Bruce Almighty

Regia:Tom Shadyac
Roluri principale:Jim Carrey
Durata:94
Producător:Universal Pictures
Premiera în România:22.08.2003

Un frustrat corespondent de televiziune primește puteri divine în comedia "Dumnezeu pentru o zi" (Universal). Jonglând cu teologia sub masca râsului, regizorul Tom Shadyac abordează o modernă parabolă despre credință, despre voința liberă și despre locul omului în ierarhia cosmică.

Bruce Nolan (Jim Carrey) este un reporter la un post de televiziune din Buffalo, N.Y. El primește toate știrile slabe care în general umplu ultimele minute ale unui buletin de știri. Dar ambiția lui este să fie cel mai bun la știri, să ocupe poziția cheie. În timp ce prietena lui, Grace (Jennifer Aniston) se roagă lui Dumnezeu ca Bruce să își vadă ambiția transformată în realitate, conducerea postului de televiziune îl numește în funcția cheie pe Evan Baxter (Steve Carell), rivalul numărul unu al lui Bruce. Acesta explodează în timpul unei transmisiuni în direct, își pierde slujba și dă vina pe Dumnezeu pentru ghinionul său. "Dumnezeu este un copil nervos ce stă pe un mușuroi cu o lupă în mână, iar eu sunt furnica", afirmă el nervos, mergând până la a-l acuza pe Atotputernicul că este un pierde-vară.

Norocul său ia o întorsătură neașteptată atunci când el este condus la un depozit abandonat, unde întâlnește cu un portar (Morgan Freeman) înveșmântat într-un frumos costum alb, ce îi dezvăluie faptul că este nimeni altul decât Dumnezeu. El răspunde la acuzațiile reporterului investindu-l pe Nolan cu omnipotența sa, provocându-l să preia funcția și să facă o treabă mai bună. Există o singură condiție: "trebuie să înveți regulile". Bruce descoperă că a fi Dumnezeu nu este așa de ușor precum credea, și că însuși Dumnezeu respectă anumite reguli auto-impuse.

Dacă aș preda religie acum, i-aș lua pe elevi să vadă "Dumnezeu pentru o zi". Este un excelent punct de pornire despre natura lui Dumnezeu și despre credință. Ca și în "Omul care l-a dat în judecată pe Dumnezeu", filmul ia probleme teologice foarte serioase și face munca grea de a vorbi despre ele în locuri publice, pentru o audiență din care tot mai multe persoane nu frecventează biserica. Evident, filmul nu are finețea pe care mulți dintre noi am dori-o într-o dezbatere teologică publică, dar totuși, scenariștii Mark O'Keefe, Steve Koren și Steve Oedekerk fac o favoare religiei prin acest film. Un exemplu negativ este, de exemplu, faptul că Dumnezeu nu pare deloc interesat de statutul marital neclar al lui Bruce.

În acest film există tot felul de alegorii religioase: datorită concentrării excesive pe sine, Bruce are o relație complicată cu Grace (nume nu întâmplător, Grace=har); cei care spun adevărul în film sunt săracii; Bruce comite păcatul originar din Geneză de a dori să fie Dumnezeu; munca din greu, chiar și munca spirituală, este prezentată ca fiind cheia fericirii; Bruce împarte "marea roșie" sub forma supei lui de roșii; Grace se roagă ca ea și Bruce să se iubească și să trăiască fericit, și nu ca Dumnezeu să le rezolve în mod magic problemele; natura, dreptatea, răul și libertatea sunt legate între ele.

Bruce Atotputernicul nu poate rezolva numeroase din problemele complexe pe care și le propune, astfel că filmul eșuează într-un fel într-un final banal, dar pe drum ridică unele probleme importante care dau de gândit. Este Dumnezeu răzbunător? Cum și de ce intervine Dumnezeu în lume? Ce înseamnă să te încredințezi voinței divine? După ce reguli acționează Dumnezeu? Rugăciunea îl schimbă pe Dumnezeu și/sau pe noi? În plus, dialogul dintre Bruce și Dumnezeu oferă replici profunde. "Nu te poți pune cu voința liberă." "Ce este cel mai important pentru tine? Grace (=harul)." "Dacă vrei să vezi un miracol, fi un miracol." "Aceasta e problema: oamenii se uită în sus, când ar trebui de fapt să se uite în sine."

Datorită folosirii uneori a unor expresii grosolane, unor blasfemii și unor aluzii sexuale, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică este obligatoriu acordul părinților și interzis sub 13 ani.