Mystic River

Regia:Clint Eastwood
Roluri principale:Sean Penn, Tim Robbins, Kevin Bacon
Durata:137
Producător:Warner Bros.
Premiera în România:19.03.2004

Un eveniment din copilărie are consecințe devastatoare, aflăm atunci când o crimă reunește trei foști prieteni în filmul "Misterele Fluviului" al lui Clint Eastwood. Regizorul pare a închide acum un cerc: a început cu rolul polițistului Dirty Harry în filme ce lăudau violența pentru a regiza el, mai apoi, filme mai mature precum "Unforgiven" sau această dureroasa dramă ce vorbește despre oroare și despre consecințele violenței.

Deși filmul nu este complet satisfăcător din punct de vedere moral - nefiind unul cu caracterizări în alb și negru în care binele triumfează asupra răului -, avem totuși de a face cu o producție cinematografică ce emană repulsie față de toți cei care rănesc copii - și demonstrează efectele teribile care se pot manifesta chiar și după foarte mult timp. Începutul ne aduce într-un cartier rău-famat din Boston, unde trei băieți își scrijelesc numele în cimentul proaspăt, când o mașină oprește lângă ei și doi oameni ce se pretind a fi polițiști îi ceartă, și îi ordonă lui Dave, cel mai timid băiat, să se urce cu ei în mașină. Trei zile mai târziu, Dave scapă, rămânând pentru totdeauna marcat de abuzurile sexuale suferite atunci.

După aproape 30 de ani, cei trei nu mai sunt prieteni, deși Dave (Tim Robbins) și Jimmy (Sean Penn) s-au măritat cu verișoare. Sean (Kevin Bacon) este un detectiv problematic pe care soția l-a părăsit de mai multe luni, a născut un copil și îl sună periodic, fără să îi asculte rugămintea de a veni acasă sau cel puțin să îi spună numele bebelușului. Jimmy este acum proprietarul unui magazin și un bărbat devotat familiei, tatăl a trei fete. Katie (Emmy Rossum), care are 19 ani, este fata lui cea mai mare. Dave are un băiat, iar soția lui este Celeste (Marcia Gay Harden), o femeie care îi tolerează toanele și secretele.

Narațiunea prinde avânt când Katie și prietenele ei merg la un bar în noaptea dinaintea plănuitei fugi de acasă cu un tânăr (Thomas Guiry) pe care tatăl ei îl detestă. În mijlocul nopții, Dave sosește acasă cu hainele pătate de sânge și îi spune soției o poveste ciudată despre un crocodil care l-a atacat. A doua zi Katie este găsită moartă, plină de sânge, iar Sean primește cazul pentru a-l investiga. Jimmy promite moartea celui care i-a ucis fata, primul suspect fiind prietenul lui Katie. Nu poate însă ignora nici comportamentul nervos al lui Dave.

Scenariul a fost scris de Brian Helgeland (care a scris și "L.A. Confidential"), după best-seller-ul lui Dennis Lehane. Clint Eastwood a reușit să scoată ce e mai bun din scenariu și din actori. Sean Penn joacă absolut formidabil, durerea sa dând inimă întregului film. De altfel acest joc excepțional i-a fost răsplătit cu premiul Oscar pentru cel mai bun actor. Kavin Bacon joacă și el bine, alături de Laurence Fishburne, în rolul mai mic de partener al său de poliție. O altă interpretare de excepție îi aparține însă lui Tim Robbins, care convinge cât de profund înspăimântat și îndurerat este Dave.

Pe lângă că l-a regizat, Clint Eastwood a și produs filmul și a și compus muzica, ce subliniază cu dramatism momentele cheie. Vizual, locația slujește bine filmul, spre deosebire de replici, în care vorbitul murdar, chiar dacă o fi realistic, nu este necesar și nici nu poate fi bine primit. Filmul analizează cum o crimă își are rădăcina într-un act de molestare sexuală. Vedem cum violența naște violență, și cum ajunge să afecteze generațiile viitoare. Este ceva diferit față de filmele în care violența pare a nu avea consecințe, iar autorii ei sunt prezentați ca fiind niște eroi. Deși este un film dur, "Misterele Fluviului" reușește să captiveze nu doar prin suspans, ci și prin meditația la care invită, asupra naturii noastre umane imperfecte și a capacității noastre de a face rău.

Datorită unor scene de violență, prea multor vulgarități și unor blasfemii, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.