Regia:Eric Bress, J. Mackye Gruber
Roluri principale:Ashton Kutcher, Amy Smart
Gen:SF, Thriller
Durata:113
Producător:Blackout Entertainment
Premiera în România:16.07.2004

"Zbor de fluture" are titlul în original "The Butterfly Effect", titlul pe care ni-l explică, și cu aceasta și ceva din acțiunea filmului, Amy Smart, cea care o interpretează pe Kayleigh, prietena personajului principal, Evan Treborn (Ashton Kutcher): "Efectul fluturelui este acea teorie conform căreia atunci când un fluture zboară la New York, bătaia aripilor sale va fi resimțită în Japonia ca un uragan. În film, această teorie este demonstrată de faptul că Evan se întoarce în trecut și schimbă un detaliu neînsemnat, dar care va afecta întregul prezent. De fiecare dată când călătorește în timp, schimbă încă puțin din copilăria sa nefericită, dar schimbările nu sunt mereu pozitive."

Acum că am înțeles ce este cu fluturele, să o luăm sistematic. Evan este un tânăr care suferă din tinerețe de misterioase crize de amnezie, explicabile în parte de amintirile represate din copilăria traumatică pe care a avut-o, copilărie marcată în principal de trei prieteni: Lenny (Elden Henson), Kayleigh (Amy Smart) și sadicul lui frate Tommy (William Lee Scott). După un început amețitor, filmul dă înapoi cu 13 ani, prezentându-ni-l pe tânărul Evan (Logan Lerman) și pe mama sa (Melora Walters). Aceasta are probleme cu Evan, în urma plângerilor învățătoarei lui hotărându-se să îl ducă la un medic, pentru a-i scana creierul. Psihologul care îl consultă pe Evan îl încurajează să își țină un jurnal în care să își noteze zilnic activitatea, ca o metodă de luptă împotriva pierderilor de memorie devenite tot mai frecvente.

Și cum să nu își piardă memoria cu evenimentele trăite în copilărie? Filmul ne duce cu alți șase ani înainte, când Evan (acum jucat de John Patrick Amedori) și echipa lui nebună, pun dinamită într-o cutie poștală, crezând că pun artificii; dinamita explodează și ucide o femeie ce se întorcea acasă cu bebelușul ei. Filmul ne aduce mai apoi în prezentul filmului, în care Evan este un inteligent și bărbos student la psihologie, care își scrie doctoratul despre memorie. Într-o noapte, citind din jurnalul său, Evan descoperă că cuvintele scrise de el în jurnal declanșează niște forțe psihice care îi permit să călătorească în timp, la perioada descrisă în fragmentul citit.

Din acest punct, filmul urmează mai multe realități paralele: Evan dorește să transforme în bine viețile prietenilor lui, și își folosește pentru aceasta abilitățile tocmai descoperite pentru a rescrie istoria. Evan neglijează "efectul fluturelui", și nici nu pare să fi urmărit binecunoscuta serie "Back to the Future", așa că se comportă inconștient, uitând că schimbările din trecut pot să aibă efecte nebănuite în prezentul alterat. Cu toate intențiile lui bune, viețile din prezent nu iau turnura dorită. Prietena și iubita lui, Kayleigh, ajunge la un moment dat călugăriță, iar pe un alt fir al realității dependentă de droguri.

Filmul vorbește despre efectele dramatice pe care le pot avea abuzurile suferite în copilărie asupra formării psihologice și emoționale a unui copil. Regizorii Eric Bress și J. Mackye Gruber ar fi vrut să vorbească și despre aroganța prometiană a jocului de-a Dumnezeu, dar filmul eșuează la acest capitol. E clar că filmul vorbește despre teoria haosului, dar aceasta nu trebuia reflectată neapărat printr-un narațiune haotică. În plus spectatorul este pus să îndure prea multe: stereotipuri ieftine despre creștinism, nuditate gratuită, multă violență și altele.

Datorită scenelor sexuale, celor cu nuditate, abordării temei pornografiei cu copii, aluziilor la homosexualitate, violenței unor imagini, folosirii drogurilor, precum și a unui limbaj vulgar (și alte obiecții), Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu O - adică ofensator moral. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.