Regia:Stephen Sommers
Roluri principale:Hugh Jackman, Kate Beckinsale
Gen:Acțiune, Aventuri, Horror
Durata:130
Producător:Universal Pictures
Premiera în România:07.05.2004

Un legendar vânător de monștri ne vizitează Transilvania în gogonatul și mai ales morbidul film de acțiune "Van Helsing". Plin de scene de acțiune, realizat cu tehnicile moderne, filmul nu reușește însă să aibă un scenariu coerent. Regizorul, Stephen Sommers, a dat viață Mumiei (I și II): avem deci de-a face cu același stil, ce își mută doar locația din Egipt în plaiurile noastre mioritice (greu de recunoscut în acest film).

Hugh Jackman îi dă viață lui Gabriel Van Helsing, vânătorul de monștri care lucrează pentru o agenție clandestină a Vaticanului (!) al cărei scop este să scape lumea de creaturile diabolice. Nu prea sigur de vocația sa violentă, Van Helsing își explică munca sa ca fiind un fel de plată pentru crimele pe care le-a făcut în trecut, dar detaliile rămân ascunse chiar și pentru el, datorită unei amnezii inexplicabile. "Este mai bine ca unele lucruri să fie uitate", spune el la un momentan, replică ce poate fi aplicată și filmului.

După o alergătură de-a "v-ați ascunselea" pe urmele personajului creat digital Mr. Hyde (voce Robbie Coltrane), în turnul Catedralei Notre Dame din Paris, vânătorul este chemat înapoi la Roma. Aici el primește un nou ordin: să meargă în Transilvania pentru a-l lichida pe Dracula (Richard Roxburgh) înainte ca acesta să ucidă pe singurul vlăstar supraviețuitor al unei caste de vânători de vampiri, prințesa Valerious (Kate Beckinsale), cea care se luptă pentru a-și răzbuna strămoșii și pentru a pune capăt blestemului ce stă asupra familiei ei. Însoțit de un călugăraș, fratele Carl (David Wenham), Van Helsing pornește spre Transilvania, unde coalizează cu Valerious.

Dar din cauza prea multor țăruși și crucifice ce le-au luat cu ei, nu prea mai rămâne loc de scenariu în continuare. În principal avem de-a face cu o urmărire: Van Helsing după Dracula și miresele lui sugătoare de sânge (Elena Anaya, Silvia Colloca și Josie Maran), care se transformă în ceva stil liliac și terorizează satul cu atacurile lor aeriene. Pe drum Van Helsing se încaieră cu niște vârcolaci, găsește un aliat neverosimil în monstrul lui Frankenstein (interpretat de Shuler Hensley) și dejoacă planul diabolic al lui Dracula. Stephen Sommers nu se dezminte și oferă spectatorilor o serie lungă de secvențe spectaculoase vizual, pline de efecte speciale, învăluite în întuneric și într-o atmosferă gotică.

Unii ar putea fi pe bună dreptate iritați de apariția acestui birou clandestin al Vaticanului, unde lucrează și Val Helsing. Membrii biroului sunt de toate religiile - de la călugări budiști până la imami musulmani. Într-o scenă, fratele Carl cere favoruri sexuale ca recompensă pentru salvarea unei fecioare din sat. Iar filmul nu se oprește aici în desconsiderarea religiosului: la un moment dat asistăm la un bal într-o biserică deconsacrată din Praga.

Datorită scenelor continue de violență, unei scene cu aluzii sexuale și unor imagini înspăimântătoare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, filmul fiind interzis pentru copiii sub 13 ani.