Revolutionary Road

Regia:Sam Mendes
Roluri principale:Leonardo DiCaprio, Kate Winslet
Durata:119
Producător:BBC Films
Premiera în România:06.02.2009

"Nonconformiștii" este o impecabil filmată și interpretată adaptare a mult lăudatului roman al lui Richard Yates - o aspră critică la adresa conformității, care a dejucat câteva încercări de a fi transpusă pe ecran în deceniile ce au trecut de la publicarea ei în 1961. Filmul prezintă căsnicia unui nefericit cuplu dintr-o suburbie din Connecticut, Frank și April Wheeler (Leonardo DiCaprio și Kate Winslet). În momentele de deschidere ale filmului, observăm prima lor întâlnire romantică, dar apoi mergem înainte în viața lor de căsătorie, când seara nu prea reușită a debutului lui April, care își dorește să devină actriță, dezlănțuie reproșuri dure în drumul spre casă.

Amărăciunea implacabilă a lui April îl împinge pe Frank - care face naveta la New York, lucrând la firma Knox - în patul secretarei Maureen (Zoe Kazan). El regretă aproape imediat acest gest, în special după ce se reîntoarce acasă și o găsește pe April într-o stare de bună dispoziție, dornică să se mute în Paris, unde spune că el își va putea urma aspirațiile din tinerețe și va putea descoperi "cine este el". Frank, tot mai deprimat de rutina slujbei sale, este de acord. Decizia provoacă unde de șoc aproape seismice pentru cei mai buni prieteni ai lor, familia Campbell (David Harbour și Kathryn Hahn), și pentru colegii de serviciu ai lui Frank. Ei își exprimă surprinderea, simulează încântarea pentru decizia celor doi, dar în realitate sunt devastați la aflarea acestei vești: în același timp supărați și invidioși.

Este de asemenea profund afectată agenta imobiliară Helen Givings (Kathy Bates), care a vândut tânărului cuplu casa lor și i-a privit ca pe două lumini strălucitoare într-o mare de mediocritate. Ea le cere celor doi să se întâlnească cu fiul ei adult bolnav mental, John (Michael Shannon), matematician, deoarece simte că simplul fapt de a fi în prezența lor va avea un efect benefic. Tocmai atunci când totul părea așezat pe făgaș pentru planificata lor aventură, Frank înregistrează un succes neașteptat la Knox, și April află deodată că este însărcinată. Disperată, April sugerează, spre groaza lui Frank, că ar putea avorta. (Filmul nu prezintă niciodată acest lucru într-o lumină pozitivă, ba chiar dimpotrivă, după cum se vor desfășura evenimentele.)

Pentru a reprezenta lumea din anii 1950, regizorul Sam Mendes abordează cam același stil cu cel folosit de el pentru povestea contemporană suburbană din 1999, "American Beauty". DiCaprio și Winslet - reuniți pentru prima oară după "Titanic" - au progresat cu siguranță, și interpretările lor sunt superbe, la fel ca și acelea ale actorilor din rolurile secundare. Dincolo de conflictele maritale, scenariul lui Justin Haythe arată că povestea este de fapt despre dorul profund după vise neîmplinite confruntat cu fragilitatea naturii umane. Și, după cum s-a arătat, filmul vorbește puternic împotriva conformității restrictive din acea perioadă, dar această poveste amară - care include fire ale acțiunii despre adulter și avort, și uneori dialog dur - ar putea să nu fie pentru toate gusturile.

Filmul conține conflicte familiale puternice, limbaj necizelat și blasfemii, adulter, scene scurte cu nuditate feminină parțială, referințe la avort, două scene cu relații sexuale sugerate și mult fumat. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.