RESURSE 

Colectorul de articole

OMUL ADEVĂRAT - CHRISTOS PRINTRE NOI
ȘCOALA DE RUGĂCIUNE PENTRU TINERI

Partea I

Introducere în Rugăciune

Ești binecuvântat în casa lui Dumnezeu!

Nu te îmbrățișează numai surorile și frații care împreună cu tine trăiesc un moment de rugăciune, de intimitate cu Christos. Este El însuși cel care te îmbrățișează, îți vine în întâmpinare, te face să te acomodezi. Mai mult, este însuși Isus care dorește să te întâlnească și... vrea să fie primit.

Îți cer să nu trăiești superficial acest moment: este El cel ce vrea să te întâlnească. Isus ne dă un consiliu prețios, pentru ca rugăciunea noastră să fie eficientă: "când te rogi, intră în camera ta și, închisă ușa, roagă-te Tatălui tău în secret; și Tatăl tău, care vede în secret, te va recompensa. Camera închisă este pentru tine, în aceste momente, biserica noastră. Dar nu ajunge "închiderea ușilor", mai trebuie să-ți închizi inima pentru cât poți îndepărta de la El: problemele tale, temerile tale, proiectele tale, prietenii tăi, ... El știe deja totul despre tine! Poate ești tu, suntem noi toți care știm puțin despre El.

Iată de ce în aceste momente suntem împreună; pentru a sta cu El, pentru a-l cunoaște și asculta.

Dorim în aceste momente să-l căutăm pe Isus pentru Isus și nu pentru alte favoruri materiale, după cum spunea Sfântul Augustin. Așadar... o bună rugăciune.

 

Pentru meditație

Să pornim, încă de la începutul parcursului "Școlii de rugăciune", de la întrebarea: cine este Isus? Isus însuși într-o zi, ajuns în Cezareea lui Filip, ceruse celor doisprezece: "Dar voi, cine ziceți că sunt eu?". Isus este interesant, surprinzător și câteodată descurajator. Cine este așadar Christos? Fiecare dintre noi are modul lui de a-l vedea pe Isus, de a-l auzi și încă de a-l imagina. Așadar, adevărata întrebare este: cu adevărat îl cunosc pe Isus? Ceea ce eu cred, gândesc și aud despre El corespunde adevărului? Este o întrebare, știu bine, foarte importantă. Dar este necesară, să mi-o pun: este de o importanță vitală să știu dacă eu îl iubesc pe Isus, dacă vreau să-l urmez sau mai bine mă mulțumesc cu o "figură", cu o imaginație a Lui.

Isus însuși a dorit să se facă cunoscut și noi îi "invidiem" pe acei norocoși care-l vor putea apropia în timpul vieții lor pământești, "în acel timp", cum auzim de fiecare dată la Sfânta Liturghie. Cred că fiecare dintre noi, eu în mod sigur, dorește să-l poată cunoaște așa ca și sfinții, mai mult ca alții. Amintiți-vă ce spun păstorii, după anunțul îngerului: "Mergem să vedem..." (Luca 2,15) și dorința păgânilor prezenți la intrarea triumfală a lui Isus în Ierusalim: "Vrem să-l vedem pe Isus" (Ioan 12,21) și mărturia apostolului Ioan: "Ceea ce am văzut cu ochii noștri, ceea ce am contemplat și mâinile noastre au atins...?" (Ioan 1,1). Era și dorința apostolului Toma: "Dacă nu văd - dacă nu ating - nu cred" (Ioan 20,25).

Această cunoaștere sensibilă a avut funcția sa, utilitatea sa la început, pentru a da siguranța concretă și istorică acelora care au avut apoi misiunea de predicare a mărturiei circa realității umane a lui Isus și de a provoca acea nouă formă de cunoaștere: credința. Este Isus care ne învață: "Fericiți aceia care au crezut fără să fi văzut" (Ioan 20,29).

Așadar trebuie să ne punem în căutarea lui Isus. Prima cunoaștere care trebuie să o avem despre Isus este aceea documentată din Evanghelii. Iată pentru ce acest moment se cheamă "Școala", "școala de rugăciune", pentru că vrem să ne apropiem mai mult de Isus din Nazaret, văzut în concreta apropiere, cum l-au întâlnit în zilele vieții sale pământești.

