Regia:John Sanford, Will Finn
Roluri principale:Cuba Gooding Jr., Judi Dench
Gen:Aventuri, Animație, Muzical
Durata:76
Producător:Walt Disney Pictures
Premiera în România:24.09.2004

Un trio de văcuțe trebuie să se coalizeze pentru a-și salva iubita lor fermă de la a fi scoasă la licitație, în filmul de animație "O fermă trăsnită" (Home on the Range - Disney), regizat de Will Finn și John Sanford.

Povestea se concentrează asupra lui Maggie (voce Roseanne Barr), o vacă vedetă care ajunge la ferma pe drept numită "Poteca Paradisului", a cărei proprietară este buna doamnă Pearl. Felul de a fi al noii venite îi displace șefei neoficiale a fermei, văcuța britanică Mrs. Caloway (voce Judi Dench). Însă în timp ce venirea lui Maggie zburlește - la propriu - câteva pene, și îl irită pe certărețul țap Jeb (voce Joe Flaherty), agitația este umbrită de o vizită a șerifului Brown (voce Richard Riehle), care o informează cu regret pe Pearl că "Poteca Paradisului" va fi scoasă la licitație în trei zile dacă aceasta nu va plăti 750 de dolari.

Pentru că nu are cum să plătească, Pearl se resemnează să își vândă ferma. Dar Maggie este o văcuță care nu renunță cu una cu două. Ea le propune prietenilor ei de la fermă să încerce să adune ei banii. Însoțită de neîncrezătoarea Mrs. Caloway și de excentrica vacă numită Grace (voce Jennifer Tilly), Maggie pornește să îl prindă pe Alameda Slim (voce Randy Quaid), un cunoscut hoț de vite pe al cărui cap s-a pus o recompensă de 750 de dolari.

Se află mai apoi că Slim, dându-se drept un bogat proprietar de pământuri, folosește banii pe care îi câștigă de pe urma cirezilor furate pentru a cumpăra toate fermele care urmează să fie închise. Pentru că el a pus acum ochii pe "Poteca Paradisului", bovinele certărețe trebuie să își lase la o parte nemulțumirile personale și să acționeze împreună pentru a împiedica preluarea fermei. Le ajută să meargă în direcția bună iepurele Lucky Jack - Norocosul Jack (voce Charles Haid) și eroicul cal Buck (voce Cuba Gooding Jr.).

Decorurile animației se inspiră din imaginile clasice de western, cu culori vibrante; coloana sonoră conține câteva cântece bune de fredonat sau fluierat. Presărat cu destul umor pentru ca nici cowboy-i mai în vârstă să nu doarmă în șa, filmul, deși îi lipsește farmecul și caracterul mitic al animației "The Lion King" (Regele leu), comunică un mesaj pozitiv despre lucrul în echipă și despre camaraderie. Dacă privim strict din punctul de vedere al unei delectări, cu greu se poate spune ceva negativ despre această "Fermă trăsnită".

Datorită umorului puțin grosolan uneori și aluziilor răutăcioase, precum și unei anumite doze de violență, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.