Eu sunt Sam (2001)
I Am Sam

Regia:Jessie Nelson
Roluri principale:Sean Penn, Michelle Pfeiffer
Durata:132
Premiera în România:--.--.2001

Sam Dawson (Sean Penn) este un handicapat mental, cu mintea unui copil de 7 ani. El are un copil cu o femeie de pe străzi, care l-a părăsit însă. Astfel, el a rămas să se ocupe de Lucy Diamond (Dakota Fanning), și face față cu succes acestei provocări, ajutat fiind și de vecina sa Annie (Dianne Wiest). Când însă fetița face șapte ani, ea începe să conștientizeze handicapul tatălui ei, iar în final este luată din custodia tatălui ei. Sam o angajează pe tăioasa avocată Rita Harrison (Michelle Pfeiffer), care luptă cu dăruire pentru reunirea tatălui și fiicei, implicarea ei fiind dincolo de cea a unui avocat.

Sean Penn joacă excelent în rolul lui Sam. Michelle Pfeiffer nu reușește însă să convingă că ar fi o avocată rece, ce își descoperă inima în urma acestui proces. Cele mai bune scene ale ei nu sunt la tribunal, ci acasă, când îl vede pe Sam interacționând cu copilul ei, Willy. Avem puse în față două modele contrastante: cel de mamă al Ritei, și cel de tată al lui Sam. Dacă se pot ele mixta, ne va spune filmul.

Regizorul Jessie Nelson reușește cu succes să prezinte lumea de gheață a tribunalelor și instituțiilor de îngrijire, în contrast cu lumea caldă și vibrantă a lui Sam, ilustrată mai ales în întâlnirea acestuia cu cei handicapați ca și el. Contrastul dintre aceste lumi ușurează audienței alegerea pentru custodie. Dar știm că în viața reală, răspunsul la probleme precum cea a lui Sam și a lui Lucy nu este întotdeauna ușor de dat.

Datorită unor expresii vulgare și a unor blasfemii, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, filmul fiind interzis pentru copiii sub 13 ani.