Lost in Translation

Regia:Sofia Coppola
Roluri principale:Bill Murray, Scarlett Johansson
Rating:A-IV (R)
Producător:Elemental Films
Premiera în România:26.03.2004

Bob Harris (Bill Murray) și Charlotte (Scarlett Johansson) sunt doi americani în Tokyo. Bob este o vedetă de cinema care se află în oraș pentru a filma o reclamă la whiskey, în timp ce Charlotte este o tânără femeie care îl însoțește pe soțul ei, fotograful dependent de muncă (Giovanni Ribisi). Neputând dormi, Bob și Charlotte se întâlnesc într-o noapte în barul hotelului de lux. Această întâlnire întâmplătoare se transformă în curând într-o prietenie surprinzătoare.

Charlotte și Bob se aventurează prin Tokyo având adesea întâlniri incredibile, descoperind în final ce și pe cine vor cu adevărat. Cam așa s-ar prezenta pe scurt plăcuta dramă "Rătăciți printre cuvinte". Regizoarea Sofia Coppola, fiica celebrului Francis Ford Coppola, ne prezintă o meditație adâncă asupra singurătății și a balsamului emoțional pe care îl reprezintă prietenia. Cu antenele reglate pe propria singurătate, cele două suflete recepționează imediat semnatele celuilalt la întâlnirea din bal. Pe lângă că amândoi au pașaport american, cei doi descoperă multe alte lucruri comune - precum insomnia sau faptul că fiecare se simte străin, nu doar în Japonia ci și în relațiile personale cu cei apropiați.

Deși uită de zilele de naștere ale copiilor săi, Harris este un tată devotat, mărturisindu-i însă lui Charlotte că exigențele cotidiene ale statutului de tată îl copleșesc în detrimentul relației cu soția. La capătul opus din punct de vedere al căsătoriei este Charlotte, a cărei cerneală pe certificatul de căsătorie încă se uscă, iar ea se luptă să se regăsească în noua viață, cu noua identitate de soție. Deși despărțiți de decenii ca vârstă, cei doi ajung să petreacă sfârșitul de săptămână împreună, fiecare completând cu bucățica lipsă puzzle-ul emoțional al celuilalt. Relația dintre cei doi rămâne castă, în ciuda evidentei atracții dintre cei doi. Singura indiscreție sexuală a lui Harris - nu cu Charlotte - este prezentată ca o scăpare, ca o greșeală ce pune în pericol prietenia lor. Dar mai puțin clar din punct de vedere moral este finalul filmului, care lasă o ușă deschisă pentru infidelitate.

Bine regizat și realizat și bine interpretat de către actori, "Rătăciți printre cuvinte" este undeva între o usturătoare dramă și o comedie drăgălașă, prezentând un reușit portret al izolării fizice și emoționale și reușind să prindă sentimentul de a fi străin într-un teritoriu străin. Coppola a reușit că construiască cu inteligență o poveste care atinge teme universale la care vor rezona sufletele spectatorilor.

Datorită folosirii uneori a unui limbaj dur, a aluziilor sexuale și a scenei din clubul de striptease, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-IV - adică pentru adulți, cu rezerve. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică cu acces restricționat.