RESURSE 

Colectorul de articole

OMUL ADEVĂRAT - CHRISTOS PRINTRE NOI
ȘCOALA DE RUGĂCIUNE PENTRU TINERI

Partea II

(urmare din nr. trecut)

În continuare ești binevenit în casa Domnului! Este chiar El însuși cel care te îmbrățișează. Așa ca mulțimea care-l urma, așa și noi am început să-l urmăm. Poate ca și păstorii, curioși care doreau să meargă la Betleem pentru a vedea, sau ca și Craii suntem în căutare de ceva "mare". Preafericitul Părinte Papa ne-a amintit: El este frumusețea ce ne atrage atât de mult.

Și iată-ne aici, pentru a reîncepe drumul nostru. În aceste momente dorim să privim cu atenție peștera din Betleem și, privindu-i pe Maria și Iosif, vrem să-l contemplăm pe Isus. Este ușor să ne imaginăm scena: Maria și Iosif se bucură de copil, îl mângâie, îl sărută și poate se întreabă cu cine se aseamănă...

Oricum păzesc misterul. Misterul Pruncului lui Dumnezeu, al lui Emanuel, al promisiunii făcute. Așadar are sens și rugăciunea noastră aici, pentru că Dumnezeu este cu noi; rugăciunea noastră este una... uimire. Intrăm în peșteră, în vârful picioarelor, în liniște; deschidem ochii mari, ne deschidem inimile. O bună rugăciune.

 

Pentru Meditație

Dumnezeu care s-a făcut om! Gândindu-ne bine pare a fi o realitate incredibilă inteligenței umane. Sfântul Toma spunea că "dintre toate operele divine este cea care depășește cel mai mult rațiunea umană, pentru că nimic nu poate imagina mai mult admirabilul". Și totuși, datorită acestei realități, viața și existența omului apar iluminate de o nouă lumină. Omul poate să înțeleagă destinul său, posibilitatea ieșirii din mizerie, de a-și găsi sensul existenței. De ce? Pentru că Dumnezeu se face om.

De unde vine acest mister, unde are izvorul său? Numai iubirea. În acest timp cuvântul Botezătorului ne invită să fim atenți la "cuvânt".

Acuma copilul ne relevă ultimul Cuvânt al misterului: Dumnezeu s-a întrupat, pentru că a iubit omul și a dorit să-l salveze. Iubirea se poate accepta sau refuza. Dacă se acceptă, ea poartă inimii o pace și o bucurie de nedescris: "acelora care au acceptat-o le-a dat puterea de a deveni fiii lui Dumnezeu". În rugăciunea noastră vrem să ne deschidem inimile pentru că: "cunoscându-l pe Dumnezeu vizibil prin intermediul său suntem răpiți iubirii realităților invizibile". Care realități, dacă sunt "invizibile"? Realitățile iubirii.

Toate acestea ne relevă nouă un mare adevăr, unice notițe pe care oricare om dorește să o audă, "bunul anunț" pe care noi îl așteptăm. Dacă Domnul a venit în această lume, între noi, mici și săraci, participă chiar și El la viața noastră pământească, la experiența noastră cotidiană, și aceasta numai pentru a ne face să înțelegem cum putem ajunge la el. Cum? Prin intermediul simțurilor comune, a experienței noastre sensibile de zi cu zi. Mărirea lui Dumnezeu și chipul său inestimabil s-au manifestat în micul Isus.

Umanitatea sa ne-a făcut munca mai ușoară. Împreună cu Sfântul Leon cel Mare exclamăm astfel: "invizibil prin natura sa, s-a făcut vizibil în a noastră!"

Putem ajunge la El! Cu mare siguranță și cu mare confort! Facem împreună experiența în aceste clipe ca noi să-l căutăm pe Acela care ne caută, ca noi mergând către El și... deja ne vine în întâmpinare. Nu știu dacă reușești să percepi mărirea și minunăția acestui adevăr: noi putem ajunge la El, noi putem ajunge la Dumnezeu. Toate acestea nu te minunează?

Există în sfârșit o ultimă întrebare. Care este calea dreaptă al lumii noastre pământești care ne poartă la umanitatea lui Christos, în care găsim revelarea mântuirii noastre? Calea este Maica Sfântă. Este Mama lui Christos și pentru aceasta Mama lui Dumnezeu și Mama noastră. Dorim în aceste momente să ne apropiem Mariei, pentru că Ea e cea care îl aduce pe Christos în lume.

