RESURSE 

Colectorul de articole

TOMA DE AQUINO - O CREDINȚĂ ÎNDRĂGOSTITĂ DE ADEVĂR

Fericiți  cei ce caută căci au găsit deja și vor găsi de două ori;
Fericiți cei care fac bucurie cu adevărul ;
Fericiți cei care fac bucurie cu bucuria lor;
Fericiți cei care fac bucurie cu suferințele lor;
Fericiți cei care-L iubesc pe Dumnezeu, căci nici nu se mai gândesc să se-ntrebe dacă sunt sau nu fericiți.[1]

În ce chip am putea oare pătrunde astăzi în camera Sfântului Toma, într-un secol al XIII-lea, poate prea îndepărtat în trecut și intrat în uitare din cauza autosuficienței timpului prezent, ce încearcă să se elibereze de tot ceea ce nu intră în "hic et nunc"? Cum să o facem fără ca gestul nostru să nu fie o tentativă de a-l deforma, de a-l croi după măsuri noi, de a-l forța cu "rațiunea" de azi, pentru a descoperi sau a inventa poate adevăruri care nu-și au rădăcinile în Adevăr?

Să încercăm să deschidem poarta celui care, cu viața și cu condeiul său de credință, continuă să ne convingă astăzi că Dumnezeu este unul pe care trebuie să-L cauți necontenit și, mai mult ca oricând, ...după ce L-ai găsit[2]; că nu e de ajuns să cauți Adevărul, ci trebuie să-l iubești și,   găsindu-l, să te bucuri de el și, bucurându-te de el, să-l trăiești; și, trăindu-l, să faci să fie trăit[3].

Toma de Aquino este rodul unui secol de frământări, de mari creații ale spiritului, de noi curente religioase și sociale. Sfârșitul secolului al XII-lea  și prima jumătate a secolului al XIII-lea introduc pe scenă o deplasare a societății spre orașe, înflorirea școlilor și a Universității, care va fi instituția cea mai semnificativă a epocii, cu caracter profund eclezial, lăsând trecutului școlile monastice rurale (benedictine) și deschizând calea ordinelor călugărești cerșetoare (franciscane și dominicane). Acestea din urmă vor aduce un stil nou, fiind mai puțin instituționalizate, bine pregătite din punct de vedere teologic și cu un dinamism al formelor de viață care vor pune baza noului învățământ. Într-un moment în care curtea papală nu era la Roma, Parisul va deveni orașul universal. Inima Universității este facultatea de Teologie, în care Sfânta Scriptură reprezenta centrul studiilor până în prima jumătate a secolului al XIII-lea. Cu toate acestea, tocmai în acest veac se va frânge - putem spune - unitatea culturii medievale (de fapt Summa contra Gentiles este o luare de atitudine în fața curentelor păgâne sau eretice care câștigau teren în viața universitară pariziană). Părintele Chenu va numi acest secol "renascentist" datorită (re)descoperirii lui Aristotel, situându-se la jumătatea drumului dintre secolul carolingian și înflorirea din secolele XV-XVI[4]. Lumea greacă va intra în Europa prin Sicilia și Toledo. Se va contura o tendință către raționalismul conceptualist, după secole de orientare neoplatonică. Universul lui Aristotel se prezintă inițial ca fiind contrar creștinismului: o lume fără creație, eternă, fără providență, unde omul nu are o individualitate spirituală proprie... Cu toate acestea, în același timp se va asista, începând cu sfârșitul secolului al XII-lea, la o deșteptare a credinței, la o renaștere a spiritului cu o marcată trăsătură de "evanghelism" și un interes deloc neglijabil pentru Părinții Bisericii (Dionisie, Ioan Gură-de-Aur).

În acest context, alături de un Albert cel Mare, de un Alexandre de Hales, un Buenaventura, Toma de Aquino nu este un spectator rece, detașat, al evenimentelor din vremea sa; dimpotrivă, trăiește din plin luptele sale.

Dar cine este Toma?

Năcut la Roccasecca în 1224, va rămâne  de la vârsta de șase ani până la cincisprezece ca oblat benedictin la mănăstirea Montecassino. În următorii cinci ani va studia la Universitatea din Napoli științe naturale și metafizică. În 1244 intră în recent fundatul Ordin Dominican, de unde, pentru un an de zile, va fi sechestrat de către propria-i familie. După reîntoarcerea în mănăstire este trimis la Paris și mai apoi la Köln cu Albert cel Mare, în centrul general de studii al dominicanilor. Hirotonit preot în 1251, ajunge să fie primul bacalaureat sentențiar la Paris și apoi maestru de Teologie. În 1259 începe Summa contra Gentiles, terminând-o în 1264. Un an mai târziu va fi însărcinat cu studium-ul din Roma, unde începe Summa Theologiae. În 1273 încetează să scrie și va muri câteva luni mai târziu (7 martie 1274).

