RESURSE 

Colectorul de articole

OMUL ADEVĂRAT - CHRISTOS PRINTRE NOI
ȘCOALA DE RUGĂCIUNE PENTRU TINERI

Partea a III-a

Introducere în rugăciune

Reîncepem drumul nostru. Îl reîncepem cu același entuziasm ca și la început. Când mergem în întâmpinarea Lui și împreună cu El, este întotdeauna un moment de mare bucurie. Este obositor, și El știa asta. Este obositor să ne așezăm la picioarele Lui și să ne aruncăm în fața Lui după o zi lungă și obositoare, marcată pentru toți de studiu sau muncă, trăind o oarecare supărare sau lăsându-ne să ne scape o bucurie sinceră pe care ne-a dăruit-o o persoană dragă nouă. Suntem aici, cu El; și asta ne ajunge. Suntem aici pentru a intra chiar mai mult în intimitatea sa și pentru a descoperi secretul său; legătura profundă cu Tatăl, Tatăl care-l iubește imens de mult. Fiecare dintre noi are secretele sale, pe care le conservă cu gelozie în scrisul propriului suflet. Dar și Christos conservă un secret pe care-l face cunoscut și activ acelora care-i sunt prieteni. Noi suntem fericiți și mândri de a fi "ai lui" în aceste momente, de a-i fi prieteni.

Nu trebuie să spionăm, privindu-l de departe sau consultând cine știe ce astru sau vrăjitor, pentru a învăța să-l cunoaștem. Ca și Sfântul Ioan, în seara cinei, ne sprijinim capul nostru pe pieptul său. Îl privim, îl ascultăm...

Așadar ... o bună rugăciune!

 

Metodă de Rugăciune

Intru în rugăciune.

Caut pacea: cu un moment de liniște, respir încet, mă gândesc că o să-l întâmpin pe Domnul, cer iertarea greșelilor comise, iert din inimă ofensele primite.

Mă pun în prezența lui Dumnezeu: fac semnul Crucii, pentru un timp privesc cum Dumnezeu mă privește, încep rugăciunea în genunchi, în numele lui Isus, cer Tatălui, Spiritului Sfânt ca dorința mea, voința mea, inteligența și memoria să-mi fie ordonate numai pentru mărirea și serviciul lui.

Cuget. Îmi imaginez locul în care se desfășoară scena în considerare. Cer Domnului ceea ce vreau.

Este darul pe care acel pasaj din Evanghelie vrea să mi-l facă: corespunde la ceea ce Isus a făcut sau a spus.

Meditez și contemplu scena.

Citesc textul încet, liniștit, punct cu punct.

Știind că în spatele fiecărui cuvânt este Domnul care-mi vorbește mie, folosind: memoria pentru a-mi aminti.

Inteligența pentru a înțelege și aplica în viața mea.

Voința pentru a dori, a cere, a mulțumi, a iubi, a adora.

Nu mă voi grăbi: nu trebuie, acum, să fac totul.

Este important să aud și să gust în interiorul meu, mă opresc unde cred că găsesc inspirația, pacea și consolarea, voi avea reverența cea mai mare când, terminând reflecția, încep să vorbesc cu Domnul.

Închei colocviul cu Domnul, ca de la prieten la prieten, pentru ceea ce am meditat, termin cu un Tatăl nostru, ies încet din rugăciune.

După ce m-am rugat, reflectez scurt cum a fost, întrebându-mă: am reușit să respect metoda?

Am întâmpinat oarecare dificultate? De ce?

Ce roade sau ce emoții spirituale am avut?

 

Pentru meditație

Meditația aceasta este cea mai importantă din acest parcurs al "școlii de rugăciune". Este mai intensă deoarece dorim, ajutați în primul rând de grația divină, să descoperim originalitatea lui Isus. Este ca și cum am vrea să batem la poarta inimii lui Isus pentru a putea intra în dimensiunea sa cea mai intimă, mai profundă, mai personală. Dorința noastră este într-adevăr mare! Dacă de multe ori viața noastră spirituală nu cunoaște entuziasmul și mari lansări este și pentru faptul că ne mulțumim să-l cunoaștem prin "am auzit spunându-se ...", l-am fixat de la distanță. Dorim așadar să batem la poarta inimii sale; simțim trepidație și chiar puțină frică ... De ce? Pentru că înainte de toate dorim purificarea dorințelor noastre, adică vrem ca inima noastră, privirea noastră, mintea noastră să fie gata pentru a nu lăsa să ne scape o asemenea ocazie. Vrem să știm bine unde să ne fixăm ochii noștri pentru a înțelege bine secretul personalității sale puternice. Nu vrem să ne lăsăm distrați de nimic.

