SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Noul Testament
achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia

Scrisoarea întâi a Sfântului Apostol Paul către Corinteni


Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16


Carismele în Biserică

121 Iar cât privește darurile spirituale, nu vreau, fraților, să rămâneți în ignoranță. 2 Voi știți că, atunci când erați păgâni, mergeați la idolii cei mulți ca și cum ați fi fost mânați. 3 De aceea, vă fac cunoscut că nimeni care vorbește prin Duhul lui Dumnezeu nu spune "Anatema să fie Isus" și nimeni nu poate să spună "Isus este Domnul" decât prin Duhul Sfânt.
    4 Există diferite daruri, dar este același Duh. 5 Sunt diferite slujiri, dar este același Domn. 6 Sunt diferite lucrări, dar este același Dumnezeu care lucrează toate în toți. 7 Fiecăruia îi este dată manifestarea Duhului spre binele tuturor. 8 Căci unuia [îi este dat] prin Duhul cuvântul înțelepciunii, 9 iar altuia, datorită aceluiași Duh, credința, altuia, darul vindecărilor, prin același singura Duh; 10 unuia [îi este dată] puterea de a face minuni, altuia, profeția, altuia, discernământul duhurilor, altuia, varietatea limbilor, iar altuia, interpretarea limbilor. 11 Însă toate acestea le lucrează unul și același Duh, care împarte fiecăruia după cum vrea.

Trupul mistic al lui Cristos
    12 Așa cum trupul este unul și are multe mădulare, iar toate mădularele trupului, deși sunt multe, formează un singur trup, tot la fel și Cristos. 13 Căci noi toți am fost botezați într-un singur Duh spre a forma un singur trup, fie iudei, fie greci, fie sclavi, fie liberi, și toți am fost adăpați într-un singur Duh. 14 Trupul nu este un singur mădular, ci mai multe. 15 Dacă piciorul ar spune: "Pentru că nu sunt mână, nu sunt din trup" oare pentru aceasta nu este din trup? 16 Și dacă urechea ar spune: "Pentru că nu sunt ochi, nu sunt din trup", oare pentru aceasta nu este din trup? 17 Dacă tot trupul ar fi ochi, unde ar fi auzul? Și dacă totul ar fi auz, unde ar fi mirosul? 18 Acum însă Dumnezeu a pus mădularele în trup, pe fiecare dintre ele, așa cum a voit. 19 Deci, dacă toate ar fi un singur mădular, unde ar fi trupul? 20 Însă acum, deși sunt multe mădulare, există un singur trup. 21 Ochiul nu poate să spună mâinii: "Nu am nevoie de tine" și nici capul [nu poate să spună] picioarelor: "Nu am nevoie de voi". 22 Ba, cu mult mai mult, mădularele trupului, care par mai slabe, sunt mai necesare 23 și cele pe care le considerăm că ar fi mai puțin demne pentru trup le îmbrăcăm cu mai multă cinste și cele ale noastre de care ne rușinăm sunt tratate cu mai multă cuviință; 24 în timp ce cele cuviincioase ale noastre nu au nevoie. Dar Dumnezeu a alcătuit astfel trupul încât dă cinste mai mare celor care duc lipsă de ea, 25 ca să nu fie dezbinare în trup, ci mădularele să se îngrijească la fel unele de altele. 26 Dacă suferă un mădular, toate mădularele suferă împreună cu el, iar dacă este cinstit un mădular, toate se bucură cu el.    27 Voi sunteți trupul lui Cristos și mădulare fiecare în parte. 28 Și cei pe care Dumnezeu i-a pus în Biserică sunt: mai întâi apostolii, în al doilea rând profeții, în al treilea rând învățătorii, apoi cei care au puterea [minunilor], apoi carisma vindecărilor, a ajutorării, a conducerii, a limbilor diferite. 29 Oare sunt toți apostoli? Oare toți sunt profeți? Oare toți învățători? Oare au toți puterea minunilor? 30 Oare au toți carisma vindecărilor? Oare toți vorbesc în limbi? Oare toți interpretează? 31 Voi însă căutați darurile cele mai bune.

Elogiul iubiriib
    Și eu vă voi arăta o cale și mai minunată.

Note de subsol


a Câteva manuscrise omit: singur, unele omit: prin același singur Duh.
b Pentru sfântul Paul, iubirea este carisma prin excelență care constituie atmosfera vieții creștine și motivează toată viața celui care crede. Pentru a reda diferitele nuanțe ale iubirii, limba greacă folosește 4 termeni diferiți: 1) storge pentru a reda gingășia și tandrețea dintre membrii unei familii; 2) eros pentru a reda iubirea sexuală, patima amoroasă (nu apare în NT); 3) philia pentru a descrie prietenia, o relație intimă și de reciprocitate între membrii unui grup (filozofii greci au elaborat noțiunea cu grijă insistând asupra egalității, deci al aceluiași nivel cultural și social); 4) agape, termenul folosit în acest imn, (substantivul este specific religiei revelate și apare de peste 60 de ori în scrierile sfântului Paul) pentru a reda iubirea dintre persoanele Sfintei Treimi, iubirea lui Dumnezeu față de oameni (chiar în absența răspunsului omului) și a oamenilor față de Dumnezeu (aceasta presupune cunoaștere, cinstire, respect profund, care îndeamnă la admirație și ajunge la adorație) și a oamenilor între ei. Întotdeauna, acest fel de iubire se manifestă în acte concrete (de fapt, verbul agapaô înseamnă "a primi un oaspete cu bunăvoință și afecțiune"), ajungând până la dăruirea propriei vieți.

 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire