Regia:Neill Blomkamp
Roluri principale:Sharlto Copley
Gen:Acțiune, Dramă, SF, Thriller
Durata:112
Producător:Key Creatives
Premiera în România:02.10.2009

"District 9" este o parabolă științifico-fantastică excesiv de violentă dar cu un puternic mesaj despre pericolele prejudecăților și ale indiferenței în societate. Acțiunea este amplasată într-o versiune alternativă a Africii de Sud, la două decenii după sosirea la Johannesburg a unei nedorite specii extraterestre, ai cărei membri sunt de-o înălțime cu noi dar au înfățișare de insecte.

După cum aflăm dintr-o serie de secvențe realizate sub formă de interviuri, documentare, transmisiuni TV, extratereștrii, constrânși să rămână pe planeta noastră din cauza unor probleme mecanice la nava lor spațială, devin rapid o sursă de tensiune socială deoarece - pe lângă faptul că arată respingător pentru oameni - "creveții", cum au ajuns să fie numiți în bătaie de joc, sunt percepuți ca ființe cu puțină inteligență și inutile. Așadar li se interzice să părăsească zona numită Districtul 9; cocioabele improvizate și anarhia care domnește aici amintesc de zona apartheid a orașului.

Cedând la presiunea publică de a-i izola și mai mult pe vizitatori, guvernul dă unui conglomerat multi-național - Multi-National United (MNU) - sarcina de a-i muta într-un vast lagăr de concentrare. Mulțumită unor legături de familie, Wikus van der Merwe (Sharlto Copley), un funcționar timid de la MNU, este pus în fruntea acestei operațiuni. Singurul lucru de apreciat la Wikus este iubirea idealistă pentru soția lui, Tania (Vanessa Haywood). Susținut de forțele paramilitare ale MNU, Wikus începe să pună în aplicare evacuarea, cu o atitudine de superioritate și lipsită de înțelegere. Dar un accident în urma căruia intră în contact cu o substanță chimică neidentificată, pe care o găsește într-una dintre cocioabe, îl transformă dintr-odată într-un fugar din fața sistemului pe care până atunci l-a slujit.

Wikus, ale cărui experiențe ca proscris îi transformă treptat gândirea, se aliază cu un extraterestru care a primit numele uman Christopher Johnson (voce Jason Cope). Pe lângă referințele la segregație și colonialism - punerea de nume practic interschimbabile extratereștrilor evocă cum trebuie să fi fost pentru popoarele native să primească nume nedorite în limba cuceritorilor lor - drama poate fi văzută și ca o critică a mai recentelor probleme ale xenofobiei sud-africane față de muncitorii migranți veniți din alte părți ale continentului.

Scenele confruntării dintre unii extratereștrii și opresorii lor umani sunt atât de sângeroase încât ar asigura în mod normal o clasificare "O", în special în conjuncție cu înjurăturile constante din dialog. Dar cu tot caracterul ei sumbru, această poveste despre metamorfoza fizică și morală - stimulată de interpretarea intensă a lui Copley - oferă un studiu incisiv asupra nevoii de solidaritate universală și un portret al iubirii maritale pe care cel puțin unii spectatori adulți îl vor considera valoros.

Filmul conține multă violență sângeroasă, inclusiv scene scurte cu tortură, mult limbaj necizelat și vulgar, și câteva referințe sexuale. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.