Cum am putea dezvălui sufletul acestui îndrăgostit de Cristos într-un parcurs atât de presărat de evenimente, locuri și dedicări?

Este însuși Toma cel care va subscrie cuvintelor lui Ilariu din Poitiers: "Sunt conștient că principala datorie a vieții mele față de Dumnezeu este aceea de a mă strădui pentru ca limba mea și toate simțurile mele să vorbească despre El"[5]. După cum vom vedea în continuare, Sfântul Toma, conștient că Dumnezeu nu are limite, cotemplă Misterul fără să încerce să-l cuprindă sau să-l posede, înfăptuind unitatea fundamentală dintre rațiune și credință - cele două mijloace pentru a putea construi înțelepciunea, înțelegerea despre Dumnezeu. "Acolo unde rațiunea eșuează, o înlocuiește credința și exercitarea însăși a credinței reacționează asupra rațiunii, perfecționând-o și conferindu-i amprenta cea mai convenabilă activității umane"[6]: "Îl cunoaștem cu adevărat pe Dumnezeu doar atunci când credem că El este mai presus de tot ceea ce omul poate să gândească despre El"[7]. Astfel că cele două - credința și rațiunea - sunt complementare, întrucât "este imposibil ca despre unul și același lucru să se aibă și credință și știință"[8]. "Unitatea obiectivă a adevărului este baza pe care se sprijină armonia dintre credință și rațiune. Adevărul rațional și adevărul de credință nu se pot contrazice. Singura contrară adevărului este falsitatea"[9]. Fiind unul și același Dumnezeu autorul rațiunii noastre și autor al revelației, rațiunea și revelația trebuie să coincidă, provenind de la adevărul absolut al lui Dumnezeu[10].

Ceea ce atrage atenția cititorului care, - depășind prejudecățile de răceală, incomprehensiune sau abstracție privitoare la Toma de Aquino, acumulate în ultima vreme -, se încumetă încrezător să se apropie de el, este tocmai simplitatea limbajului dimpreună cu precizia expunerii. Aceasta corespunde unei trăsături de căpătâi evidențiate de biografii săi: smerenia sa. Sfântul Toma citează adesea textul din Cartea Proverbilor: "ubi autem est humilitas ibi est sapientia". "Această smerenie este temelia ajutorului supranatural și platforma de deschidere față de întregul adevăr. Smerenia se unește cu încrederea în rațiune, un dar al lui Dumnezeu și fundament al imaginii divine naturale în om"[11]. Mai mult decât atât, nu vom putea trece cu vederea nici puritatea Doctorului Bisericii, aspect pe care chiar el îl va sublinia, ca având o importanță deloc secundară pentru viața intelectuală. "Trăsăturile de factură intelectuală - simțul profund al misterului, credința neclintită, viața de rugăciune - sunt cele mai direct teologice"[12]. Dacă sunt foarte rare ocaziile în care să ne putem permite să le denunțăm, nu există în schimb nici una în care să ne putem permite să le disprețuim!

Mare cunoscător, respectuos și îndrăgostit de Sfânta Scriptură, Toma niciodată nu va exprima vreun gând care să o contrazică direct sau indirect,  fiind tocmai această intimă relație cu Biblia cea care îi va conferi autoritate. "Fidelitatea sfântului Toma față de postulatul de credință - biblic și tradițional - este remarcabilă. Pentru el, Credința are totdeauna postul privilegiat și nu se lasă purtat de logica abstractă"[13]. Credința nu este "știință", nici nu se poate identifica cu procesele inductive sau deductive ale rațiunii umane; ci include cuoașterea și justifică o inteligență a Credinței, care este este Teologia"[14].

