| | Revista "Familia creștină" - 03/2007 | | |
| |
| |
Navigând cu familia pe web
Sudoku sau Cubul Rubik al secolului XXI
Radu Capan
Puțină istorie
În 1782, matematicianul elvețian Leonhard Euler își imaginează următoarea problemă: fie șase regimente diferite, fiecare regiment având șase ofițeri de grade diferite. Se cere să se plaseze cei 36 ofițeri într-un careu de 6x6, fiecare ofițer ocupând câte o căsuță, în așa fel încât fiecare rând și fiecare coloană să conțină toate gradele și toate regimentele. Nu vă grăbiți să luați o hârtie și un pix: problema nu are soluție, după cum avea să se demonstreze abia în 1901. O problemă rezolvabilă însă, formulată de același matematician (care în Biserica Luterană apare trecut între sfinți, fiind pomenit la 25 mai, în aceeași zi cu Nicolaus Copernicus) este cea a pătratului latin: acesta trebuie umplut cu n simboluri, unde n este lățimea pătratului, astfel încât nici pe linie nici pe coloană să nu se repete vreun simbol. Sau mai concret: având un careu de 6x6, trebuie umplut cu 6 de 1, 6 de 2, ș.a.m.d., astfel încât pe nici o linie sau coloană să nu apară aceeași cifră de două ori.
Derivate mai îndepărtate sau mai apropiate de pătratul latin au început să apară câteva secole mai târziu prin reviste, ca amuzamente matematice. La sfârșitul secolului XIX, de exemplu, publicația franceză Le Siècle publica în paginile ei un pătrat de 9x9, cu câteva cifre completate, care necesita însă aritmetică, nu logică pentru completare. După trei ani, publicația rivală, La France, simplifică jocul aducându-l mai aproape de Sudoku de astăzi. După aproape un secol, jocul reapare în SUA, datorită lui Howard Garns care compune jocuri de logică pentru Dell Magazines. "Locul numărului", cum se numea jocul, apare într-o publicație din New York a concernului amintit. De aici un nou salt, tocmai în Japonia. În 1986 editura japoneză Nikoli importă jocul sub titlul Sūji wa dokushin ni kagiru, adică "cifra trebuie să fie unică". În curând jocul primește un nume mai scurt, luând primele kanji din titlul lung: Su-Doku, sau direct Sudoku. Credeți că istoria se oprește aici?
În 1997, Wayne Gould găsește într-o librărie japoneză un careu Sudoku. Scrie un program care să genereze astfel de careuri și după șase ani îl propune publicației britanice The Times, despre care știa că publică diverse probleme de logică. La 12 noiembrie 2004, publicația amintită include în paginile ei primul Sudoku. După câteva zile este copiată de The Daily Mail, iar în ianuarie 2005 de The Daily Telegraph. Ideea este asumată de Telegraph Group, astfel că jocul apare în mai 2005 inclusiv în publicația The Daily Telegraph din Australia. "Rebusul fără cuvinte" s-a propagat în ultimii 2 ani cu o viteză extraordinară, careurile Sudoku fiind găzduite în numeroase publicații din numeroase țări (inclusiv Evenimentul Zilei de la noi). Wayne furniza la sfârșitul lui 2005 careuri Sudoku pentru 70 de cotidiene din 24 de țări. Jocul a pășit rapid și în televiziune (existând emisiuni-concurs dedicate lui, prima fiind transmisă la 1 iulie 2005 de SkyOne), pe internet (o explozie de situri tematice), existând chiar și campionate naționale de Sudoku. Enorma popularitate, câștigată foarte rapid, a făcut ca Sudoku să fie numit și "Cubul Rubik al secolului XXI" (vezi materialul de pe Wikipedia în română și engleză).
Sudoku și familia lui
Sudoku clasic constă dintr-un careu de 9x9, în care sunt evidențiate nouă sub-careuri de 3x3. Ca în pătratul latin, acesta trebuie completat cu cifre de la 1 la 9 astfel încât pe nici o linie sau coloană să nu apară aceeași cifră de două ori. Suplimentar, fiecare dintre cele nouă sub-careuri trebuie să aibă toate cifrele de la 1 la 9. Simplu! Regulile cel puțin sunt simple, astfel că pot fi înțelese rapid. Există diverse variații, în primul rând ca dimensiune a careului. De exemplu, pentru copii există careurile Sudoku de 4x4 și respectiv de 6x6. Pentru avansați există și Sudoku de 12x12 sau chiar mai mari!
