Regia:Kelly Asbury, Andrew Adamson, Conrad Vernon
Roluri principale:Cameron Diaz, Eddie Murphy, Mike Myers
Gen:Aventuri, Animație, Comedie
Durata:105
Producător:DreamWorks, Pacific Data Images
Premiera în România:20.08.2004

Căpcăunul îndrăgit de toți se întoarce în "Shrek 2" (Dreamworks); păstrând același amestec de referințe la cultura pop și dialoguri cu dublu sens, ca în original, regizorii Andrew Adamson, Kelly Asbury și Conrad Vernon au realizat o încântătoare poveste întoarsă pe dos.

Noul film începe cu luna de miere în care este plecat Shrek (voce Mike Myers) împreună cu mireasa sa căpcăună, Fiona (voce Cameron Diaz), prințesa nu chiar atât de frumoasă a cărei mână - și inimă - a cucerit-o în prima parte. Întorcându-se în cuibușorul lor iubit din mlaștină, tinerii însurăței primesc invitația de a-i vizita pe părinții Fionei (voci John Cleese și Julie Andrews), regele și regina Ținutului Foarte Foarte Îndepărtat.

Deși Shrek este de părere că nu ar trebui să meargă, în final cei doi se pornesc la drum, împreună cu vorbărețul și băgărețul lor prieten, măgarul Donkey (voce Eddie Murphy). Așa după cum s-a temut Shrek, bucuria întoarcerii acasă se spulberă atunci când perechea regală își vede fiica transformată în căpcăună, și pe noul ginere-căpcăun. Se dovedește că s-a produs o greșeală: în prima parte a filmului, Fiona ar fi trebuit să fie salvată din turn de către Făt Frumos (voce Rupert Everett), un prostănac narcisist al cărui sărut i-ar fi redat fetei frumusețea, rupând blestemul care o făcea să fie căpcăună peste noapte. Shrek i-a luat-o însă înainte - ceea ce a fost spre bine, deoarece el o iubește așa cum e ea.

Totuși, din dorința de a scrie propriul lui final de poveste, regele - și el subiectul unui cunoscut blestem din povești -, în cârdășie cu Zâna Nașă (voce Jennifer Saunders), care nu este o zână bună, cum ne-am aștepta, pune la cale un complot pentru a distruge șansele lui Shrek și ale Fionei de a trăi fericiți până la adânci bătrânețe. În cadrul acestui plan îl angajează la un moment dat pe Motanul Încălțat (voce Antonio Banderas - care îi împrumută felinei aerul lui Zorro), expert în a le veni de hac căpcăunilor, să îl omoare pe Shrek.

"Shrek 2" se bucură la rândul său de o animație și o grafică excelentă. Pe lângă extraordinara paletă de culori vii, noile progrese în tehnologia animației le-au permis realizatorilor filmului să creeze o uluitoare galerie de expresii faciale complexe, care fac ca personajele să arate mai umane - acolo unde este cazul. Cu binevenitul său amestec de aventură, romantism și satiră, "Shrek 2" păstrează umorul ironic și farmecul originalului - o realizare rară pentru o continuare.

Filmul răstoarnă din nou obișnuitele convenții din poveștile cu care suntem familiarizați: zânele se ocupă să aducă finaluri fericite, nu să încerce să le saboteze. Iar Regatul Foarte Foarte Îndepărtat este un ținut zgomotos, în stilul Beverly Hills, unde locuiesc cele mai bogate vedete din povești. Inspirându-se din consumismul contemporan, aleea pricipală a regatului este presărată cu sofisticate magazine medievale precum Versarchery, Armani Armory, Saxon Fifth Avenue, Old Knavery și Pewtery Barn.

Deși mesajul auto-acceptării este oarecum reciclat din prima parte a filmului, este unul bine întărit și care merită să fie repetat, în special în societatea noastră superficială care pune un preț atât de mare pe înfățișarea de suprafață și exclude valoarea interioară. Filmul îi va vrăji atât pe spectatorii tineri, cât și pe cei adulți.

Datorită umorului ușor necizelat și insinuant, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică este sugerat acordul părinților.