Iubirea față de Adevăr a permeat în profunzime întreaga viață a teologului. Pentru Toma, Credința și Teologia "tind din lăuntricitatea lor spre viziunea finală a lui Dumnezeu, plinătatea vieții pentru om; sunt ca o anticipare și o pregustare a ei. Adevărul este anterior și superior celui care îl caută; Adevărul și Binele se contopesc. Poate abia acum va putea fi înțeles mai bine momentul în care Toma decide să întrerupă activitatea literară, în urma unei revelații particulare din partea lui Dumnezeu: "După cele pe care Dumnezeu S-a învrednicit să mi le reveleze în ziua sf. Nicolae (6 decembrie), mi se par paie uscate toate cele pe care le-am scris în viața mea."[15] Acesta va fi de fapt preambulul viziunii lui Dumnezeu care îi fu dată în 7 martie 1274[16], căci teologia avea drept obiect principal "lucrurile dumnezeiești", fericirea ce constă în cunoașterea perfectă a lui Dumnezeu[17], care "nu este creatură, ci creator al omului"[18]. "Scopul ultim al Teologiei  e contemplarea Primului Adevăr care este Dumnezeu"[19]. Atitudinea unui bun teolog este cea caracterizată de "tânjire după lumină și de reverență în fața Misterului"[20]. Nu putem trece cu vederea traducerea concretă în fapte a acestei fericiri atinse de către sf. Toma: copleșitoarea sa operă scrisă, ofrandă adusă Adevărului căutat, iubit și trăit. Îl vom recunoaște deopotrivă ca teolog, filosof, poet și Sfânt. Scrierile biblice despre Iov, Isais, Ieremia, Matei, Ioan, Pavel sunt toate comentarii magistrale în sensul strict, tehnic al termenului; provin din predarea orală. Summa Theologiae, neterminată, este un manual pentru începători (după cum el însuși afirmă), care ia naștere dintr-o preocupare pedagogică, însă nu poate fi confundată cu literatura de clasă; este una operă mai personală, cu o finalitate didactică, care iese din canoanele docenței universitare ale vremii. Nu puteau lipsi scrieri care să abordeze problematicile generate de lupta doctrinală cu necredincioșii și cu ereticii, așa cum este Summa contra Gentiles. dacă prima Summa menționată își propusese drept intenție o scriere pentru începători, Summa contra Gentiles se adresează unui public restrâns de studioși. L-am frustra pe viitorul cititor și cunoscător al lui Aquinate dacă am omite din succintul profil conturat în aceste rânduri misiunea sa de sfetnic, de îndrumător al vieții intelectuale, de coordonator de activitate științifică și de maestru al spiritului. Din menirea și dăruirea sa ca și călăuză a sufletelor ni se păstrează o scrisoare de o rară frumusețe despre modul de a studia sau de a dobândi înțelepciunea divină.

"Agilitate logică, spontaneitate îndrăzneață, elegantă, irezistibilă, profunzime fără egal: tot atâtea calități de preț, martori inatacabili ai sigiliului celui care rămâne ca Doctor prin excelență al rațiunii iluminate de credință"[21]. Să-l lăsăm pe sfântul Toma să ajungă la auzul așteptării noastre, al căutării noastre și al credinței noastre: "întrucât Spiritul Sfânt este Cel care ne face iubitori de Dumnezeu, vom putea fi transformați, ca atare, în contemplatori ai lui Dumnezeu prin Spiritul Sfânt[22].

pr. Cristian Langa


Note


[1]Ghika, V., Pensées pour la suite des jours, Paris 1970, p. 21.

[2]Ibid.

[3]Ibid.

[4] Chenu, M.D., Introduction à l'étude de Saint Thomas d'Aquin. Montréal-Paris, Vrin, 1974.

[5]Summa contra Gentiles I,1, cfr. Ilariu de Poitiers, De trinitate 1,37.

[6]García Morente, M., La razón yi la fe en Santo Tomás de Aquino. Escritos desconocidos e inéditos. Madrid, BAC, 1989.

[7]Summa contra Gentiles, I,5.

[8]Quaest. disputate de Veritate, q.14, a. 9.

[9]García Morente, M., op.cit.

[10] Cfr. Vansteenkiste, C.M.J., El método de Santo Tomás, AA. VV. Las razones del tomismo, Pamplona, EUNSA, 1980.

[11]Ibid.

[12]Guerra, J., El saber teológico según Santo Tomás, Conferencia en el VII Centenario de Santo Tomás de Aquino, celebrado por el Patronato M. Menéndez Pelayo del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (28 enero 1975), Madrid.

[13] Cfr. ibid.

[14] Cfr. ibid.

[15]Testimonio de Bartolomé de Capua, en el Proceso napolitano de canonización, n. 79.

[16]Ibid.

[17]Summa Th. l, q. l, a.4.

[18]Summa Th. l, q. l, a.5.

[19]Summa Th. l, q. l, a.4 òi a.5.

[20]Guerra, J. , op. cit.

[21]Balthasar, N., Simonet, A. , Le plan de la "Somme contre les gentils", in Révue Néoscolastique 22 (1930), 183-210.

[22] Summa contra Gentiles 4, XXII.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire