Regia:Steven Spielberg
Roluri principale:Catherine Zeta-Jones, Tom Hanks
Gen:Dramă, Comedie romantică
Durata:128
Producător:DreamWorks SKG, Amblin Entertainment
Premiera în România:10.09.2004

În "Naufragiatul" ("Cast Away"), Tom Hanks era blocat pe o insulă în mijlocul oceanului. În comedia romantică "Terminalul", regizată de Steven Spielberg, actorul este din nou blocat, într-un mediu care nu este neapărat mai ospitalier: spațiul aglomerat al aeroportului. Bazat în parte pe chinurile suferite de un iranian expatriat în aeroportul parizian Charles de Gaulle - istorie ce a inspirat filmul francez din 1993 "Pierdut în tranzit" -, filmul, prin lipsa de extraordinar în scenariu și în jocul actorilor, nu se anunță a avea un prea mare succes în box office

Hanks îi dă viață lui Viktor Navorski, care vine în SUA dintr-o țară fictivă din Estul Europei, pe numele ei Krakozhia. Sosind pe aeroportul John F. Kennedy din New York, și abia vorbind engleza, Navorski află că, în timp ce zbura spre America, guvernul țării lui a fost dat jos de armată, și drept urmare pașaportul nu mai îi este valabil. În primele minute ale filmului, Spielberg îl fixează locului pe Navorski, care nu mai poate nici să se întoarcă acasă, și nici să pună piciorul pe pământ american. El este considerat un "cetățean de nicăieri", iar directorul aeroportului, Frank Dixon (Stanley Tucci), îi interzice pe termen nelimitat să părăsească spațiul internațional al aeroportului.

După ce în câteva minute ajungem să îl vedem pe Navorski practic prizonier în aeroport, filmul scade din viteză. "Krakozhianul" nu protestează, conștientizând că este prea mic să se pună cu statul, cu sistemul. El alege să aștepte, iar așteptarea o transformă în studiul a tot ce se petrece în jurul lui. Problema este că această așteptare devine în unele momente plictisitoare pentru spectatori. Pentru Navorski este un prilej de a învăța engleza (una dintre exagerările acestui film), de a-și căuta și a-și face prieteni; ba chiar își găsește și o iubită. Astfel el ajunge să îi cunoască pe Chi McBride (Joe Mulroy), un hamal durduliu; pe Diego Luna (Enrique Cruz), care lucrează la un restaurant; pe Kumar Pallana (Gupta), conducător de cart; și pe Zoe Saldana (Dolores Torres), ofițer la imigrări. Cea mai importantă cunoștință pe care și-o face Navorski este însă Amelia (Catherine Zeta-Jones), o singuratică stewardesă implicată într-o legătură nereușită cu un bărbat căsătorit. Ea este atrasă de Navorski, care devine o figură tot mai populară în aeroport, spre disperarea lui Dixon.

Tom Hanks nu se potrivește prea bine rolului, cu tot talentul și celebritatea lui. Mai inspirată este interpretarea oferită de Catherine Zeta-Jones. Filmul dorește să se folosească de metafora terminalului de aeroport ca un microcosmos al experienței americane, dar rezultatul este unul cosmetizat, departe de experiența a mii de imigranți sosiți în SUA. Dar este de înțeles dacă îl ascultăm pe regizorul Spielberg care se explica: "După 'Prinde-mă dacă poți!' am vrut să fac un alt film care să te facă să râzi, să plângi și să gândești pozitiv despre lumea de azi. Am vrut sa fac ceva care să ne facă să zâmbim. Trăim niște timpuri în care avem nevoie să zâmbim mai mult și Hollywood-ul trebuie să facă aceasta în perioade dificile." Filmul aduce într-adevăr o notă de speranță în bunătatea și decența umană, o gură de optimism de care societatea noastră are nevoie.

Datorită unor expresii din film și a unor referiri la droguri, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.