Regia:Alfonso Cuaron
Roluri principale:Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint
Gen:Aventuri
Durata:139
Producător:Warner Bros.
Premiera în România:18.06.2004

Cu noul regizor la cârma filmului "Harry Potter și Prizonierul din Azkaban" (Warner Bros.), aventura continuă. Aceasta este a treia adaptare după cărțile lui J.K. Rowling, care se bucură de un succes internațional. Chris Columbus, care a regizat "Harry Potter și Piatra filosofală" și "Harry Potter și Camera Secretelor" în 2001 și în 2002, este acum producător, în scaunul de regizor venind Alfonso Cuaron. Noul regizor aduce poveștii o mai mare sensibilitate cinematică, în timp ce scenaristul Steve Kloves este mai puțin interesat să fie fidel novelei lui Rowling. Rezultatele vizuale sunt impresionante, uneori glorioase, și câteodată înfricoșătoare. Cu alte cuvinte, imaginile sunt prea intense pentru cei mici, care nu pot să distingă între realitate și fantezie, și care dacă ar merge la acest film s-ar alege cu siguranță cu o porție sănătoasă de coșmaruri.

Filmul începe prezentându-ni-l pe Harry (Daniel Radcliffe), acum de 13 ani, clocotind la auzul insultelor aruncate de reaua soră (Pam Ferris) a unchiului Vernon. Incapabil să își controleze temperamentul sau promisiunea de a nu face vrăji în afara teritoriului școlii, Harry își transformă mătușa într-un balon monstruos care bineînțeles își ia zborul. Rușinat de ce a făcut și speriat de consecințe, Harry fuge de acasă. El este cules de un magic autobuz violet și dus într-o cursă cu efecte speciale încântătoare. În final ajunge alături de prietenii lui Hermione (Emma Watson) și Ron (Rupert Grint), la școala Hogwarts, moment care desigur nu marchează finalul fericit ci începutul problemelor.

Aflăm despre un prizonier care a evadat, Sirius Black (Gary Oldman). Se spune că acesta este responsabilul moral al morții părinților lui Harry și, mai mult, că își dorește să își adauge colecției scalpul tânărului vrăjitor. Atmosfera de la școală este mai terifiantă datorită Dementorilor, paznicii din Arkaban veniți să păzească școala de Black, spirite negre ce pot suge sufletele victimelor lor, și care îi dau mare bătaie de cap lui Harry. De partea cea bună îl regăsim pe giganticul Hagrid (Robbie Coltrane), care a fost promovat ca profesor cu specialitatea Îngrijirea Creaturilor Magice. Noul profesor de Apărare împotriva Magiei Negre, Lupin (David Thewlis) îl învață pe Harry cum să facă față Demetorilor, dar el ascunde în același timp un secret teribil.

Regizorul Cuaron deschide perspectivele în cel de-al treilea film al lui Harry Potter, în sensul adăugării a mai multor scene în spațiu deschis: ele însă ne fac să ne îndoim că Mama Natură are într-adevăr instincte materne, provocând mai mult groaza, în special în scena în care câțiva copaci îi "îmbrățișează" pe Harry și pe Hermione - o scenă în care efectele speciale îngrozesc prin calitatea deosebită a realizării lor. Scenele de clasă sunt mai puține, dar oferă momente de relaxare și umor prin jocul Emmei Thompson, profesoara prezicătoare. Per ansamblu, filmul este captivant vizual și oferă o cantitate cam egală de distracție și tensiune. Cei trei tineri actori dau dovada evoluției lor calitative. Sunt de notat și interpretările lui Maggie Smith și Michael Gambon (care l-a înlocuit pe Richard Harris în rolul profesorului Dumbledore), chiar dacă sunt în roluri mici, precum și a lui Alan Rickman ce îi dă viață cu mult realism sinistrului Snape.

Ar fi unele lucruri de comentat legat de Harry Potter. Chiar dacă scena inițială de răzbunare pe mătușa sa (care în final va fi salvată) o putem pune pe seama fanteziei, dorința lui Harry de a-l distruge pe Black ne este arătată ca fiind cât se poate de reală, un aspect la fel de problematic ca și faptul că Hermione este aplaudată și felicitată atunci când o lovește colega sa, Malfoy. Totuși, în mod fericit, Harry devine tot mai matur pe parcursul narațiunii, și rămâne fidel prietenilor lui și lecțiilor învățate pe propria piele. Totul se încheie cu bine și, ca în celelalte două filme, spectatorii rămân clar cu ideea că totul este o fantezie, nefiind în nici un caz un manual de învățat magia neagră sau altceva împotriva învățăturii Bisericii Catolice. "Prizonierul din Azkaban" are toate șansele să țină captivă audiența din lumea întreagă.

Datorită unor scene înfricoșătoare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.