Există însă și o clasă întreagă de probleme similare, unele derivate din Sudoku. De exemplu jocul Samurai Sudoku constă din 5 careuri Sudoku puse într-un X, în care se intersectează sub-careurile din colț. Jigsaw Sudoku schimbă sub-careurile în forme neregulate. Iar Jigsaw Samurai Sudoku combină variantele prezentate anterior. Există și alte variante, inclusiv un Rubik Sudoku, ce combină cele două celebre jocuri.
Un careu Sudoku are o soluție unică. Pentru a-l rezolva trebuie analizate constrângerile impuse de cifrele puse inițial în careu. Doar în aparență un careu cu mai multe cifre furnizate la început este mai ușor. În fapt gradul de dificultate al unui careu depinde de mulți factori. Un careu ușor poate fi definit ca fiind acela care se poate rezolva punând una câte una cifrele în celule care nu lasă loc de presupuneri. Există însă și careuri care nu se pot rezolva, cel puțin dintr-un anume punct, decât apelând la presupuneri: "aici poate fi 1 sau 5... dacă ar fi 1 atunci...". Există evident diverse strategii, pe care însă cei care le joacă ajung să le descopere singuri. Deși există o Universitate Sudoku (doar pe internet), nu ai nevoie de studii pentru a rezolva careurile.
Și acum... la joacă!
Prima oară am jucat Sudoku în toamna anului trecut. Am lăsat lucrul și până la două noaptea am rezolvat diverse careuri împreună cu soția. Scenariul s-a mai repetat și în următoarele seri. Desigur, în final am ajuns să controlăm noi Sudoku, și nu invers. De atunci, din când în când mai revenim la câte un careu, mai rar decât se pare că ar trebui: după unii ar fi recomandat un Sudoku pe zi, fiind un bun exercițiu pentru creier. Acum câteva săptămâni ne-am hotărât să prezentăm jocul și copiilor noștri mai mari. Am cumpărat o carte cu grile și, după câteva minute de la explicarea regulilor (pe grile 4x4), copiii ne mai cereau alte grile. Fetița din clasa a doua rezolvă deja și grile de 6x6, în timp ce preșcolarul nostru este încă fascinat de cele 4x4. Desigur, poate alții copii, la aceleași vârste, rezolvă grile mai avansate: noi suntem mai la început.
Dacă doriți să începeți și Dvs să jucați Sudoku aveți mai multe variante. În primul rând există cărți (la Editurile Teora, Rao Books, Humanitas și Meteor Press, pentru a menționa cele de care știu eu) pe care le puteți cumpăra. În acest caz vă recomand să nu rezolvați careurile direct pe carte ci să le copiați pe foi: astfel, peste câteva săptămâni, luni, ani, veți putea reveni asupra acelorași careuri (pe care evident nu are nimeni cum să le memoreze, deci rezolvarea lor va oferi aceeași provocare). Cărțile au prețuri de la 5 la 11RON, dar, dacă aveți internet și eventual și o imprimantă, puteți să nu cumpărați. Există numeroase situri care generează careuri online oferind și posibilitatea tipăririi lor (ex: DailySudoku.com și WebSudoku.com). La pagina dedicată jocului pe ProFamilia.ro găsiți atât pagini cu grile goale, 4x4, 6x6, 9x9, pe care le puteți tipări și apoi completa cu careuri de pe web, cât și pagini cu careuri Sudoku, din nou în toate cele trei dimensiuni amintite.
Puteți rezolva și online Sudoku, fără a avea nevoie de hârtie sau pix. Cel mai complex Sudoku online găsiți la SudokuSlam.com. Acesta vă permite să jucați doar cu careuri de 9x9 dar de complexități diferite. Puteți nota pe tablă cifrele posibile pentru o anumită celulă și există posibilitatea evidențierii celulelor candidate pentru o anume cifră (highlight candidates). Dacă vă blocați puteți cere un sfat (get a smart hint). Puteți tipări un joc ca fișier PDF; genera careuri pe care să le jucați în navigator dar offline (deconectat de la internet); scrie careuri proprii (de exemplu găsite în reviste). O variantă flash găsiți la JigSawDoku.com, care vă permite inclusiv alegerea dimensiunii careului (4x4, 6x6 sau 9x9), precum și folosirea de simboluri sau de litere în locul cifrelor. Ajunge să căutați cuvântul "sudoku" cu Google pentru a găsi și alte variante online.
În loc de încheiere