Sunt excepționale în Isus tăria psihologică și dominarea de sine. Este liniștit și neînfricat în mijlocul unei furtuni prin care exista riscul de răsturnare a bărcii, la fel cum, cu o impresionantă forță de spirit, înfruntă și aproape hipnotizează mulțimea turbată din Nazaret, care își propunea uciderea lui. Dar Isus nu are nici o reținere în a-și arăta dezamăgirea, ca de exemplu în fața lacrimilor Mariei, sora lui Lazăr: "Când o văzu plângând... se emoționase profund; dimpotrivă se tulburase și la gândul morții prietenului, începu să plângă și el".

Inteligent, bun orator, are încă o voință fără limite, în gradul de operare rapid și de a se abține fără nici o problemă. Are o misiune și nu se lasă îndepărtat de la ea.

Isus se arată întotdeauna un om suveran, liber. Nimeni nu reușește să-l distragă de la intențiile sale. Se menține liber chiar și de la atențiile afectuoase ale prietenilor atunci când contravin misiunii sale. Într-un moment de criză, atunci când este abandonat de mulți dintre discipolii săi care nu știu să accepte discursul asupra "trupului" și "sângelui" său, propuse ca mâncare și băutură, nu cedează nici un punct, nu atenuează afirmațiile sale spinoase pentru dragostea față de un dialog și a unei "comuniuni fără de adevăr": "Isus zise celor Doisprezece: Vreți să plecați și voi?" - care este una dintre frazele cele mai dramatice.

Isus are foarte viu sensul prieteniei. "Prietenii" săi sunt numiți apostoli. Și este o prietenie atentă și amabilă, deoarece se preocupă de oboseala excesivă a lor: "Veniți într-un loc solitar și odihniți-vă puțin". Dintre cei doisprezece se simte mai legat de Petru, Iacob și Ioan, și-i dorește mai aproape fie în splendidul moment al transformării, fie în acela greu din Ghetsimani. Numai singur lui Ioan i-a fost atribuit calificativul: "Discipolul pe care Isus îl iubea". În afara cercului apostolilor este mărturisită marea afecțiune din partea lui pentru membrii familiei din Betania: "Isus voia mult bine lui Marta, surorii sale și lui Lazăr".

Isus era foarte amabil cu copiii. Arată multă gentilitețe femeilor și de mai multe ori intervine în apărarea lor.

Așadar prima concluzie este aceea de a-i conserva autenticitatea sa religioasă. Nu ne oprim numai la "rama tabloului", ci privim în tablou. Ce vedem în peștera din Betleem? "Apare bunătatea și iubirea lui Dumnezeu Salvatorul nostru pentru oameni", așa ne explică apostolul Paul în scrisoarea lui Tit. Este secretul lui Dumnezeu care s-a arătat în Isus: Dumnezeu este bunătate, Dumnezeu este iubire. Se înțelege de ce Sfântul Francisc era în extaz în fața "peșterii" și cum noi înșine ne putem simți transformați în fața unei descoperiri care ne minunează și ne place: noi suntem iubiți, suntem iubiți de Dumnezeu! Cu Pascal strigăm: "Fericire, fericire, fericire plânsete de fericire!" De ce? Pentru că "Cuvântul s-a făcut trup și a venit să locuiască în mijlocul nostru".

 

Pentru Meditația Personală

Facem al doilea pas pentru a-l "vedea" pe Isus, studiindu-ne psihologia.

Lumea interioară a omului este întotdeauna un mister impenetrabil. Cu atât mai mult ne este greu să ne apropiem de bogăția sufletului lui Christos. Suntem încurajați de ajutorul oferit de Evanghelii, care despre Mântuitorul nostru ne relevă gândurile, temperamentul, stilul expresiv și comportările.

Ceea ce interesează în primul rând în predicile lui Isus este extraordinara claritate a ideilor. Totul este enunțat în mod lucid, fără ambiguități sau rețineri. Dimpotrivă Isus manifestă o siguranță chiar uneori iritantă. Chiar în marea varietate a argumentelor atinse, totul este adunat și unificat în jurul a două teme fundamentale mereu repurtate: acea de "Tată" și aceea de "Împărăție". (De citit și meditat Psalmul 95)

Pr. Iosif BRAZDĂU
Vestitorul, decembrie 2003
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire