Gran Torino

Regia:Clint Eastwood
Roluri principale:Clint Eastwood
Durata:116
Producător:Warner Bros. Pictures
Premiera în România:17.04.2009

Ca în dubla lansare din 2006, cu "Steaguri pline de glorie" și "Scrisori din Iwo Jima", prolificul Clint Eastwood vine după tocmai lansatul "Schimbul" cu filmul "Gran Torino". Un film mai modest, cu o poveste improbabilă dar care vrea să transmită un mesaj. Eastwood însuși îl joacă pe veteranul Walt Kowalski, care a luptat în Coreea. El a rămas văduv, iar filmul se deschide cu înmormântarea prezidată de roșcatul preot catolic Janovich (Christopher Carley).

Walt se comportă sfidător cu pr. Janovich, care îi spune că soția tocmai decedată l-a rugat să aibă grijă de el și să îl îndemne să se spovedească. Preotul spune că nu intenționează să renunțe la misiunea primită și așa va face. De-a lungul filmului pr. Janovich apare de mai multe ori, uneori vânându-l pe Walt chiar și la barul local. Cu fiecare întâlnire Walt devine mai deschis, noi convingându-ne că nu este omul rău cum părea în primele scene. Într-un alt plan îi avem pe vecinii lui Walt, niște asiatici pe care nu îi suportă. Dar în mod neașteptat va ajunge eroul lor după ce îl salvează pe Thao (Bee Vang), presat să se alăture unei găști de hoți (prima sarcină a sa fiind să fure mașina lui Walt, un Ford Gran Torino).

Mai apoi Walt o salvează și pe sora mai mare a lui Thao, Sue (Ahney Her), din mâinile a trei negrii. O conduce apoi acasă, iar Sue nu este deranjată de gândirea rasială a lui Walt, intuindu-i bunătatea ascunsă. De ziua lui, înstrăinat fiind de familie, veteranul acceptă invitația lui Sue de a merge la asiatici acasă pentru o masă festivă. Mai apoi Walt îl va lua pe Thao sub aripa lui, pentru a-l facă "bărbat". Filmul vorbește despre toleranța culturală și personajul clerical este prezentat pozitiv - două dintre aspectele pozitive ale filmului. Dar epitetele rasiale sunt excesive, iar finalul face filmul în același timp recomandabil și încurcat moral.

Filmul conține mult limbaj vulgar, blasfemii și expresii rasiale, violență sângeroasă și final problematic din punct de vedere moral. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.