Regia:Michael Mann
Roluri principale:Tom Cruise, Jamie Foxx
Gen:Acțiune, Dramă, Thriller
Durata:120
Producător:DreamWorks SKG, Paramount Pictures
Premiera în România:08.10.2004

Un șofer de taxi devine, fără să vrea, complicele unui ucigaș profesionist în thriller-ul "Colateral" (DreamWorks). Întorcându-se la genul familiar lui, regizorul Michael Mann ne oferă un film cu multă tensiune și dispus pe mai multe straturi, a cărui acțiune se desfășoară într-un Los Angeles nocturn și agitat.

Jamie Foxx îl interpretează pe Max, un șofer ce visează să strângă economii suficiente pentru a-și lansa o afacere proprie cu limuzine. În spatele lui se așează Vincent (Tom Cruise), un străin venit în oraș pentru o noapte, cu părul grizonat și cu o poftă nebună de ucis. El îi spune lui Max că este un om de afaceri venit în L.A. pentru a încheia o afacere ce solicită semnăturile a cinci parteneri aflați în diferite locuri din oraș. Îi oferă lui Max 600 de dolari pentru a-și opri ceasul de la taxi și pentru a-l plimba pentru restul nopții. Dar lucrurile iau o întorsătură mortală atunci când, după ce Vincent a coborât la prima destinație, un trup ciuruit de gloanțe cade pe taxiul parcat al lui Max. Se dovedește că Vicent este de fapt un ucigaș angajat de șeful unui cartel latino-american pentru a-i elimina pe martorii cheie dintr-un proces ce i-ar putea distruge afacerea cu droguri. Luându-l ostatic pe Max, Vincent îl forțează să îi fie șofer spre următoarele runde de crime. Dar odată cu desfășurarea filmului, devine mai neclar cine din cei doi stă cu adevărat pe scaunul șoferului.

Cinematografic, Mann marchează un vârf al carierei lui prin acest film ce folosește efecte digitale video din plin. Deși "Colateral" are o paletă mai puțin colorată decât realizările anterioare, "Heat" sau "Manhunter", călătoria de câteva ore oferită de Mann în Los Angeles este totuși o adevărată rapsodie nocturnă cu umbre seducătoare și străzi cu lumini calde. Filmul reușește să fie compact și coerent, poate mai puțin ultimele 20 minute care țin mai mult de filmele de acțiune. Având loc pe fundalul unei singure nopți, "Colateral" este un film mai intim și mai cu substanță decât de exemplu "Heat". Majoritatea filmului, care durează două ore, conține dialoguri între Max și Vincent, în timp ce călătoresc cu taxiul prin L.A. Ca și în filmele anterioare regizate de Mann, violența joacă un rol important în "Colateral". Exceptând unele împușcături și o execuție, crimele sunt tratate fără prea multe detalii vizuale.

Cruise hipnotizează cu părul său grizonat, în postura de ucigaș profesionist, o combinație de mortal și singuratic. Cunoscut mai mult pentru rolurile comice, Foxx se dovedește capabil să contrabalanseze implacabilitatea lui Cruise. Distribuția îl mai include pe Mark Ruffalo, polițistul sub acoperire ce îl urmărește pe Vicent, și pe Jada Pinkett Smith, ca procuroare. Sub ambalajul poveștii despre crime, "Colateral" este de fapt o dezbatere filosofică între Max și Vincent ce aduce un accent existențial acțiunii filmului. Vincent este un nihilist care vede lumea și fiecare parte din ea ca pe "un accident cosmic", produs de soarta aleatoare. Fără piedica de siguranță a sensului și a moralei, trasul cu pistolul este mai ușor. Dacă nimicul înseamnă totul, a lua viața cuiva are tot atât de mici consecințe ca și condusul unui taxi. După cum spunea Dostoyevsky, fără Dumnezeu - fără un sistem moral care să definească binele și răul - "totul este permis".

Datorită violenței intensive și limbajului dur, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.