omului.

 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire