Regia:Catherine Hardwicke
Roluri principale:Kristen Stewart, Robert Pattinson
Gen:Dramă, Fantastic, Romantic, Thriller
Durata:122
Producător:Maverick Films
Premiera în România:23.01.2009

Doar pentru că ești vampir nu înseamnă că nu poți să fi un domn. Ne-o arată Edward (actorul britanic Robert Pattinson, care l-a interpretat pe Cedric Diggory în filmele "Harry Potter"), eroul înalt, palid - foarte palid - și arătos din povestea gotică romantică "Amurg". Este mereu atent să deschidă ușa mașinii pentru prietena sa Bella (Kristen Stewart) și insistă să facă cunoștință oficial cu tatăl ei, șerif de meserie (Billy Burke). Dar, deși pare un tinerel de 17 ani, manierele le-a învățat cam acum un secol.

Rafinamentul lui Edward poate explica de ce "Amurg", și celelalte trei cărți care i-au urmat, semnate de mormonul Stephenie Meyer, au fost vândute în 17 milioane de exemplare, în principal unor fete, și au generat peste 350 de situri ale fanilor. Și poate explica și de ce continuarea la "Amurg" a început să se filmeze înaintea ca acesta să fie lansat. Deși se descrie pe sine ca un "monstru", răul din Edward, sau puterea lui de a face rău, este mascată de o fațadă plăcută. Pe de altă parte, în timp ce el își stăpânește tendințele rele, elementele de risc rămân. Ca să trăiască, Edward își astâmpără "setea" cu sânge animal și trăiește într-un clan de vampiri luminați la minte, conduși de o figură paternală, dr. Cullen (Peter Facinelli). Din păcate o bandă de vampiri mai puțin luminați, conduși de odiosul James (Cam Gigandet), este de asemenea prezentă în zonă, fapt soldat cu victime omenești.

Edward a rezistat inițial atracției exercitată de Bella, nou sosită în orășelul Forks, Washington. Dar în cele din urmă cedează. Ajung să petreacă momente lungi împreună, privindu-se ochi în ochi, întinși unul lângă altul sub copaci. În final Edward va trebui să își apere iubirea să nu ajungă hrană dușmanilor. Filmul regizat cu stil de Catherine Hardwicke și cu un scenariu inteligent semnat de Melissa Rosenberg, nu se ia niciodată prea în serios. Evită cu dibăcie multe dintre stereotipurile poveștilor cu vampiri (precum la vizita făcută de Bella lui Edward acasă - care nu e o criptă întunecată, cum ne-am aștepta).

Filmul conține scene scurte dar intens violente, o scenă de senzualitate medie, câteva referințe sexuale - poate fi un film acceptabil pentru adolescenții mai mari. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.