Roluri principale:Timothy Bottoms, Alex Frost, Eric Deulen
Gen:Dramă, Thriller
Durata:81
Rating:R
Producător:Fearmakers Studios
Premiera în România:25.06.2004

Gus Van Sant citează titlul unui film britanic de la sfârșitul anilor '80, al lui Alan Clarke, "Elefant", ca inspirație pentru titlul său: provocarea de a remarca probleme sociale care sunt tot atât de mari ca un elefant în sufragerie. El face de asemenea aluzie la un proverb budist despre identificarea membrelor unui elefant și presupunerea că s-a înțeles astfel, întregul.

Această observație se adresează multor critici care s-au plâns că filmul explică puțin sau deloc caracterul și motivațiile elevilor care trag focuri de arme în curtea școlii. Dacă Michael Moore, în filmul său "Bowling for Columbine", avea prea multe răspunsuri, Van Sant pare să aibă prea puține, și oferă mai degrabă teme de meditație.

Filmul a fost făcut pentru o audiență americană, și regizorul ne introduce într-o zi obișnuită dintr-un liceu din Portland, Oregon, urmărindu-i literalmente pe mai mulți elevi în acțiune, chiar și numai în trecere, așa cum am face-o dacă am avea ocazia de a vizita pentru prima oară școala. Pe unii elevi îi remarcăm, pe alții nu. Îl vedem pe director, o sală de clasă, o discuție în grup despre orientarea sexuală, terenurile de sport, cantina. Putem identifica câțiva elevi și să aflăm câte ceva despre ei.

Și apoi vine masacrul. Dorim răspunsuri, bineînțeles. Dorim să înțelegem motivațiile, bineînțeles. Ne vine greu să credem că ucigașii pot fi atât de calculați și reci, de mândri când numără trupurile omorâte. Da, ei urmăresc filme despre Hitler, simpatizează cu neo-naziștii, și întrețin relații sexuale la duș înainte de a veni la școală. Unul cântă la pian Beethoven. Nu, aceasta nu explică ceea ce fac ei. Indicațiile par destul de banale. Van Sant pare însă să vrea ca noi să remarcăm banalitățile și ne lasă cu întrebările la care trebuie să căutăm răspunsul după film. Problemele tineretului american, cu înstrăinarea sa, cu cultura armelor de foc și cu violența trebuie să fie înțelese și rezolvate după film.

Clasificat cu R de către Asociația Americană pentru Filme, pentru conținut puternic violent, limbaj violent, câteva scene cu conotații sexuale și folosire de droguri - în toate fiind implicați adolescenți.