Regia:Spike Lee
Roluri principale:Derek Luke, Michael Ealy
Gen:Dramă, Război
Durata:160
Producător:Touchstone Pictures
Premiera în România:10.04.2009

Serviciile aduse în cel de-al doilea război mondial de 15.000 negri americani în divizia de infanterie nr. 92 - care a acționat în Italia din august 1944 până în noiembrie 1945 - stau la baza impresionantei drame "Miracolul de la Sf. Ana", a regizorului Spike Lee. Filmul reprezintă adaptarea romanului lui James McBride din 2003.

În timp ce soldații înrolați în această divizie erau negri, comandanții erau albi, iar filmul ne arată că atitudinea lor, precum și abilitățile lor tactice, lăsau mult de dorit. O greșeală militară a novicelui căpitan Nokes (Walton Goggins) va declanșa drama, ordinul său conducând la un măcel. Patru dintre oamenii lui - Aubrey Stamps (Derek Luke), Bishop Cummings (Michael Ealy), Hector Negron (Laz Alonso) și Sam Train (Omar Benson Miller) - scapă dar ajung dincolo de liniile inamice. Înainte să se alăture camarazilor în căutarea unui adăpost, inimosul Train își riscă viața pentru a salva un băiat (Matteo Sciabordi). Tânărul se numește Angelo iar salvatorului său îi va spune "gigantul de ciocolată".

Ascunzându-se cu ajutorul Renatei (Valentina Cervi) și a cunoscutului lider partizan Peppi "Marele Fluture" Grotta (Pierfrancesco Favino), americanii vor răpi un soldat german pe care îl vor interoga pentru a afla planurile dușmanilor. Dar cei patru au de înfruntat o plasă de loialități nesigure. Însuși tatăl Renatei (Omero Antonutti) și un spion neidentificat pun planurile lor în mare pericol. Un alt "personaj" al filmului este un artefact renascentist pe care Train l-a purtat în timpul luptelor și l-a păstrat și după, mai mult din superstiție. Cu un scenariu ce conține multe dezbateri și reflecții spirituale, ambiția regizorului Lee de a combina acțiunea, misterul, patosul și comentariul social se dovedește în cele din urmă o călătorie cinematică interesantă.

Filmul conține multă violență de război, activitate sexuală neexplicită, adulter, nuditate feminină, multe expresii necizelate, blasfemii și rasism. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.