Deschidem așadar Evanghelia. Citim cu atenție și liniște. Mai mult "măsurăm" viața noastră cu ale sale cuvinte, pentru ca lectura noastră să nu se transforme în satisfacția unei simple curiozități. Încercăm să ne rugăm, așa cum încetul cu încetul suntem capabili. Este rugăciune recunoașterea cu umilință a faptului cât de superficiale sunt gândurile noastre. Este rugăciune deoarece este nostalgia unei vieți diferite, este implorarea unui ajutor de sus. Este rugăciune chiar și atunci când ni se pare că nu știm pronunța numele Celui de sus. Este Acela a cărui gânduri sunt mai mari decât gândurile noastre, a cărui fidelitate este mai mare decât incoerența noastră, a cărui iubire depășește orice imaginație, care ne va însoți în drumul nostru.

Primul pas ce trebuie să-l facem este acela de a-l "vedea" pe Isus cum l-au văzut cei care l-au întâlnit.

Înainte de toate, Isus umbla bine îmbrăcat. El se prezenta ca un "look" diferit față de Ioan Botezătorul, la care sub profilul aspectului exterior, el însuși în mod explicit se contra-pune. Îmbrăcămintea sa este cea a israelitenilor observanți și a notabililor evreiești. Să nu uităm faptul că tunica pe care o purta nu era una ordinară: este formată dintr-o singură bucată, fără cusături, astfel încât sub cruce soldații - pentru a nu-i disprețui valoarea trăind-o - au tras la sorți (Ioan 19,23-24).

Tot comportamentul său era acela al bunelor maniere și autorității. Cine i se adresa lui, chiar dacă era străin, nu putea face altfel decât să-l cheme respectuos, "Domnule". Este cazul, de exemplu, al centurionului din Capernaum și a femeii Cananeence. Încetul cu încetul, cu cât cuvântul său se face cunoscut, titlul de "maestru" devine normal în confruntările sale.

I-l atribuie chiar și opozanții săi: farisei, saducheii, doctorii legii. Comportamentul său domnesc îi îndeamnă de a fi invitat în casele persoanelor celor mai de vază: fie de către farisei mai importanți, care-l ospătau deseori la prânz, fie de către nevoiași și gălăgioșii publicani (cf. Matei 9,10; Luca 5,29; 15,1-2). Este recunoscut "maestru" de către toți, și numai așa poate explica oficial cuvântul lui Dumnezeu în reuniunile de sâmbăta, în sinagoga din Capernaum și în sinagoga din Nazaret.

Care sunt problemele sociale ale lui Isus? Predica cel mai mult păstorilor, pescarilor, sătenilor: ajunseră la ei pildele sale. Întâlnea și oameni de cultură, cum ar fi scribii și fariseii. Dacă avea vreo preferință, este sigură cea pentru umiliți, supuși: "Veniți la mine toți cei osândiți..."; nu respinge nici capii sinagogilor, nici pe centurionii romani. Știe și afirmă că nu sunt "primii din clasă" a fi avantajați în înțelegerea lucrurilor care contează (cf. Matei 11,25: "Ai ținut ascunse aceste lucruri învățaților și inteligenților și le-ai dezvăluit celor mici"). Dar nu reține ca și timp pierdut întrevederile în lungile discuții nocturne cu maeștri ca Nicodim. În același timp el știe și afirmă faptul că în căutarea mântuirii un mare handicap îl au bogații; în schimb săracii sunt într-adevăr "fericiți", pentru că împărăția cerurilor pentru ei este mult mai ușor de a o câștiga.

El știe și afirmă printre altele că nici unul nu trebuie să dispere, deoarece la Dumnezeu totul este posibil, chiar să facă să treacă cămilele prin urechile acului (cf. Matei 19,26). Pe de altă parte este de netăgăduit faptul că Isus întreține numeroase și semnificative raporturi cu persoane bine înstărite. Unele dintre aceste cunoștințe sunt în stare să se ospăteze Maestrul fără dificultăți și probleme, așadar el poate cunoaște câte puțin peste tot adevăratele și propriile case. Se deplasează pentru a predica în satele vecine, dar pentru a reintra la sfârșitul călătoriei: "Reîntorcându-se după câtva timp în Capernaum, știindu-se că este în casă, sau adunat multe persoane încât nu era loc nici la ușă". Între patru pereți explică mai comod discipolilor decât afară ceea ce a spus mulțimii: "Când intră în casă, departe de mulțime, discipolii îl întrebau semnificatul pildei". Și, rezervat, răspunde și întrebărilor practice și personale: "Intră în casă și discipolii îi ceruseră în mod privat: de ce nu am putut să-l alungăm?" (cf. Marcu 9,30). Chiar și în străinătate, în Fenicia, are un acoperiș sub care să se refugieze: "Plecând de acolo, merse în regiunea Tirului și Sidonului. Și intrând într-o casă, voia ca nimeni să nu știe" (Marcu 7,24). La Ierusalim, în Betania, are o locuință prietenoasă care-i oferea puțină liniște și căldură familială: este aceea a Martei și Mariei, unde se desfășoară frumoasa scenă descrisă în evanghelia lui Luca (cf. Lc. 10,38-42).

