Regia:Antoine Fuqua
Roluri principale:Keira Knightley, Clive Owen, Ioan Gruffudd
Gen:Aventuri, Dramă
Durata:130
Producător:Jerry Bruckheimer Films, Touchstone Pictures
Premiera în România:17.09.2004

În noua poveste cinematografică a Regelui Arthur (Touchstone), regizorul Antoine Fuqua a despuiat legenda arthuriană de mantia sa mitică și de obiceiurile de la curte, reimaginându-și-l pe viitorul rege (Clive Owen) ca un comandant jumătate roman - jumătate britanic al unei cavalerii de elită în timpul ultimelor zile ale Imperiului Roman. Succinta narațiune de deschidere explică faptul că cercul apropiaților lui Arthur este alcătuit din recruți luați în serviciul militar din națiuni îndepărtate cucerite. Să nu vă așteptați însă să vedeți aici armuri lustruite; cavalerii curajoși dar grosolani ai lui Fuqua sunt departe de curtenii cultivați ai romanelor medievale de aventuri.

Acțiunea filmului se petrece în anul 452 A.D., când romanii se pregătesc să părăsească Britania, după patru secole. Sătul de război, Arthur și oamenii săi sunt nerăbdători să se întoarcă fiecare în țările lor natale. Însă înainte de a fi lăsați la vatră, un legat papal le dă o ultimă misiune: trebuie să salveze o familie romană de aristocrați dintr-un teritoriu ostil care se confruntă cu invazia sălbatică a saxonilor, conduși de Cerdic (Stellan Skarsgard).

Nobilul Arthur își îndeplinește misiunea, nu înainte de a fi martorul unor nedreptăți comise în numele Bisericii și al statului, fapt care îl determină să se alăture comunităților indigene pentru a le ajuta împotriva atacurilor saxone. Pentru a face acest lucru el trebuie să încheie o alianță cu Guinevere (Keira Knightley), reimaginată aici ca o energică luptătoare, și cu druidul Merlin (Stephen Dillane). Owen umple armura lui Arthur cu multă virilitate și virtute, și dă personajului principal trăsături emoționale care nu se întâlnesc în general la eroii de acțiune. În jurul Mesei Rotunde se află Lancelot (Ioan Gruffudd), Galahad (Hugh Dancy), Tristan (Mads Mikkelsen) și corpolentul Bors (Ray Winstone). Filmul nu prezintă însă decât o ușoară aluzie la tragicul triunghi amoros prezent în literatura apuseană.

Pline de discursuri despre libertate, scenele de luptă gen "Gladiatorul" - incluzând o scenă pe un lac înghețat - sunt impresionante, dar sunt mult prea intense pentru copii, făcând ca filmul să nu fie potrivit pentru cei sub 13 ani. Mai deranjantă este păgânizarea a ceea ce a fost prin tradiție un mit esențialmente creștin. Arthur a fost considerat întotdeauna idealul de rege creștin; frații săi de arme aspirau să fie modele de virtute creștină. În versiunea lui Fuqua, cavalerii sunt necreștini, iar Arthur se aliniază din punct de vedere teologic cu Pelagius, un călugăr din secolul al cincilea ale cărui scrieri au fost condamnate ca eretice. De-a lungul filmului, figurile autorității bisericești sunt prezentate ca fiind conspirative și nemiloase, în timp ce păgânii egalitariști sunt prezentați într-o lumină mult mai favorabilă.

Datorită violenței intense de pe câmpul de luptă, sugerării unui act sexual, prezentării negative a reprezentanților Bisericii și umorului necizelat, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.