Regia:Ron Howard
Roluri principale:Tom Hanks, Ayelet Zurer
Gen:Crimă, Dramă, Mister, Thriller
Durata:135
Producător:Brian Grazer/John Calley
Premiera în România:15.05.2009

"Fii atent. Aceștia sunt oameni ai lui Dumnezeu", îl avertizează unul dintre tipii răi pe simbologul Robert Langdon (Tom Hanks) în continuarea filmului "Codul lui Da Vinci" din 2003, ambele filme având la bază scrierile lui Dan Brown (scrieri însă negândite ca legate). Noua producție defăimează din nou religia, fiind plină de inexactități de ordin istoric. Vaticanul nu a permis folosirea propriilor perimetre pentru filmări - cum face în majoritatea cazurilor - faptul folosit de Ron Howard pentru promovarea filmului. Doar că motivul nu a fost teama, pentru că, așa după cum scria L'Osservatore Romano, filmul este inofensiv, în ciuda ideilor promovate.

Improbabila poveste ni-l prezintă pe necredinciosul Langdon aliat acum cu oficialii Vaticanului. Ei încearcă să prevină distrugerea Cetății Stat și răpirea și uciderea de Cardinali - unul pe oră. În limbajul lui Brown, sunt "preferiti", adică cei mai probabil candidați la funcția papală. Misterul care trebuie dezlegat în acest film planează în jurul unei mișcări vechi de secole, Illuminati, formată din intelectuali anti-catolici, cult crezut dispărut dar care revine pentru răzbunare. Langdon va fi cel capabil să descifreze codurile Illuminati și acceptă misiunea primită de la Vatican, urmărind diverse indicii prin Roma, ajutat fiind în vânătoare de frumoasa Viitoria Vetra (actrița israeliană Ayelet Zurer), om de știință ca formare. Relația lor nu ajunge niciodată în film la romantism.

Colegul Victoriei - pr. Silvano, preot și om de știință - a fost prima victimă a complotului Illuminati. La laboratorul de particule din Elveția, el și Vittoria au făcut niște cercetări secrete despre antimaterie, o substanță misterioasă cu un uriaș potențial de distrugere. O canistră cu această antimaterie a fost furată și pusă undeva prin Vatican, amenințând distrugerea locului. Iar tensiunea este sporită suplimentar de faptul că în desfășurare este un Conclav, pentru alegerea unui nou Papă. În absența Pontifului, conducerea Bisericii a căzut pe mâna tânărului camerlengo Patrick McKenna (Ewan McGregor), care devine un aliat al lui Langdon și al Viitoriei în investigațiile lor. Se dezlănțuie o cursă de salvare a Cardinalilor de un diabolic asasin (Nikolaj Lie Kaas). Rezultatul este un film mai bun decât "Codul lui Da Vinci" și, mai important, mai puțin ofensiv. Divinitatea lui Cristos nu este pusă în dubiu, iar călugării criminali din Opus Dei nu își fac apariția.

Langdon lucrează cot la cot cu oficialii Bisericii, dar pe fundalul unor intrigi istorice nefondate, încercând să convingă printre altele de antipatia dintre știință și Biserică, sau că Biserica ar fi masacrat fără milă pe adepții Illuminati. De-a lungul filmului, oficialii Bisericii - în special "marele elector", Cardinalul Strauss (Armin Mueller-Stahl) - sunt prezentați ca necooperativi, foarte ambițioși, mai interesați de soarta lor decât a celor dimprejur. Cât despre nenumăratele greșeli sau distorsiuni deliberate ale romanului lui Brown, ar lua multe pagini și de fapt nu cartea este subiectul recenziei. Unele însă merită analizate. De exemplu Illuminati, o frăție din secolul al XVIII-lea, cu gânditori ce respingeau proclamarea de către Biserică a adevărului revelat, a fost activă doar timp de vreo 10 ani, începând din 1776. Aceasta nu îl oprește pe Brown să îl numească fondator al Illuminati pe marele astronom Galileo (mort în 1642) și ca membru pe arhitectul Gianlorenzo Bernini (mort în 1680).

Filmul conține multe erori și vizavi de mecanismul de alegere a unui nou Pontif. Tema "războiului" dintre credință și știință nu este nouă, dar cei care privesc fără patimă în istorie și în actualitate pot vedea că Biserica este doar împotriva acelor practici științifice care ofensează persoana umană. Să ne amintim apoi de faptul că Papa Pius al IX-lea înființa în 1847 Academia Pontificală de Științe, pentru "progresul matematicii, fizicii și științelor naturale". În film se mai vorbește despre "Marea Castrare", în timpul căreia Papa Pius al IX-lea ar fi pus ca reprezentarea organelor genitale masculine să fie eliminate de la statuile din Vatican. În fapt frunze au fost adăugate statuilor în acele zone de diverși Papi, în diverse vremuri. Scenariștii David Koepp și Akiva Goldsman au eliminat oricum mult din ce era ofensiv în carte, iar sfârșitul este radical diferit din mai multe puncte de vedere.

Imaginea finală a Bisericii este cumva pozitivă, iar filmul se încheie într-o notă afirmativă dintr-o perspectivă a credinței. "Îngeri și demoni", cam lung, are niște personaje unidimensionare și o acțiune (mai puțin poate finalul) prea previzibilă. Editorul publicației vaticane L'Osservatore Romano, Gian Maria Vian, scria despre film că nu reprezintă un pericol. "Doar confirmă fascinația de secole privitor la credința noastră și simbolurile noastre."

Filmul conține multă violență, câteva crime, falsificări istorice și de ritualuri, câteva blasfemii și expresii necizelate, o sinucidere. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, filmul fiind interzis pentru copiii sub 13 ani.