RECENZII 

Recenzii jocuri

AVENTURI ÎN SYBERIA

Pentru aceia, puțini, care se aventurează în lumea game-design-ului venind dinspre universul artelor frumoase, dezamăgirea va fi mare. În ciuda reclamelor și trailer-lor fastuoase, calitatea grafică a celor mai multe produse e lamentabilă, frizând fără jenă kitsch-ul, chiar dacă tehnologiile digitale sunt din ce în ce mai sofisticate. Și asta nu din cauza lipsei de realism! Aflați într-o continuă competiție cu natura, graficienii 3D sau artiștii realității virtuale izbutesc nu o dată să realizeze imagini asemănătoare până la indistincție cu peisajele, urbane sau rurale, înconjurătoare. Ceea ce lipsește însă, de cele mai multe ori, este forța sugestivă a marilor artiști, care nu provine atât din calitățile estetice ale operei cât dintr-o anumită concepție, dintr-o anumită atitudine față de obiectul artistic. Cele mai multe jocuri electronice sunt fade și plictistoare, deranjând ochiul prin excese coloristice sau prin detalii care nu reușesc, în cele din urmă, decât să pastișeze jalnic lumea-cea-adevărată. Conștientizând aceste lucruri, de mulți ani ne-am luat gândul de la vreun joc pc cu adevărat izbutit din punct de vedere artistic, chiar dacă, ici colo, mai întâlnim produse promițătoare. Iată însă că anul 2002 avea să ne prilejuiască o surpriză de proporții, care, prin natura ei, ne-a convins că inclusiv jocurile pentru calculator pot fi ridicate pe culmile artei.

Datorată firmei franco-canadiene Microids, această adevărată "revelație" estetică e rezultatul unui titlu care merită reținut: Syberia. De fapt, pentru a spune lucrurilor pe nume, în spatele acestui produs se află un scriitor de mare forță, pe numele său Benoît Sokal, care, după succesul remarcabil înregistrat prin câteva comics-uri, s-a dedicat adaptării narațiunilor sale pentru jocurile pc. Născut în 1954, Sokal a creat un caracter emblematic, "Inspector Canardo", devenit celebru în rândul iubitorilor de benzi desenate. După ce, în 1988, publică în colaborare cu Alain Populaire o poveste medievală, Sanguine, apoi, în 1995, publică Le vieil homme qui n'écrivain plus, iată că în 1996 cariera lui Benoît Sokal cunoaște o cotitură spectaculoasă, atunci când descoperă grafica pe calculator și participă la proiectul Amerzone (un alt joc celebru al celor de la Microids). Ulterior, autorul nostru obține premiul Pixel-INA la festivalul Imagina desfășurat în anul 1999, confimându-i-se astfel valoarea. Se pare că Benoît Sokal este primul autor de comics-uri care a contribuit la producția integrală a unui produs gameristic. De altfel, în noiembrie 2002, el publică - în colaborare cu Gérard Lemarié - lucrarea Syberia, esthétique du Jeu, unde își descrie viziunea despre jocurile digitale. Să revenim la Syberia.

Bazat pe povestea scrisă de Sokal, jocul beneficiază de o grafică remarcabilă, de mare finețe artistică, care, chiar dacă este prea statică pentru gustul amatorilor de action-adventure, e o încântare pentru finii cunoscători ai genului. Story-ul e punctul cel mai tare, firul epic înfășurându-se în jurul unui caracter feminin, advocata Kate Walker, care este angrenată, fără voia ei, în vârtejul unor aventuri extraordinare. Angajată de compania de jucării "Universal Toy's" spre a negocia achiziționarea unei vechi fabrici de păpuși și automate, fabrică care în ultima perioadă se specializase în domeniul mașinăriilor mecanice (aproape) perpetue, ea este pusă în imposibilitatea de a încheia acest contract. Motivul? Ultima proprietară a fabricii, doamna Anna Voralberg, aceea care - în orașul alpin Valadilene - conducea producția automatelor, murise chiar în ajunul sosirii avocatei în micuțul orășel. Însă Anna Voralberg avusese un frate, Hans, care, renegat de tatăl său, era considerat ca și mort de toți. Și totuși el trăia... Unde? Nimeni nu știa exact. Spre a obține fabrica, Kate Walker trebuie să-l găsească pe acest ultim descendent al străvechii familii Voralberg, pentru a semna contractul. Pornită în aventură, Kate trebuie să ajungă până în miticul ținut al eschimoșilor, Syberia... Drumul, care trece prin Germania și Rusia, e plin de neprăvăzut. Însoțită de un "automaton" (o miraculoasă mașinărie cu aspect uman, care vorbește și știe să conducă trenul, tot mecanic, ce o poartă pe eroină spre Syberia), Kate se rupe de banala și alienata lume occidentală, intrând pe nesimțite în lumea basmului. Întâlnindu-se în cele din urmă cu Hans Voralberg, se decide în ultima clipă să-l urmeze pe acesta, mânată de gustul misterului, în expediția care avea drept scop descoperirea strămoșilor eschimoșilor care trăiau simbioza perfectă cu uriașii mamuți într-un paradis arctic numit Syberia...

Scrisă cu mult talent, povestea lui Sokal transformă în capodoperă jocul celor de la Microids, care, împotriva spiritului comercial ce domină produsele americane de gen, ne arată, atunci când nu mai credeam că acest lucru e posibil, că și un simplu joc pc poate deveni un adevărat obiect artistic. Nu uităm să precizăm că povestea va avea o continuare ce urmează să apară în primăvara anului 2004. Puteți vedea câteva capturi la finele acestei recenzii, iar mai multe informații pe situl www.syberia2.info.

Fără ezitare, recomandăm cu căldură acest joc, deși trebuie să subliniem că nu este destinat copiilor și adolscenților (care nu pot urmări și rezolva dificilele puzzle-uri de pe parcurs), ci liceenilor și adulților. Cei care-l joacă trebuie să fie buni cunoscători ai limbii engleze, datorită caracterului său pronunțat narativ. Syberia: un joc de poveste...

Robert Lazu

capturi din Syberia 2

 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire