Recenzii jocuri

ȘAH PENTRU TOȚI: FRITZ 7

Creat de echipa germană a game-designerilor de la Eidos Interactive, Fritz 7 este, neîndoielnic, unul dintre cele mai puternice programe de șah din lume destinate computerelor personale. Bazându-se pe o bază de date ce cuprinde sute de mii de partide, el poate da bătăi de cap (dureroase) chiar și unui Mare Maestru al sportului minții. De altfel, Fritz învinge frecvent jucători profesioniști, culegând lauri pe la turneele unde participă înscris fiind de creatorii săi. Pe scurt, Fritz 7 este un Mare Maestru electronic, adică un jucător extrem de greu de învins.

Partea care nouă ni s-a părut, însă, chiar mai utilă decât jocul propriu-zis cu partenerul cyber-inteligent, este capacitatea programului de a însoți în pregătirea sa un jucător ce vrea să deprindă temeinic principiile jocului pe eșicher. O serie de opțiuni bine gândite vă permit să analizați, să studiați, să rejucați partide celebre sau propriile partide, reflectând asupra strategiei sau tacticii folosite. Dacă doriți, puteți oricând să vă opriți atenția asupra uneia dintre cele trei etape ale oricărei partide complete: deschidere, joc de mijloc, final. Fritz 7 e deci antrenorul electronic ideal pentru cei ce vor să învețe șahul.

În eventualitatea că veți îndrăzni să vă confruntați cu el, puteți începe cu partide blitz, de 5 minute, sau cu partide de 30 de minute. Apoi, puteți încerca partide ca în marile competiții, cu 40 de mutări la două ore de joc. O altă setare posibilă e aceea de turneu, în care veți evolua alături de mari maeștrii (digitali, desigur) precum Jan Timann, Anatoli Ivanciuk, Arthur Yusupov, Gata Kamsky și alții de aceeași anvergură. Dacă nu faceți față există posibilitatea să primiți din partea lui Fritz 7 un avantaj menit să echilibreze partida: fie o piesă în plus, fie un timp de joc suplimentar. Oricum ar fi, Fritz 7 este un partener foarte serios pentru iubitorii sportului minții, tineri sau vârstnici, începători sau avansați.

Robert Lazu