Recenzii jocuri

THE LORD OF THE RINGS (LOTR) FOR PC GAMES:
EȘEC DUPĂ EȘEC

Ademeniți de succesul filmului ce pretinde că transpune opera The Lord of the Rings a scriitorului catolic J. R. R. Tolkien, mulți dintre producătorii jocurilor electronice s-au lansat în producerea unor titluri similare. Din nefericire, în toate cazurile nu se vede decât goana după câștiguri și cifre de afaceri cât mai mari, nici într-un caz profesionalism și calitate. De fapt, greșeala fundamentală a tuturor producătorilor, indiferent de renumele lor, provine din ignorarea completă a unui principiu elementar al game-design-ului: game-play-ul trebuie ales în funcție de story, pe această bază decizându-se genul jocului. Influențați de producția lui Peter Jackson, game-designerii și-au conceput creațiile ca pe niște jocuri de acțiune, de luptă, care pierd însă complet din vedere narațiunea originală prezentă în romanele lui Tolkien. Orice designer cu bun simț, și, mai ales, orice creator de jocuri imersive care nu se lasă fascinat de succesul filmului, ar fi înțeles repede că nu există, practic, decât un singur gen care poate sluji temeinic transpunerii Stăpânului inelelor: e vorba de Role Playing Game (RPG). Cum însă producătorii noștri nu aveau timp (de frica concurenței) să muncească prea mult și temeinic la o asemenea producție, au reușit să ne ofere câteva titluri mediocre, care nici măcar în revistele de specialitate nu au obținut punctaje prea bune.

Dezvoltat de "Hypnos Entertainement" sub egida unuia dintre cei mai mari producători de jocuri pc din lume, Electronic Arts (EA), The Return of the King este un action bazat pe luptele din ultimul episod al filmului lui P. Jackson. Limitele extrem de reduse ale libertății de mișcare a jucătorului transformă, însă, aventura mai degrabă într-un joc platformă, game-play-ul fiind bazat exclusiv pe dexteritatea jucătorului (fără a presupune deslușirea vreunei povești mai acătării demne de ilustrul autor al poveștilor cu hobbiți). Practic, dup ce alegi caracterul preferat (Gandalf, Aragorn et Co. sau Frodo), ești angajat într-un lanț de misiuni dedicate exclusiv personajului ales. Narațiunea este fragmentată în mici aventuri, care, însumate, alcătuiesc jocul. Evident, nu poți avansa decât pe măsură ce depășești un nivel, care permite deblocarea următorului. Nu ești obligat să respecți o anumită ordine a nivelurilor, fapt ce anulează aproape complet coerența story-ului și așa anemic. Conținând scene și efecte spectaculoase, jocul produs de "Hypnos Entertainement" nu se remarcă, eventual, decât sub aspect grafic, deși adesea supraîncărcarea suprafeței de joc cu zeci de personaje reușește să te obosească. Clonă modestă după film, jocul ne înfățișează caractere ce nu respectă (aproape) sub nici o formă trăsăturile personajelor descrise de Tolkien. Incluzând secvențe video cu actorii care au participat la realizarea peliculei, din produsul celor de la EA transpare unica dorință a producătorilor: câștigul rapid și cât mai consistent.

Oarecum mai interesant ne-a părut The War of the Ring, produs de studioul Liquid Entertainement și distribuit de Vivendi Universal. Fiind un joc de strategie în timp real (real time strategy - RTS), produsul ne propune diferite misiuni și campanii belicoase, desfășurate fie de partea binelui (Frodo, Gimli, Legolas etc.), fie de partea răului (Sauron, Gollum, Saruman etc.). Deși se străduiesc să fie cât de cât fideli poveștilor tolkien-iene, producătorii nu reușesc să salveze narațiunea. Asta din cauză că, după cum spuneam la începutul articolului, ei ignoră un fapt esențial: Stăpânul inelelor nu este o poveste "action", al cărei unic scop ar fi eliminarea prin luptă a inamicului. În fond, tema poveștilor e mila, caritatea, războiul inelului fiind unul de apărare în fața forțelor întunericului, iar nu o campanie de genul "cine-i mai tare câștigă". Oricum, până la apariția unui producător catolic de jocuri și produse multimedia, e puțin probabil ca vreunul din actualii actori de pe piața de profil să fie interesat de asemenea "mici" amănunte...

Bazate pe război și violență, nu am recomanda aceste jocuri decât, în cel mai bun caz, adolescenților de peste 14 ani. Dar nici acest lucru nu-l putem face: lipsa de probitate a producătorilor, pe de o parte, și interesul lor aproape exclusiv pentru câștig, pe de altă parte, ne determină să vă recomandăm mai degrabă să fiți rezervați în a le cumpăra produsele.

Robert Lazu

Situl oficial al jocului: http://www.eagames.com/official/lordoftherings/returnoftheking/