Regia:Nick Hamm
Roluri principale:Robert De Niro, Rebecca Romijn-Stamos, Greg Kinnear
Gen:Dramă, Horror, Thriller
Durata:102
Producător:Lions Gate Films Inc.
Premiera în România:25.06.2004

Când o tragedie răpește viața fiului lor de 8 ani, pentru a-l aduce înapoi un cuplu încheie un pact faustian, cu consecințe neprevăzute, în thriller-ul "Godsend". Alimentat de dezbaterea în jurul progreselor în tehnologiile reproductive, filmul atinge probleme de importanță vitală privind bioetica și implicațiile morale ale creeri artificiale de ființe umane.

Greg Kinnear și Rebecca Romijn-Stamos joacă rolurile lui Paul și Jessie Duncan, un cuplu căsătorit a cărui viață de familie este zguduită atunci când fiul lor de 8 ani, Adam (Cameron Bright), este ucis într-un accident rutier. Robert De Niro interpretează rolul lui Richard Wells, un genetician strălucit dar enigmatic, care îi abordează pe soții Duncan cu incredibila ofertă de a-l clona pe Adam și de a le reda viața fericită.

Paul, profesor de biologie la liceu, se opune absurdei propuneri, exprimând îngrijorări etice și legale. Totuși, Jessie, fotograf de meserie, este dispusă să folosească orice mijloace pentru a-l primi înapoi pe fiul ei - chiar dacă noul copil nu ar fi altceva decât o "copie" identică. După multe frământări sufletești, Paul consimte și el. Cuplul se mută în micul orășel în care este situată Clinica de Fertilitate Godsend a lui Wells. Pentru a se asigura că procedura ilegală va fi absolut secretă, Wells le cere să rupă toate legăturile cu viața lor anterioară. Jessie este fertilizată cu celule conținând ADN-ul băiatului lor, și în curând îl naște pe "Adam" - pentru a doua oară.

Viața lui Adam se desfășoară destul de previzibil, dar când ajunge la aniversarea a 8 ani - vârsta la care a murit "originalul" - lucrurile iau o întorsătură negativă. Începe să aibă coșmaruri intense, pe care Wells - care a rămas aproape de familie ca un "unchi" - le cataloghează drept obișnuite tulburări de somn din copilărie. Pe măsură însă ce viziunile devin tot mai intense, personalitatea plăcută a lui Adam se întunecă, dezvăluind trăsături sinistre. Soții Duncan decid să caute ajutor medical dinafară - o mișcare puternic descurajată de Wells. Referințele lui Adam la "alt băiat" trezesc teama că el își "amintește" oarecum lucruri din viața primului Adam; se fac acum o serie de dezvăluiri înfiorătoare despre trecutul întunecat al lui Wells.

Kinnear și Romijn-Stamos interpretează convingător drama unor părinți care și-au pierdut copilul, ceea ce poate face ca spectatorii să manifeste înțelegere față de decizia lor determinată de durere. Totuși, creștinii trebuie să fie atenți să nu interpreteze această compasiune emoțională ca o justificare a acceptării acțiunilor lor. Filmul prezintă problema centrală într-un mod în care dacă condamni decizia celor doi soți de a alege procedura de clonare, riști să fii clasat drept lipsit de inimă.

Regizat de Nick Hamm, filmul se bazează mult pe subtilități și insinuări pentru a crea atmosfera de suspans psihologic, și este plin de referințe alegorice și imagini care subliniază temele explorate. Într-una dintre discuții, Jessie îi spune soțului ei: "Uneori etica trebuie să se retragă în spate" - exact ceea ce se și întâmplă. Deși inițial Paul se referă la procesul clonării ca fiind doar "potențial imoral", mesajul general al filmului pare să fie de partea condamnării încercării de a lua rolul lui Dumnezeu, sau cel puțin a precauțiunii față de aceasta.

Din păcate, de la un moment dat, atmosfera de poveste cu fantome distrage atenția de la dilema morală centrală. Finalul nesatisfăcător lasă multe întrebări nesoluționate. Confruntarea finală dintre Paul și Wells aduce în față distincția importantă între "putem face" și "este bine să facem". Wells urlă: "Dacă nu trebuie să fac acest lucru, cum de pot să îl fac?" Biserica ne învață că știința medicală nu are dreptul moral de a face ceva pur și simplu pentru că acel ceva poate acum să fie făcut - în special când acel ceva neagă semnitatea sacră a persoanei umane, și reduce ființele umane la simple obiecte care pot fi manipulate.

Datorită unei relații sexuale, problematicei teme a clonării, repetatelor remarci cu caracter profan, limbajului uneori brut și unor secvențe înfricoșătoare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, filmul fiind interzis pentru copiii sub 13 ani.