The Passion of the Christ

Regia:Mel Gibson
Roluri principale:James Caviezel, Maia Morgenstern
Durata:126
Producător:Icon Entertainment International
Premiera în România:16.04.2004

"Patima lui Cristos", celebrul film al și mai celebrului - după acest film - co-scenarist, producător și regizor Mel Gibson, oferă spectatorilor o imagine dură a ultimelor 12 ore ale vieții pământești a lui Isus Cristos. Aproape sigur că deja știți multe despre film, dat fiind cantitatea imensă de cerneală cursă pe această temă în mass-media eclezială și seculară.

Ca și alte filme despre viața Mântuitorului, "Patima lui Cristos" nu face o simplă transpunere pe ecran a narațiunii unei Evanghelii, ci oferă un amestec al relatărilor despre Patimi din cele patru Evanghelii, la care se adaugă elemente din afara Sfintei Scripturi, fie din tradiții fie din imaginația realizatorilor filmului. Rezultatul este un film și în același timp o lucrare devoțională, o adevărată Cale a Crucii. Alegând însă să se concentreze pe Patima lui Cristos, Gibson face din acest film unul greu accesibil spectatorilor care nu cunosc Noul Testament, și pentru care jertfa Fiului lui Dumnezeu poate părea absurdă. Filmul se folosește de un realism nediluat în repovestirea Patimilor, care nu seamănă deloc cu versiunea delicată pe care copiii o aud la orele de cateheză. Rezultatul este o capodoperă ca realizarea cinematografică. Iar folosirea limbilor de atunci, aramaica și latina, nu afectează deloc filmul, prestația actorilor fiind mai grăitoare decât orice subtitrare.

Filmul se deschide prezentându-ne un Isus (Jim Caviezel) abătut, confruntându-se cu răul personificat de o ființă androgină (Rosalinda Celentano), în mijlocul grădinii Ghetsimani, și avansează treptat spre moartea pe cruce, urmată de un scurt moment ce sugerează Învierea, punctul pe i în acest film și în credința creștină. Flashback-urile din viața publică a lui Isus, dar și de când locuia în Nazaret, cu mama sa, Maria (Maia Morgenstern), sunt presărate de-a lungul filmului, ajutând la mai buna înțelegere a acțiunii și oferind momente de respiro în fluxul altfel violent și plin de sânge al imaginilor Patimilor.

În ceea ce privește acuzația de anti-semitism, pentru creștini este clar că poporul evreu nu poate fi acuzat colectiv pentru moartea lui Isus; Cristos și-a acceptat singur destinul, afirmând clar că "nimeni nu-l ia (sufletul) de la mine, ci Eu de la mine însumi îl pun" (Ioan 10,18). Gibson sugerează chiar că întreaga omenire este vinovată de crucificare, o afirmație teologică expusă clar încă de la primele cadre al filmului, când putem citi cuvintele profetului Isaia care explică faptul că Cristos a fost "zdrobit pentru fărădelegile noastre". Pentru a fi mai clari, amintim învățătura Conciliului Vatican II, decretul "Nostra Aetate", în care se afirmă la nr. 4 că "cu toate că autoritățile iudeilor și adepții lor L-au dus pe Cristos la moarte, totuși cele săvârșite în timpul Patimii Lui nu pot fi imputate nici tuturor evreilor care trăiau pe atunci, fără deosebire, nici evreilor de azi."

Per ansamblu, filmul îi prezintă pe evrei la fel ca pe oricare alt grup - adică și cu vicii și cu virtuți, buni și răi. Și în timp ce comunitatea evreiască este prezentată ca având reacții diverse față de soarta lui Cristos, filmul greșește în prezentarea conducerii iudaice, extrem de uniformă în opinii. Caiafa (Matia Sbragia) este prezentat ca un om prin excelență rău, a cărui influență asupra lui Pilat este exagerată. În schimb Ponțiu Pilat (Hristo Naumov Shopov) este prezentat ca un mare domn, ce oferă inclusiv de băut prizonierului său. Dar aceasta nu înseamnă că romanii ar fi prezentați ca fiind "băieții buni". Dimpotrivă. Violența cu care romanii îl bat pe Isus este inimaginabil de sadică. Și este evident oricui că, așa după cum spune Crezul nicean și scrierile istoricilor Tacit și Iosif, romanii sunt cei care l-au executat pe Cristos.

După cum a declarat Gibson, o mare parte din viziunea asupra suferinței lui Cristos vine din propriile lui meditații despre Patimi. Violența, deși explicită și extremă, nu este însă un scop final. Nu este genul de violență care să arate incitant, nici nu este glorificată și nici nu este lipsită de consecințe. Nu se poate vorbi deci de o violență gratuită. Agonia lui Isus este însoțită de suferința Mariei. Spectatorul este impresionat de înțelegerea profundă din partea Mariei a divinității lui Cristos, precum și de modul în care acceptă suferința fiului ei. Morgenstern oferă o imagine excepțională a Mariei, iar atunci când îl ține pe Cristos mort în brațele ei, scena poate fi comparată fără exagerare cu capodopera Pieta a lui Michelangelo.

Suprapunerea trupului rănit și sângerând al lui Cristos de pe cruce cu scenele de la Cina cea de Taină subliniază în mod sublim faptul că Euharistia este cu adevărat Trupul și Sângele lui Cristos. Alte imagini memorabile sunt cele ale căderii lui Isus sub greutatea crucii, suprapuse cu imagini de la intrarea sa triumfală în Ierusalim, cu căderea acelei picături de ploaie - o lacrimă din cer ce vestește moartea Sa. Filmul are însă și punctele lui slabe, precum folosirea unor elemente specifice filmelor horror (un exemplu este moartea lui Iuda, chinuit de copii ale căror fețe suferă transformări grotești).

Biserica Catolică, prin glasurile atâtor Cardinali și preoți, recomandă filmul ca o experiență spirituală de neuitat.

Datorită scenelor cu sângerări, torturi și crucificare, prezentării unei sinucideri și a unor imagini înspăimântătoare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.