Recenzii jocuri

CĂDEREA LUI MAX PAYNE

După uriașul succes înregistrat cu seria Grand Theft Auto (prescurtat GTA), echipa new-yorkeză de game-design numită "Rockstar games", a fost cooptată de producătorul Remedy spre a lucra împreună la cea de a doua parte a unui alt titlu de mare succes: Max Payne. Subintitulat The Fall of Max Payne, noul titlu al celor de la Remedy-Rockstar este un adevărat hit în topul jocurilor de acțiune.

Construit în jurul unui story specific romanelor policier și genului cinematografic "film noire", Max Payne 2 continuă povestea din prima parte a jocului, când aflam cum a fost atras pașnicul Max, trăitor al acelui iluzoriu vis numit "american dream", într-o poveste deopotrivă crudă și dură, cu gangsteri sataniști și mafioți fără milă. Pentru cei care nu cunosc povestea, vom spune doar că, după ce familia îi este ucisă de niște indivizi declasați înnebuniți de un drog cumplit, "Valkyria", care dădea stări halucinante și sporea agresivitatea, Max acceptă să lucreze la secția de criminalistică și droguri a poliției new-yorkeze. Aici, alături de partenerul său Alex, activează sub acoperire infiltrându-se în familia unui cap al mafiei, Jack Lupino. Descoperind că tocmai acest mafiot este unul din cei care produc și vând drogul Valkyria, Max Payne merge pe fir, dorind astfel să decopere întreaga rețea spre a o anihila. Din nefericire, partenerul său e ucis, iar lucrurile sunt astfel aranjate încât însuși detectivul nostru pare că e făptașul. Urmărit acum și de poliție, se decide - ca în mai toate filmele americane de gen - să-și facă singur dreptate. Începând din acest punct totul e o luptă continuă, pe viață și pe moarte, până când, la sfârșit, aflăm că firele conduc la cele mai înalte etaje ale administrației americane, acolo unde, senatori și directori (sau directoare) de companii, chiar și capi ai poliției, sunt implicați în activități mafiote de cele mai diverse genuri: droguri, arme, pornografie etc. După ce reușește să distrugă o întreagă companie-paravan pentru afaceri veroase, Max Payne se trezește, din nou, în plină acțiune. De aici începe cea de a doua serie a jocului. Rănit grav, slăbit și cu ochii încețoșați, Max Payne descoperă - cum altfel? - că "războiul" nu s-a încheiat. Dimpotrivă, câțiva indivizi înarmați îl vânează chiar în spitalul în care e internat. După ce reușește, cu greu, să fugă, un alt lanț de nesfârșite aventuri îl înlănțuie. De această dată însă nu e singur. Primește ajutorul unei partenere misterioase, o adevărată mașină de luptă ambulantă, care, fără a aminti prin nimic atributele feminității clasice, împușcă tot ce-i iese în cale. Angajați într-o relație pătimașă, cei doi parcurg împreună tot traseul narațiunii până când, în final, ni se dezvăluie chipul perfid al dublului feminin al lui Max Payne: ca o altă Evă (lucru sugerat prin tabloul afișat la sfârșitul jocului, tablou ce înfățișează ispitirea în Paradis a lui Adam prin mijlocirea Evei), aceasta îl trădează pe Max angajată fiind în slujba unuia dintre capii mafiei new-yorkeze.

Indiscutabil, The Fall of Max Payne e un joc complet nerecomandat minorilor, deși, dacă ne gândim la limbajul "explicit", la violența extremă și la spiritul anarhist ce domină întreaga acțiune, nu-l putem recomanda nimănui, indiferent de vârstă. Totodată, nu putem să nu recunoaștem calitatea grafică remarcabilă a produsului, muzica de excepție și atmosfera captivantă, care, pentru cineva "nevaccinat", e irezistibilă. De aceea, recomandăm oricărui părinte responsabil mult discernământ și fermitate în ceea ce privește colecția de jocuri pc ale propriilor copii. Fără compromisuri!

Robert Lazu