Contemporanii lui Isus, când îl vedeau și-l ascultau, făceau discursuri interminabile asupra identității sale: "Nu este acesta fiul lui ...? De unde-i vine atâta înțelepciune?"; "Este un profet", exclamau unii; pentru alții "este Christos"; pentru alții " Are un demon!". Noi, în aceste momente, nu vrem să discutăm despre Isus, chiar dacă o confruntare sau o dezbatere ar fi sigur interesantă. Ca și acei greci, de care ne vorbește Ioan în Evanghelia sa, care i se adresează lui Filip, și noi vrem simplu: "... să-l vedem pe Isus".

Și imediat Isus ne surprinde! Pentru noul mod cu care se arată nouă. Aproape nimeni nu s-a adresat omului (și chiar fiecăruia dintre noi) cum a făcut Isus.

"Vorbește autoritar", și este ascultat în mod voluntar; ne impresionează modul puternic, foarte, aproape violent, cu care comandă mării furtunoase, demonului lui Lazăr, deja de patru zile în mormânt; cum discută cu fariseii și scoate neguțătorii din Templu; mai mult de toate interesează modul său nou de primire a păcătoasei; de proclamare, "fericiți cei săraci..." pe care nimeni nu a făcut-o înainte de El; nimeni nu a făcut-o nici după El! Ne impresionează chiar și pe noi care citim Evanghelia, după sute de ani, forța acelui "urmează-mi! Cu care i-a chemat la el pe primii discipoli și sfinți ai tuturor timpurilor.

Mai mult, ne interesează rugăciunea sa; nopțile petrecute în rugăciune; confidența sa și intimitatea sa cu Tatăl. Discipolii într-o zi, fascinați de modul său de a se ruga și de rugăciunea sa, îi cer să-i învețe să se roage. Și acestora trebuie să le mulțumim în aceste momente, pentru că dacă nu se foloseau de acele clipe poate nu am fi învățat niciodată să ne rugăm așa cum făcea Isus, "Tatăl nostru, care ești în ceruri..."

Ajunge, pentru moment, pentru a ne putea ruga bine: punându-ne în fața Lui și spunând în mod repetat: "Doamne, învață-ne să ne rugăm", dăruiește-ne în acest moment să ne abandona Tatălui. Cât de dulce, câtă pace ne dă când, iubitori, suntem îmbrățișați și ne privim; dacă este mult mai sigur pentru un copil să fie purtat pe brațele noastre; dacă strângerea de mână a unui prieten sau a unui părinte ne dă putere ... cât de puternică și extraordinară este intimitatea și comuniunea dintre Fiul și Tatăl! Este aici, mai mult ca oriunde, ca descoperim adevărata identitate a lui Isus; este aici, ca nicăieri, că trebuie să căutăm, că dorim să "locuim". Așadar să-l privim pe Isus, adorându-l, contemplându-l în solitudine în dialogul lui cu Tatăl.

 

Pentru meditația personală

Isus este un om inclus în societate, este un evreu participant la cultura și istoria poporului său, este un "rabbi" care citează Sfânta Scriptură ca unul dintre "maeștri în Israel". Chiar și prezența sa apare ca și o explozie de noutăți fără precedent. Deja la începutul ministerului său public ascultătorii percep că sunt în față a ceva de neașteptat, inedit, răscolitor; și sunt timizi. Isus în mod particular îi pune pe toți în contact și în comuniune cu o "realitate existentă": "Astăzi s-a împlinit această scriptură".

Așa, deseori Isus apare ca un anticonformist de neclintit. Mai mult, pentru a folosi un termen actual la modă, apare în diverse chestii "politic incorecte". Ajunge să ne amintim când pronunță sentințe provocatoare: "adevărat vă zic: vameșii și prostituatele vor trece înaintea voastră în împărăția lui Dumnezeu". Isus refuză să aprobe legalismul și ritualismul exasperat al fariseilor, care devenise exorbitant și agresiv, dar afirmă însă primatul intenționalității și curățeniei interioare. Cum atinge Isus lumina și energia necesare cuprinderii în cuvintele sale și în actele sale o originalitate atât de sigură și atât de curajoasă?

Un lucru rezultă imediat evident: toate paginile evanghelice încearcă să ne spună că inima și sensul vieții interioare a lui Isus este puternicul său "sens al Tatălui". Nimeni însă din Israel nu a mai făcut niciodată din acesta faptul paternității lui Dumnezeu.

