Regia:Bryan Singer
Roluri principale:Tom Cruise, Patrick Wilson
Gen:Dramă, Istoric, Thriller
Durata:120
Producător:United Artists
Premiera în România:30.01.2009

Unii s-au întrebat poate: cum a putut Adolf Hitler convinge o națiune întreagă să îi susțină ambițiile distructive în mod orb, ignorând orice norme morale? Răspunsul este acesta: nu toți germanii l-au susținut, iar thriller-ul "Operațiunea Valkyrie" o demonstrează. Filmul este în general bine realizat, evocând un complot real - ultimul dintr-o listă de comploturi - ce viza asasinarea lui Adolf Hitler (David Bamber) și preluarea conducerii Germaniei anului 1944. Titlul vine de la numele de cod pentru planul de urgență al lui Hitler în cazul în care ar fi murit.

Primele scene ne arată încercarea eșuată a generalului major Henning von Tresckow (Kenneth Branagh). Proiectul rămâne, fiind preluat de colonelul Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) și un grup de ofițeri dizidenți, hotărâți să fie ei cei care vor reuși. Stauffenberg afirmă la un moment dat: "Hitler nu este doar marele inamic al întregii lumi, ci și marele inamic al Germaniei", simțindu-se dator să salveze nu doar propria țară ci și viețile celor oprimați (evrei, ruși și alții). Printre participanții activi la rezistența germană și complici mai pasivi se află generalul Friederich Olbricht (Bill Nighy), generalul Erich Fellgiebel (Eddie Izzard), generalul Friederich Fromm (Tom Wilkinson), generalul Ludwig Beck (Terence Stamp) și maiorul Otto Ernst Remer (Thomas Kretschmann).

Filmările au fost făcute în Germania, la multe dintre locațiile istorice, iar regizorul Bryan Singer menține un ritm alert și incitant. Din păcate evident suspansul este diluat de faptul că - oricine știe, nu? - complotul evident nu va reuși. Toate rolurile sunt jucate foarte bine, doar că între americanul Cruse și colegii lui europeni apare o oarecare discordanță de accent și comportament. Îmbucurător este că, spre deosebire de atâta alte filme, elementele reprobabile - legate de sex, limbaj, violență - sunt fie inexistente fie minime în acest film, ceea ce face ca filmul să poată fi recomandat și adolescenților mai mari, mai ales ținând cont de lecția de istorie pe care o oferă. Cu toate lipsurile lui, filmul oferă o deosebită poveste despre responsabilitatea morală și curajul în fața răului.

Filmul conține violență de război, sinucidere, execuții și o singură expresie necizelată. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.