Regia:David Koepp
Roluri principale:Johnny Depp, John Turturro
Gen:Dramă, Horror, Thriller
Durata:106
Producător:Columbia Pictures
Premiera în România:16.04.2004

În mod ciudat, lucrările scurte ale lui Stephen King au avut mai mare succes la ecranizare decât romanele lui. Puține dintre cărțile lui groase au impresionat pe marele ecran: două excepții ar fi "The Shining" (1980) și "Misery" (1990), dar reușita lor se poate spune că se datorează în primul caz lui Stanley Kubrick (care l-a regizat) și în al doilea caz lui Kathy Bates (care a jucat în el), mai mult decât textului ce a stat la baza scenariului. În cazul poveștilor scurte, filmele de succes ce au pornit de la ele sunt mai multe. Să amintim însă tot două: "The Shawshank Redemption" (1994) și "Stand by Me" (1986). La listă se adaugă și "Secret Window" (Fereastra secretă), un thriller captivant, bine gândit din punct de vedere psihologic, ce are la bază novela lui King intitulată "Fereastra secretă, grădina secretă".

Nu de mult pirat, Johnny Depp îl interpretează acum pe Mort Rainey, un autor de succes care suferă de blocajul scriitoricesc, și al cărui pat nefăcut reflectă cu fidelitate haosul din viața lui. Aproape de încheierea unui divorț dureros, Rainey se ascunde într-o cabană de pe malul unui lac. Viața lui dezordonată constă mai mult în somn pe o mizerabilă canapea, bântuit de amintirile momentului în care și-a găsit soția (Maria Bello) împreună cu iubitul ei (Timothy Hutton) într-o mic motel la margine de stradă. Una din lungile ture de somn ale lui Rainey este întreruptă de un străin intrat în casa lui. Bărbatul se prezintă ca fiind John Shooter (John Turturro), un fermier țicnit din Mississippi cu o pălărie ciudată și cu o voce tărăgănată. El îl acuză pe Rainey de plagiat pentru una din poveștile sale, cerând despăgubiri.

Rainey caută să rezolve neînțelegerea, afirmând că publicarea poveștii sale s-a făcut cu câțiva ani înainte de pretinsul manuscris al lui Shooter. Acesta însă nu cedează, devine tot mai paranoic, începe să ucidă și totul se transformă într-un joc de-a șoarecele și pisica. Din fericire regizorul a ales să nu umple ecranul cu sânge ci să nască fiori reci în spectatori. Acțiunea încordată ține în suspans audiența, și se poate recunoaște influența lui Hitchcock. Drama are la bază observații psihologice și natura căzută a omului. Toate crimele au la rădăcină păcatele mortale ale invidiei și urii. Marea parte a filmului se petrece înăuntrul sau în jurul cabanei lui Rainey. Astfel, Koepp cu "Fereastra secretă", asemeni lui Kubrick cu "The Shining", explorează tema singurătății scriitorilor în timpul procesului lor de creație. Ambii regizori s-au folosit de contexte claustrofobe ce arată cum izolarea poate duce la nebunie. Ambele filme arată cum omul închis într-un spațiu limitat pierde contactul cu realitatea.

Depp face un alt rol de mare clasă, ridicând povestea deasupra la un banal thriller cu un nebun ce omoară în stânga și în dreapta. El reușește să fie foarte realist în exprimarea depresiei și nebuniei. La fel de meritorie este interpretarea lui Turturro, care intră groaznic de bine în pielea personajului său, de țăran violent, viclean, răutăcios și invidios.

Datorită violențelor repetate, unor aluziilor sexuale și folosirii pe alocuri a unor expresii vulgare și profanatoare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică este obligatoriu acordul părinților și interzis sub 13 ani.