Regia:Danny Boyle
Roluri principale:Lennie James, Dev Patel
Gen:Acțiune, Crimă, Dramă, Romantic
Durata:120
Producător:Celador Films
Premiera în România:13.03.2009

Orașul indian Mumbai (fostul Bombay), poreclit "Maximum City", asigură fundalul pentru drama emoționantă "Vagabondul milionar". Deși tristă uneori, panorama complexă pe care regizorul Danny Boyle o oferă despre viața în Lumea a Treia - adaptare după romanul "Q & A" al diplomatului indian Vikas Swarup - este în esență plină de speranță, subliniind demnitatea celor mai puțin privilegiați și primatul valorilor spirituale asupra celor materiale.

În ciuda dimensiunilor sale epice, povestea este spusă dintr-un singur punct de vedere, acela al lui Jamal Malik (Dev Patel), în vârstă de 18 ani. Un produs al mahalalelor râncede ale orașului, el lucrează ca "chai wallah", adică chelner care servește ceai. Acest lucru este luat în derâdere Prem (Anil Kapoor), gazda acerbă a versiunii indiene a concursului de televiziune "Vrei să fii miliardar?", unde Jamal apare ca și concurent. Deși a fost crescut în condiții similare de sărăcie, Prem își manifestă deschis disprețul față de tânăr, precum și convingerea că acest "vagabond" va fi eliminat rapid. Jamal însă se află pe un val câștigător, care îl va duce întrebare după întrebare spre premiul ultim de 20 milioane de rupii.

Ca rezultat, este arestat sub suspiciunea că a trișat, și îl vedem bătut și torturat într-o secție de poliție. Obosit de asemenea metode, inspectorul care se ocupă de caz (Irrfan Khan) ascultă explicația lui Jamal, care va fi nici mai mult nici mai puțin decât o autobiografie, deoarece fiecare dintre răspunsurile lui corecte este asociat cu un eveniment important din trecutul său. Rămas orfan la o vârstă foarte fragedă - vedem moartea violentă a mamei lui în mâinile revoluționarilor anti-musulmani - Jamal crește în compania fratelui său mai mare, Salim (Madhur Mittal), care poate fi extrem de protectiv dar și, uneori, nervos. Când celor doi li se alătură un al treilea "mușchetar" (referințe la romanul clasic al lui Alexandre Dumas revin pe tot parcursul filmului), o fată pe nume Latika (Freida Pinto), Jamal se atașează pe viață de ea.

Ademeniți în orfelinatul înșelător numit Speranța, cei trei sunt exploatați pentru banii pe care îi pot aduna ca cerșetori. Băieții reușesc în cele din urmă să scape, dar ajung astfel să fie despărțiți de Latika. În timp ce Salim se scufundă rapid în lumea interlopă a orașului, Jamal rămâne cinstit și nu renunță niciodată la speranța de a se reîntâlni cu aleasa inimii lui. Ca portret al unui om care întâlnește răul în multe forme și rămâne totuși în mod fundamental inocent, și care dobândește înțelepciune din tot ceea ce a îndurat, "Vagabondul milionar" este o celebrare a valorilor umane.

Filmul conține bătăi și tortură, scurtă nuditate, tema crimei și a prostituției, consum de alcool de către minori, umor și limbaj ocazional vulgar și necizelat. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.