O experiență clară, emoționantă, comparabilă cu cea a lui Isus. Amintirea caldă și afectuoasă a Tatălui înseamnă în ea orice discurs al său, orice act al său, orice moment al său; nu există pagină a Evangheliei care să nu ne aducă mărturiei. "nu știați că eu trebuie să mă ocup de lucrurile Tatălui meu?", este prima frază care a fost auzită din gura sa și transmisă. Ultima frază este: "Tată, în mâinile tale îmi dau sufletul meu". Între una și alta orice locuțiune a sa, putem spune, este ori un discurs al Tatălui ori este un discurs despre Tatăl și despre planul său de mântuire.

Isus acordată o atenție totală - când se roagă - spațiilor de liniște și izolare după o zi de muncă. Se roagă în momentul când este botezat; se roagă înainte de a interveni în favoarea nevoiților care sunt conduși la el; se roagă întreaga noapte înainte de a se alege apostoli; se roagă mult la sfârșitul ultimei cine; se roagă pentru a fi pregătit în întâmpinarea înspăimântătoarei probe a suferinței ... Ce spunea Tatălui în acea rugăciune? Comuniunea filială cu Dumnezeu îi dă o lumină care transcende orice logică pur umană și o forță care-l pune în gradul de menținere severă a poziției chiar impopulare și singure.

Nararea evanghelică subliniază chiar facilitatea și gustul cu care el acceptă izolarea mai ales când nu vrea să se lase condiționat de perspective care-i sunt străine: "S-a retras pe munte numai singur". Printre altele solitudinea sa nu este niciodată solitudine: "Eu nu sunt singur, deoarece Tatăl este cu mine". A face voința lui Dumnezeu nu este întotdeauna ușoară și nedureroasă nici chiar pentru el - ne relevă dramatica agonie din Ghetsemani: "Tată, dacă este posibil să treacă de la mine acest pahar. Dar nu cum vreau eu, ci cum vrei tu". "Da, Tată", acest cuvânt care-l luăm de pe buzele Domnului este poate cea mai bună mărturie a lumii sale interioare, din câte el a spus și a făcut.

"Tatăl vă iubește": acesta este cel mai simplu și extraordinar adevăr pe care Domnul îl lasă aproape ca și o ereditate discipolilor. Dumnezeul lui Isus este un Dumnezeu care din iubire are grijă de tot ce a chemat la existență. Sfântul Ioan, în prima sa scrisoare va găsi formula esențială pentru a exprima în modul cel mai sintetic viziunea teologică a Maestrului său: "Dumnezeu este iubire".

Nimeni, cu mai multă forță și cu mai multă intensitate decât Isus, nu a afirmat paternitatea universală a lui Dumnezeu. El îi recheamă pe ascultători "Tatăl nostru care ești în ceruri", "Tatăl vostru ceresc", "Tatăl vostru care vede în secret", care este adevărul central al propunerii sale existențiale. Nimeni nu a putut explica în mod conștient iubirea ca și sufletul, sensul, culmea oricărui raport cu Dumnezeu ca apropiere spiritual fundamentală care trebuie să domine conviețuirea între oameni.

Ceea ce face din Isus Nazarineanul un caz cu totul aparte este convingerea sa de a se fi constituit într-o relație reală cu Dumnezeu, care va fi și este valabilă numai pentru el. Dacă el a putut să se gândească la Creatorul cerului și al pământului ca la un "Tată", este pentru faptul că înainte încă s-a înțeles el însuși: "Fiul" în un sens unic, inconfundabil și, în deplină autenticitate, absolut.

Diversele narări evanghelice sunt aici în concordanță: credincioși sau necredincioși, nimănui nu-i este permis să pună la îndoială faptul că Isus din Nazaret a fost Fiul Dumnezeului lui Israel într-un sens total singular și într-un mod total incomunicabil. Nici un om, nici unul dintre marii maeștri ai umanității, nici unul dintre fondatorii religiilor nu au fost niciodată atinși de o gândire comparabilă cu aceasta.

Exact în această originală viziune, Isus încadrează conștiința propriei sale mărimi și a unicității sale. O mărime și o unicitate pe care el le apreciază intrinsec.

Isus vorbește continuu despre el și, chiar spunând despre el lucruri care pe buzele altora ar fi intolerabile, nu dă de fapt impresia de a fi arogant. Nimeni nu a încercat niciodată să afirme: "cine mă va recunoaște în fața oamenilor, și eu o să-l recunosc în fața Tatălui meu care este în ceruri". Sau: "Cine își iubește tatăl și mama mai mult decât pe mine nu este demn de mine". Sunt afirmații care, luate numai singure dezamăgesc, dar sunt perfect omogene psihologiei celui ce știe cum va zice Sfântul Ioan, interpretând fidel gândirea Maestrului său - "Unul născut din Tatăl". (De citit și meditat Psalmul 45).

Pr. Iosif BRAZDĂU
Vestitorul, ianuarie 2004
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire