SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Noul Testament
achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia

Scrisoarea întâi a Sfântului Apostol Petru


Capitole: 1 2 3 4 5


Comunitatea creștină: construcție spirituală
și popor sacerdotal

21 Așadar, lăsând la o parte toată răutatea și orice înșelăciune, ipocrizie, invidie și orice vorbire de rău, 2 ca niște copii de curând născuți, să doriți laptele spiritual, curat, ca să creșteți prin el spre mântuire 3 dacă într-adevăr ați gustat cât de bun este Domnul.
    4 Apropiați-vă de el, piatra cea vie, aruncată de oameni, dar aleasă și prețuită de Dumnezeu. 5 Și voi, ca niște pietre vii, sunteți zidiți într-o casă spiritualăa pentru o preoție sfântăb ca să aduceți jertfe spirituale plăcute lui Dumnezeu prin Isus Cristos. 6 Căci este scris în Scriptură:
    Iată, pun în Sion
    o piatră unghiulară, aleasă și prețioasă
    și cine crede în ea nu va fi înșelat
.
7 Așadar, cinste vouă care credeți, dar celor care nu cred:
    piatra pe care au aruncat-o constructorii
    aceasta a devenit piatra unghiulară

8 și:
    piatră de poticnire
    și stâncă a căderii
.
    Ei se împiedică pentru că nu cred în cuvânt; la aceasta au fost sortițic.
    9 Dar voi [sunteți] un neam ales, o preoție împărătească, o națiune sfântă, poporul luat în stăpânire de Dumnezeu, ca să vestiți faptele mărețe ale celui care v-a chemat din întuneric la lumină.
10    Voi, care odinioară nu erați popor,
    acum sunteți poporul lui Dumnezeu;
    voi, care nu aveați parte de îndurare,
    acum ați obținut îndurare.

Modul de a trăi creștinește în societate
    11 Iubiților, vă îndemn stăruitor, ca pe niște străini și peregrini, să vă feriți de poftele trupești care se luptă împotriva sufletului. 12 Să aveți o purtare bună între păgâni, pentru ca, în cazul în care vă calomniază ca răufăcători, văzând faptele voastre bune, să ajungă să-l laude pe Dumnezeu în ziua vizităriid.
    13 De dragul Domnului, supuneți-vă oricărei autorități omenești, atât împăratului, ca domnitor, 14 cât și guvernatorilor, ca trimiși de el, ca să-i pedepsească pe cei care fac răul și să-i laude pe cei care fac binele. 15 Căci aceasta este voința lui Dumnezeu: făcând binele, să închideți gura neștiinței oamenilor fără minte. 16 Purtați-vă ca niște oameni liberi, dar nu ca cei care fac din libertate o acoperire a răului, ci ca slujitori ai lui Dumnezeu. 17 Cinstiți-i pe toți, iubiți-i pe frați, temeți-vă de Dumnezeu, respectați-le pe împărat.

Supunerea servitorilor după exemplul lui Cristos
    18 Servitorilorf, fiți supuși cu toată reverența stăpânilor voștri, nu numai celor buni și blânzi, ci și celor nedrepți. 19 Căci este un har dacă cineva, care-l cunoaște pe Dumnezeu, suportă necazuri suferind pe nedrept. 20 Într-adevăr, ce cinste ar fi să suportați pedeapsa dacă ați păcătuit! Dar dacă suportați suferința, deși faceți binele, aceasta este un har înaintea lui Dumnezeu. 21 De fapt, la aceasta ați fost chemați, căci Cristos a suferitg pentru voi lăsându-vă exemplu ca să mergeți pe urmele lui.
22     El, care nu a săvârșit păcat,
    și nici nu s-a găsit înșelăciune în gura lui
,
23 care, insultat fiind, nu a răspuns la insultă, suferind, nu amenința, ci s-a dat pe sine în mâna celui care judecă cu dreptate. 24 El însuși, pe lemn, a purtat păcatele noastre în trupul său pentru ca noi, murind pentru păcate, să trăim pentru dreptate. Prin rănile lui ați fost vindecați. 25 Căci erați ca niște oi rătăcite, dar acum v-ați întors la păstorul și supraveghetorulh sufletelor voastre.

Note de subsol


a Termenul casă spirituală împreună cu verbul "a construi" este folosit în expresiile care se referă la templul lui Dumnezeu sau la comunitatea creștină, noul templu-sanctuar în care locuiește Domnul pentru totdeauna (Mc 14,58; In 2,19; 1Cor 3,16.17). În textele de la Qumran, comunitatea este prezentată ca o "casă sfântă" construită pe piatra unghiulară "pentru a oferi o mireasmă plăcută".
b Cuvântul grec hierateuma nu se referă la funcția preoțească, ci la comunitatea-grup a celor care îndeplinesc slujirea preoțească și se bucură de o calitate specială.
c Această expresie redă o concepție teologică ce subliniază inițiativa radicală a lui Dumnezeu căreia nu i se poate sustrage nici măcar libera decizie a omului rebel. Nu este vorba de o predestinare rigidă, ci de stăpânirea suverană a lui Dumnezeu, demonstrată de-a lungul istoriei, care dă încredere credincioșilor în fața apostaziei și ostilității unei lumi care nu crede. Cuvintele sfântului Petru s-ar putea referi aici la evreii care l-au refuzat pe Mesia, care le era destinat lor ca popor ales.
d Expresia aceasta poate fi înțeleasă în relație cu ziua judecății de pe urmă (Is 10,31) sau în relație cu momentul în care Dumnezeu oferă darul mântuirii (Lc 1,68; 19,44).
e Autorul este atent la distincția dintre cinstirea datorată lui Dumnezeu (teama evlavioasă) și ascultarea respectuoasă față de autoritatea civilă, întrucât în Orient exista tendința divinizării împăratului.
f Nu este vorba de muncitorii plătiți, nici de sclavii folosiți pentru munci grele, ci de sclavii din familii, dintre care mulți erau educați și aveau responsabilități importante în administrația casei. În această perioadă, comunitatea creștină se răspândise în orașe, iar îndemnurile apostolului se referă la această categorie de sclavi.
g Unele manuscrise au: a murit.
h Lit.: episcopul.

 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire