Regia:P.J. Hogan
Roluri principale:Jeremy Sumpter, Olivia Williams, Jason Isaacs
Gen:Aventuri
Durata:113
Producător:Revolution Studios, Universal Pictures
Premiera în România:02.04.2004

La o sută de ani după premiera pe scena londoneză, romanul clasic al lui J.M.Barrie, "Peter Pan", cu băiatul care nu dorea să crească mare, ajunge film datorită eforturilor reunite ale "Universal Pictures", "Columbia Pictures" și "Revolution Studios". Povestea ce depășește barierele timpului a cunoscut numeroase repovestiri, inclusiv reușitul film de animație produs de Disney în 1953, dar puține pot concura cu filmul lui P.J.Hogan.

În decorul Londrei edwardiene, filmul se deschide în camera copiilor din casa familiei Darling. Într-o noapte friguroasă, precocea Wendy Darling (Rachel Hurd-Wood) își fascinează frații mai mici, John (Harry Newell) și Michael (Freddie Popplewell), cu poveștile ei cu cranii și oase încrucișate. Însă după o vizită a severei și matriarhalei mătuși Millicent (Lynn Redgrave), tatăl tandru dar molâu al lui Wendy (în rolul tatălui Jason Isaacs) îi comunică fetei că trebuie să lase copilăriile la o parte - adică poveștile - și să se pregătească să devină domnișoară, iar în perspectivă, pentru căsătorie.

Atunci apare Peter Pan (Jeremy Sumpter), care o invită pe Wendy și pe frații ei să fugă cu el în Neverland, tărâmul magic unde nu sunt adulți, doar aventură și distracție, ținut populat de indieni, sirene, zâne și pirați. Ajunși aici, ei îi întâlnesc pe prietenii lui Peter, un trib de orfani ce o adoptă pe Wendy ca pe o mamă a lor. Nu lipsește confruntarea cu infamul Căpitan Hook (interpretat tot de Jason Isaacs), cel obsedat de răzbunare. Și desigur multe, multe aventuri.

În miezul său, filmul "Peter Pan" este despre vremelnicia copilăriei. Mai adânc însă există și alte mesaje, sunt tratate și alte teme. Filmul reprezintă și o invitație plină de speranță la aventura aventurilor - iubirea. Neverland este un cuțit cu două tăișuri. În interiorul său nimeni nu trebuie să crească mare. Dar această magie are și un preț. Rămânând copil pentru totdeauna, Peter nu va putea niciodată experimenta iubirea matură cu Wendy ori faptul de a avea o familie a sa. Filmul transmite și un mesaj valoros despre vitejie, explicându-se într-o scenă cum aceasta se poate manifesta în numeroase forme, unele mai subtile decât altele, inclusiv eroismul părinților care își sacrifică ambițiile personale de dragul copiilor lor.

Ca în majoritatea basmelor, salvarea vine de la un sărut - în acest caz este un sărut magic "ascuns". Spre deosebire de majoritatea filmelor care prezintă binele ca ceva naiv și ușor de distrus, net inferior ca putere în fața răului, în "Peter Pan" avem de-a face cu o înțelegere foarte creștină a "binelui" și a "răului", iubirea lui Wendy și modul copilăresc de a se minuna al lui Peter având potența de a face față răutății lui Hook. Sumpter joacă bine rolul lui Pan, și la fel și tatăl lui / Căpitanul Hook (alegând ca cele două roluri să fie jucate de același actor, producătorii au oferit și o notă oedipiană filmului). O interpretare remarcabilă este și cea a încântătoarei actrițe franceze Ludivine Sagnier în rolul Tilincuței.

Efectele vizuale somputoase - multe preluate din anterioara producție Dinsey - dau o impresie generală de basm, în special în secvența cu pădurea plină de spiriduși dansatori, care îi va face pe spectatori să repete cu personajele: "Cred în basme, cred, cred, cred!" Pentru copii există două scene mai înfricoșătoare: una cu Căpitanul Hook, iar alta cu crocodilul mâncător de oameni. Dar dincolo de acestea, violența filmului este "suportabilă" de către majoritatea copiilor.

Datorită unor scene cu imagini înfricoșătoare pentru copii, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică este recomandat acordul părinților.