Regia:Guy Ritchie
Roluri principale:Robert Downey Jr., Jude Law, Rachel McAdams
Gen:Acțiune, Aventuri, Crimă, Mister
Durata:128
Producător:Lin Pictures
Premiera în România:02.01.2010

Sherlock Holmes revine încă o dată pe ecrane, dar această ultimă apariție a celebrului detectiv - inventat de Sir Arthur Conan Doyle în seria de scurte povestiri publicată între 1887 și 1927 - este probabil cea mai violentă. De fapt în viziunea regizorului Guy Ritchie și în interpretarea lui Robert Downey Jr., acest musculos Sherlock obișnuia între două cazuri să participe la lupte de box în subteranele Londrei victoriene.

Însoțit de tradiționalul său partener, dr. Watson (Jude Law), Holmes este pe urmele unui aristocrat adorator al Satanei, lordul Blackwood (Mark Strong). Investigațiile sale par a fi ajuns la final în chiar minutele de deschidere ale filmului, detectivul întrerupând o ucidere rituală a acestui lord, care e astfel arestat și condamnat la moarte prin spânzurare. Blackwood îl invită însă pe Holmes la închisoare, în pragul execuției, și îi prezice că va învia din morți și va zgudui lumea cu planul său. Iar predicțiile par a se împlini, dat fiind că mormântul îi va fi răvășit în curând, iar un lucrător de la cimitir declară chiar că l-a văzut.

Spectatorii creștini ar putea fi deranjați de magia neagră ce apare în film, dar mai ales de pretenția repetării învierii din morți. Sherlock va dezlega însă în stilul său enigma, găsind o explicație logică la fiecare act "magic". Se poate apoi obiecta împotriva pretenției societății secrete - genul masonic - că darurile întunericului pot fi folosite în scopuri bune, idee evident contrară învățăturii Bisericii.

Tensiunea filmului e sporită de complotul secundar ce o implică pe Mary Morstan (Kelly Reilly), tânăra pe care o iubește Watson și de dragul căreia intenționează să se despartă de Holmes - care va face tot posibilul să saboteze planul - și fatala Irene Adler (Rachel McAdams), o infractoare ce joacă în două tabere deodată și pe care Holmes o cunoaște bine din trecut. O scenă în care Holmes, venit la Adler, sfârșește gol într-un pat, acoperit strategic de o pernă și legat cu cătușe, arată încă o dată că e un film pentru adulți.

Filmul conține multă violență, teme oculte, activități satanice, nuditate, aluzii și glume sexuale. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.