The Lord of the Rings: The Two Towers

Regia:Peter Jackson
Roluri principale:Elijah Wood, Ian McKellen, Liv Tyler
Gen:Aventuri, Fantastic
Durata:179
Premiera în România:28.02.2003

După succesul cu prima parte, "Stăpânul Inelelor: Frăția Inelului", regizorul Peter Jackson se întoarce în ținutul Pământurilor din Mijloc, în mult așteptata ecranizare a celei de-a doua părți a trilogiei fantastice scrisă de J.R.R. Tolkien.

Adunând 13 nominalizări la Oscar, din care au fost câștigate patru, inclusiv pentru "cele mai bune efecte vizuale", Jackson și-a demonstrat încă o dată măiestria creativă. El a orchestrat într-un mod impresionant o armată de tehnicieni, actori și figuranți - cu miile -, îmbinând scenele filmate live cu efecte uimitoare realizate pe computer, pentru a da viață unei povești fără vârstă a luptei eterne dintre bine și rău.

Acțiunea în "Cele două Turnuri" începe unde s-a terminat primul film. Frăția - un grup de nouă prieteni reprezentând rasele libere ale oamenilor, elfilor, piticilor și hobbiților - s-a destrămat. Încercarea lor de a distruge Inelul pare a fi compromisă. Deja doi dintre ei au căzut: Boromir (Sean Bean) și Gandalf (Ian McKellen), vrăjitorul înțelept și bun ce a murit în lupta cu Balrog, demonul de foc, în punctul culminant al filmului anterior.

În cetatea sa Barad-dur, lordul întunericului, Sauron, care a făurit acest inel cu secole în urmă, este hotărât să și-l recupereze și să folosească puterea lui pentru a conduce Pământul din Mijloc. Alături de Sauron îl lupta pentru câștigarea Inelului se află Saruman (Christopher Lee), un vrăjitor rău, plin de ambiție. Din cetatea sa din Isengard, al doilea "turn" ce dă titlul filmului, el dezlănțuie armata sa de orci Uruk-hai, pentru a căuta mult doritul Inel.

Împărțiți în trei grupuri, membrii Frăției rămân fermi în angajamentul lor de a duce la îndeplinire misiunea, orice costuri ar implica aceasta.

Frodo Baggins (Elijah Wood), purtătorul Inelului, alături de prietenul său, hobbitul Sam Gamgee (Sean Astin), sunt singuri la începutul filmului într-un ținut dezolant. Ales de soartă să ducă Inelul în regiunea întunecată Mordor și să îl arunce în focul din Muntele Doom, de unde provine, Frodo dă semne de oboseală sub greutatea misiunii. Ei descoperă că sunt urmăriți de Gollum (Andy Serkis), o creatură înrobită și ea de Inel, dar un bun cunoscător al regiunii, care devine astfel un valoros dar și periculos însoțitor pe drumul celor doi.

Pippin (Billy Boyd) și Merry (Dominic Monaghan), hobbiți și ei, răpiți în primul film de orcii lui Saruman, au scăpat de aceștia și s-au refugiat în misterioasa pădure Fanghorn. Printre copacii din pădure, ei descoperă un aliat neobișnuit, pe Treebeard (Arborebărbos, voce John Rhys-Davies). Arborele face parte dintr-una din cele mai vechi rase de locuitori ai Pământului de Mijloc, ai cărei membri au fost decimați de Saruman.

Între timp, ceilalți membri ai Frăției: luptătorul Aragorn (Viggo Mortensen), arcașul elf Legolas (Orlando Bloom), și piticul Gimli (din nou John Rhys-Davies) - sunt pe urmele prietenilor lor în Fanghorn. Fără să se aștepte la acest lucru, ei dau aici de Gandalf, înviat și transfigurat ca o figură eterică asemănătoare lui Cristos. El merge împreună cu ei în regatul asediat Rohan, o națiune de călăreți asemenea vikingilor. Regele regatului, Theoden (Bernard Hill), a fost vrăjit de către Saruman prin manipulările consilierului său, Wormtongue (Brad Dourif).

Cu armata lui Saruman pe urme, Aragorn și Gandalf trebuie să încheie o alianță cu Theoden și să pregătească regatul Rohan pentru o luptă impresionantă cu forțele întunericului, care are ca miză viitorul Pământului din Mijloc.

Deși poziția în box-office a "Celor Două Turnuri" se datorează în mod sigur efectelor vizuale spectaculoase și narațiunii epice, Tolkien - un bun catolic de-a lungul întregii sale vieți - a ales să sublinieze conceptele religioase fundamentale ca fiind sursa atracției de durată pe care o exercită povestea sa. Inspirându-se puternic din mitologia clasică celtă și în special din poveștile islandeze, la baza filmului stă de fapt teologia catolică, pe care sunt construite și explorate diferite teme.

Fidel spiritului cărții, regizorul Jackson încorporează în film unele dintre aceste teme. "Cele Două Turnuri" reprezintă o veritabilă ecranizare a patimilor, în care Frodo poate fi asemănat cu Cristos, purtând Inelul, ca emblemă a păcatului, asemenea unei cruci pe propria sa Via Dolorosa - își exercită dezinteresat libertatea de a alege, dorind să își sacrifice chiar și viața pentru ca alții să trăiască. Inelul simbolizează concepția catolică asupra naturii parazitice a răului. Inelul nu are în sine nici o putere, decât abilitatea de a corupe dorințele celor care vin în contact cu el.

Alte motive creștine care se întâlnesc în film sunt răscumpărarea păcătoșilor (Gollum), comuniunea cu natura versus industrializarea materialistă, moartea și nemurirea. În fine, "pâinea Lembas" a elfilor, care îi hrănește pe Frodo și Sam de-a lungul aventurii, amintește de Euharistie. Mesajul general de speranță al poveștii și victoria finală a luminii și bunătății asupra întunericului sunt la fel de întăritoare și reconfortante în timpurile noastre dificile precum erau și în vremea când Tolkien scria acestea, în timpul celui de-al doilea război mondial.

Deși cunoscătorii seriei se pot declara entuziasmați de film, mulțimea mare de personaje și cele trei ore cât durează filmul pot fi descumpănitoare pentru cei neinițiați. Cei care nu cunosc Pământul din Mijloc se pot bucura de efectele speciale și de aventura captivantă, dar este recomandabil să urmărească și prima parte a "Frăției Inelului", sau, mai bine, să citească cele trei cărți.

"Cele Două Turnuri" sunt mai degrabă partea din mijloc a unei povești mai lungi, decât o continuare tradițională a unui film. În ciuda duratei mari a acestei a doua părți, din cele 400 de pagini multe au fost tăiate, dăunând narațiunii, care în primul film s-a bucurat de o mai mare claritate și bogăție de detalii. Filmul a fost turnat în țara de baștină a regizorului, adică în Noua Zeelandă. Peisajele magnifice au contribuit la succesul filmului, dar nu pot fi neglijate și calitatea interpretării rolurilor, inovațiile vizuale și tehnicile digitale folosite, costumele și muzica inspirată folosită în film. În preajma Crăciunului 2003 este așteptată lansarea celei de-a treia părți, "Întoarcerea Regelui".

Datorită numeroaselor scene de bătălii violente cu unele imagini înfricoșătoare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, filmul fiind interzis pentru copiii sub 13 ani.