Open Range

Regia:Kevin Costner
Roluri principale:Kevin Costner, Robert Duvall
Durata:145
Producător:Walt Disney Pictures
Premiera în România:01.10.2004

Patru cowboy puternici și tăcuți se luptă cu cei răi într-o poveste a perioadei de apus a vestului sălbatic prezentată în filmul "Lupta în câmp deschis". Kevin Costner, care este regizorul acestui film, reușește în ciuda unor momente de adevărată melodramă și a complotului mânat de dorința de răzbunare, să croiască un film ce evocă stilul binecunoscut al acestui gen de film specific american: western-ul.

Costner se întoarce pe ecran ca Charley Waite, un bărbat bântuit încă de trecutul său de soldat în războiul civil, ce acum și-a câștigat o pace relativă mânând vitele într-o fermă fără garduri, alături de Boss Spearman (Robert Duvall), un bătrân cowboy cu un simț justițiar înnăscut, și de Mose Harrison (Abraham Benrubi) și "Button" (Diego Luna). Dar timpurile se schimbă. Ferma fără garduri devine limitată de gardurile altor fermieri, precum bogatul Denton Baxter (Michael Gambon), care îi consideră paraziți pe Waite și Spearman, paraziți cu care trebuie să te comporți ca atare.

Atunci când unul din oamenii lui Baxter l-a ucis pe unul dintre oamenii de bază ai lui Waite și l-a rănit grav pe altul, Waite și Spearman vor pedeapsă pentru vinovați, iar aceasta, după legea vestului, se face cu focuri de armă. Conflictul se va complica odată cu implicarea șerifului corupt al orașului (James Russo). În asaltul de filme de la Hollywood este îmbucurător să vedem un film în care există narațiune și o dezvoltare a caracterelor, deși toate acestea se puteau face și într-un timp mai scurt. Filmul evocă grandoarea clasicelor filme despre vestul sălbatic, cu elementele esențiale: libertatea, onoarea și prietenia. Costner îi este fidel lui John Ford, a cărui amprentă se recunoaște în întreg filmul.

Costner este în acest film o mixtură între integrul Gary Cooper și curajosul John Wayne. Duvall ocupă un loc necesar în film, completându-l pe Costner. Singura prezență caldă în film este Sue Barlow (Annette Bening), sora doctorului orașului, fată bătrână. Prezența ei este însă prea strălucitoare pentru acest film: inclusiv la propriu - când toți sunt plini de praf, ea este întotdeauna proaspătă. Un alt aspect negativ vine din partea muzicii filmului, neinspirată mai ales în momentele dramatice. Apoi unele scene de dialog răsuflat și altele cu filmări cu încetinitorul riscă să provoace râsul audienței. Cel mai reprobabil este însă firul roșu al răzbunării din acest film, bazat pe principiul ochi pentru ochi, greu de conciliat cu dreptatea creștină.

Datorită numeroaselor scene cu focuri de armă, unor scene violente și unor replici vulgare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.