În descrierile evanghelice Isus demonstrează a fi un om sănătos, fizic viguros, rezistent la oboseală și la chinuri. Iubește începerea zilei sale dis de dimineață: "Dimineața se sculă când încă era întuneric, ieșind din casă, se retrase într-un loc deșert și se ruga" (Marcu 1,33). În ocazii de o particulară importanță se abandona la o veghe chiar foarte lungă: "se duse pe munte să se roage și își petrecu noaptea în rugăciune. Când se făcu ziuă, cheamă la el discipoli și își alese doisprezece". (Luca 6,12-13). Suporta bine ritmurile unei activități care în curând devine obositoare: "Nu aveau timp nici pentru mâncare", nota în mod repetat Marcu (cf. Marcu 3,20; 6,31). Până noaptea târziu mergeau și veneau numeroase mulțimi. Abia reușea să se îndepărteze pentru puțin pentru o mică pauză, dar repede îl ajungeau: "Simon și cei care erau cu el sau pus pe urmele sale, găsindu-l, îi spuseseră: toți te caută" (cf. Marcu 1,36-37). Isus era un formidabil călător. Se obosea și el, cum reiese din Evanghelia lui Ioan: "Obosit de drum (cel dintre Iudeea și Samaria), stătea lângă fântână" (cf. Ioan 4,6). Dar ministerul lui era un continuu pelerinaj în întreaga Palestină și chiar în afară.

Isus era frumos sau urât? A fost în mod surprinzător celebra controversă a primelor secole ale creștinismului, în care însă opozanții aduceau numai argumente de natură ideologică. În izvoarele canonice nu sunt notițe explicite pe această temă. Totuși există un episod, amintit numai de evanghelia lui Luca, care ne poate da un oarecare ajutor: "În timp ce vorbea astfel, o femeie oarecare strigă din mulțime și-i zise: "Ferice de sânul ce te-a purtat și de pieptul ce l-ai supt!" Dar el răspunse: "Ferice mai curând de cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păstrează" (Luca 11,27-28). Necunoscuta admiratoare, care nu-și poate opri entuziasmul și bineînțeles întrerupând discursul Domnului, ne oferă un indiciu de neuitat cu privire la farmecul care în tânărul profet din Nazaret trebuia să se exercite cu a sa prestanță.

Există un element al frumuseții umane chiar dacă în sine este de natură fizică, este aproape reflexia vieții spiritului, este splendoarea ochilor. Maestrul însuși l-a notat: "lumina corpului tău este ochiul; dacă ochiul tău este clar, tot corpul tău va fi în lumină". Ochii lui Isus trebuiau să fie într-adevăr încântători, pătrunzători și aproape magnetici: cine i-a văzut nu-i va uita niciodată. Numai așa se explică extraordinara prezență cu care evangheliștii (și în mod special Marcu, care se referă la amintirile lui Petru) scot în evidență privirea sa. Este important să culegem nuanțele textelor originale. Verbul "a privi" este implicat în trei expresii diferite: "a privi în jur", "a privi în sus", "a privi în interior". Când Isus privea în jur, toți rămâneau înmărmuriți și fascinați.

Cu această privire invita la reculegere înainte de predicare (cf.Luca 6,20). Cu această privire își manifestă afecțiunea sa și puternica comuniune cu discipolii: "rotindu-și privirea asupra acelora care ședeau în jur, zise: iată mama mea și frații mei", cu această privire pregătește inimile pentru a primi învățăturile cele mai originale și neașteptate: "Isus, privind în jur, zise discipolilor săi: Cât de dificil, pentru cei ce au bogății să intre în împărăția lui Dumnezeu!" Uneori este o privire mată, și atât de intensă încât pare a fi sfârșitul în ea însăși: "Intră în templul din Ierusalim. Și după ce a privit orice lucru din jur ... ieși cu cei doisprezece mergând spre Betania. Altădată este o privire atât de încărcată de suferință, încât toți amuțesc și nu încearcă niciodată să-i replice: "Privindu-i pe toți din jur cu indignare, întristat pentru duritatea inimilor lor, zise acelui om: întinde mâna". (de citit și meditat Psalmul 42)

Pr. Iosif BRAZDĂU
Vestitorul, noiembrie 2003
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire